تجمیع ظرفیت ها و پتانسیل های استان برای حمایت حداکثری از نخبگان/استعدادیابی و استعدادپروری را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنیم

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام اظهار کرد: استان ایلام از ظرفیت های عظیم نخبگی برخوردار است، اما بهره مندی از این ظرفیت مغفول مانده نیازمند حرکت در مسیر نخبگان و حمایت همه جانبه مسئولان از فعالیت های توسعه محور است.
کد خبر: ۹۴۴۷۲۹۹
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

جلسه قرارگاه جهاد علم و فناوری بسیج با حضور فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام، مسئولین اقشار دانش محور و ریاست پارک علم و فناوری استان برگزار شد.

زمینه لازم برای ملی شدن نخبگان استان فراهم شود

«سرتیپ دوم پاسدار جمال شاکرمی» در این جلسه با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت های علمی استان جهت خدمت به نخبگان عنوان کرد: سپاه حافظ دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تمام تلاش خود را برای حمایت از نخبگان و خودکفایی کشور در زمینه تولید محصولات دانش بنیان بکار خواهد بست.

وی فراهم سازی زمینه های لازم جهت ملی شدن نخبگان استان را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: استان ایلام از ظرفیت های عظیم نخبگی برخوردار است، اما بهره مندی از این ظرفیت مغفول مانده نیازمند حرکت در مسیر نخبگان و حمایت همه جانبه مسئولان از فعالیت های توسعه محور است.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با ابراز خرسندی از موفقیت نخبگان بسیجی در عرصه های مختلف علمی، فناوری و صنعت دفاعی بیان کرد: بسیج از جمله نهادهایی است که همواره ریسک پذیر بوده و برای پیشرفت کشور، بسیاری از خطرات را متحمل شده است.

تجمیع ظرفیت ها و پتانسیل های استان جهت حمایت همه جانبه از نخبگان

سردار شاکرمی با اشاره به موفقیت های علمی و پژوهشی نخبگان استان در سالهای اخیر، تجمیع ظرفیت ها و پتانسیل های استان را خواستار شد و اظهار کرد: تحقق شعار سال مقام معظم رهبری و حرکت در مسیر نخبگان نیازمند خرد جمعی است و باید زمینه های لازم جهت شناسایی، بروز استعدادها و تبدیل ایده ها به محصولات دانش بنیان بنیان فراهم شود.

فرمانده ارشد نظامی استان در پایان اظهارات خود با بیان اینکه بسیج با بکارگیری تمام ظرفیت ها، تلاش خود را برای تحقق تولید دانش بنیان و حرکت به سمت اشتغالزایی جوانان بکار خواهد بست اذعان کرد: در بسیاری از رشته ها شاهد حضور نخبگانی در سطح شهرستان ها هستیم که در صورت توجه و حمایت می توانند در بخش های مختلف اثرگذار باشند و در مسیر توسعه و پیشرفت یاریگر مسئولان باشند.

فعالیت بیش از 80 واحد فناور در پارک علم و فناوری ایلام/نبود مکان مستقل جهت فعالیت پارک و واحدهای فناور

دکتر محمدرضا ولیزاده نیز در این جلسه با تاکید بر حمایت از نخبگان و فراهم آوردن زمینه جذب و هدایت نخبگان عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی هوشمندانه سال جدید را به نام تولید بر پایه دانش بنیان نامگذاری کرده اند، چراکه اگر این امر به صورت عملیاتی محقق شود نه تنها اشتغال زایی ایجاد خواهد شد، بلکه زمینه های ازدواج، فرزند آوری و کاهش مشکلات معیشتی جوانان نیز فراهم خواهد شد.

وی در ادامه اظهارات خود به ظرفیت های پارک علم و فناوری استان اشاره و بیان کرد: این پارک در استان بیش از 80 واحد فناور و 71 هسته علمی دارد و تا کنون توانسته 38 محصول دانش بنیان را به مرحله تجاری سازی برساند.

این مسئول نبود مکان مستقل جهت فعالیت واحدهای فناور را از مشکلات اساسی پارک علم و فناوری استان دانست و بیان کرد: متأسفانه علیرغم پیگیری های مکرر در طول چند سال اخیر تا کنون مشکل تأمین زمینه جهت فعالیت پارک علم و فناوری و واحدهای فناور مرتفع نشده و فعالیت واحدها و شرکت های فناور با مشکل مواجه است.

رئیس پارک علم و فناوری استان با ابراز خرسندی از ورود سپاه و بسیج به فعالیت های علمی و فناوری بیان کرد: اقتدار جمهوری اسلامی نشان از فعالیت های جهادی سپاه و بسیج بوده و این سازمان جهادی با سازماندهی نیروهای متخصص توانسته، ضمن خدمت رسانی به جامعه، در جهت محرومیت زدایی و پیشرفت و آبادانی اقدامات شایانی به انجام برساند.عدم وجود بازار فروش و تجاری سازی محصولات چالش اصلی صاحبان شرکت های دانش بنیان است

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات بازاریابی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان اشاره و اذعان کرد: فرایند تبدیل ایده به محصول، یک پروسه سنگین برای نخبگان است. اما مانع بزرگی که بر سر راه نخبگان و صاحبان شرکت های فناور وجود دارد و موجبات دلسردی، بی انگیزگی و حتی مهاجرت نخبگان را فراهم آورده، مسئله عدم وجود بازار فروش و چالشهای تجاری سازی محصولات است.

دکتر ولیزاده با تاکید بر تبدیل کردن جوانان نخبه به افراد فعال و ثروت آفرین گفت: در بسیاری از مناطق دور افتاده استعدادهای علمی و نخبگان گمنامی وجود دارد که برای شناسایی آنان نیازمند همکاری پایگاههای بسیج در سطح استان هستیم و امیدواریم با همکاری و هم افزایی سپاه امیرالمومنین(ع) استان و پارک علم و فناوری، زمینه بروز و ظهور استعدادهای نخبگان در تمام مناطق استان فراهم شود.

استعدادیابی و استعدادپروری را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنیم

این مسئول با بیان اینکه استعدادیابی و استعدادپروری را باید از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کرد گفت: برای رشد و شکوفایی استعدادهای نخبگان دانش آموزی و دانشجویی نیازمند همت و تلاش مجموعه نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی هستیم و امیدواریم بسترهای این امر مهم، با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاهها و اقشار بسیج دانشجویی و دانش آموزی فراهم شود.

گفتنی است در پایان این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات قرارگاه جهاد علم و فناوری توسط مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان، «دکتر مجید ولیزاده» از اساتید دانشگاهی و از نخبگان علمی استان به ارائه راهکارهای عملیاتی در خصوص ظهور و بروز استعدادهای نخبگان پرداخت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار