دوشنبه رخ داد؛

هشدار السیسی درباره اقدام یکجانبه اتیوپی در پرونده سد النهضه

رئیس جمهوری مصر درباره سیاست ها و اقدامات یکجانبه اتیوپی در پرونده سد النهضه هشدار داد.
کد خبر: ۹۴۴۷۱۹۳
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در مورد اقدامات و سیاست‌های یکجانبه اتیوپی در پرونده سد النهضه هشدار داد.

وی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری سومالی افزود: تحولات پرونده سد النهضه را مورد بررسی قرار دادیم و بر خطرناک بودن سیاست‌های یکجانبه در اجرای طرح‌ها بر رودخانه‌های بین المللی، لزوم پایبندی به اصل همکاری و همفکری میان کشورهای مشرف بر این رودخانه‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن هرکدام از آنها براساس قوانین بین المللی تاکید کردیم.

السیسی عنوان کرد: با رئیس جمهوری سومالی پیرامون ضرورت دستیابی بدون تأخیر به توافقی قانونی برای آبگیری و فعالیت سد النهضه اتیوپی براساس بیانیه صادره از شورای امنیت در سپتامبر ۲۰۲۱ به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه اتفاق نظر داریم.

رئیس جمهوری مصر پیش از این نیز درباره بحران سد النهضه و نزدیک بودن مرحله سوم آبگیری این سد گفته بود: کسی به آب‌های مصر نزدیک نخواهد شد و ما از دیپلماسی می‌گوئیم و مصر به دنبال یک توافق قانونی و الزام آور در خصوص پُر کردن سد النهضه و راه اندازی آن است.

مذاکرات سد النهضه از آوریل ۲۰۲۱ پس از ناتوانی مصر، سودان و اتیوپی از دستیابی به توافق قبل از مرحله دوم آبگیری این سد متوقف شد.

ارسال نظرات