خبرهای داغ:
علائم و شدت بیماری‌زایی کرونا جدید

آنچه در مورد کرونا ba۵ باید بدانیم/چه واکسنی تزریق کنیم؟

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: جهت پیشگیری از ایجاد پیک جدید کرونا، دریافت واکسن یادآور برای تمام افراد بالای ۱۸ سال که از آخرین تزریق واکسن آنها ۶ ماه می گذرد ضروری است.
کد خبر: ۹۴۴۶۵۰۲
|
۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

قزوین_به گزارش بسیج، امیکرون سویه‌ای از کروناست که با سرعت سرایت بالا در طی چند هفته کل جهان را در نوردید. این سویه با جهش‌های فراوان خود به شکلی متفاوت‌تر از دلتا ظاهر شده است به طوری که حتی از مقاومت ایجاد شده با سه دوز واکسن نیز عبور کرده و افراد را مبتلا می‌کند. خوشبختانه در افرادی که هر سه دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند شدت بیماری وخیم نیست و با انجام مراقبت‌های لازم، کمتر از یک هفته علائم به سوی بهبودی می‌رود. اما در افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند و یا اینکه دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند بیماری شدیدتر است و گاهی مبتلایان به دلیل وخامت شرایط جسمانی بستری می‌شوند.

علائم امیکرون چیست؟

به دلیل جهش‌هایی که در امیکرون رخ داده است علائم بیماری‌زایی آن با سویه‌های قبلی تا حدودی متفاوت است. یکی دیگر از ویژگی‌های امیکرون تمایل آن به آلوده کردن تمامی گروه‌های سنی است. در کرونا آلفا و دلتا با افزایش سن، شدت بیماری‌زایی ویروس نیز قوی‌تر می‌شد و معمولا کودکان به ویروس آلوده نمی‌شدند اما امیکرون اینگونه نیست بلکه قادر است تمام طیف‌های سنی از نوزادان تا سالمندان را درگیر کند.

امیکرون گرایش بالایی برای ورود به سلول‌های فوقانی سیستم تنفسی دارد و سلول‌های نای، حلق، بینی و سینوس‌ها را درگیر می‌کند. با آلوده شدن این سلول‌ها بخشی فوقانی سیستم تنفسی دچار التهاب می‌شود که علائم آن در بزرگسالان به صورت زیر است:
آبریزش بینی
عطسه
دردهای عضلانی
خستگی و کسالت
سردرد
کمردرد
خشکی گلو
سرفه
گلودرد

درگیری ریه و کاهش سطح اکسیژن خون در مبتلایان به امیکرون کمتر رخ می‌دهد چرا که ذاتا امیکرون تمایل چندانی برای ورود به سلول‌های ریه به ویژه کیسه‌های هوایی ندارد. اما در مبتلایان به نقص سیستم ایمنی و مبتلایان به بیماری‌های مزمن و پیشرفته مثل دیابت احتمال درگیری ریه دور از انتظار نیست.

علائم کرونا ba۵

این سویه در عوارض عمومی تفاوت چندانی با سویه‌های قبلی ندارد. فقط ممکن است شدت و مدت آن در بعضی موارد متفاوت باشد. برای بعضی افراد، این سویه ابتدا با آبریزش بینی آغاز می‌شود. سایر نشانه‌های ابتلا به این سویه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سوزش گلو
سردرد
از دست دادن حس بویایی و چشایی
سرفه خشک
تب
حالت تهوع و استفراغ
اسهال
درد مفاصل و عضلات
بی‌حالی و خستگی

علائم کرونا جدید در نوزادان و اطفال
علائم تنفسی امیکرون در برخی کودکان و نوزادان تا حدودی شدید است که علت آن باریک بودن مجاری تنفسی کودکان و به ویژه نوزادان است که بر اثر التهاب دچار گرفتگی شده و ورود و خروج هوا را مختل می‌کنند. بیشتر کودکان مبتلا به امیکرون علائمی همچون خروسک و گلودرد دارند. خروسک حالتی از گرفتگی گلو و مجاری هوایی است که در آن به دلیل ملتهب شدن راه‌های هوایی صدای کودک خشن شده و نفس کشیدن او با خس خس و صدای سوت همراه است. مهمترین علائم امیکرون در کودکان عبارتند از:

آبریزش بینی
عطسه
درد عضلانی
خستگی و بی‌حوصلگی
خروسک مثل صدای خشن و سرفه‌های خشک
گرفتگی صدا و ملتهب شدن حنجره
در صورت بروز چنین علائمی کودک باید سریع‌تر توسط پزشک معاینه گردد تا داروهای ضدالتهابی و تقویتی برای او تجویز شوند.


علائم درگیری ریه در کرونا ba۵

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که این سویه ممکن است ریه را بیشتر از سایر سویه‌ها درگیر کند؛ به همین علت می‌تواند خطرناک‌تر باشد. زیرا اغلب موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به علت مشکلات تنفسی رخ می‌دهد. در صورتی که علائم زیر را تجربه کنید ممکن است ریه شما درگیر شده باشد:

تنگی نفس
خس خس کردن سینه
بالا آمدن چرک و عفونت هنگام سرفه
پایین آمدن سطح اکسیژن خون
تپش قلب.

منبع: هومکا

چه کسانی واجد شرایط دریافت واکسن یادآور هستند

صفر فیض اللهی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به لزوم دریافت واکسن برای گروه های سنی بالای ۱۸ سال در پیشگیری از شیوع موج جدید کرونا بیان کرد: تزریق واکسن یادآور، برای افراد بالای ۱۸ سال است که از آخرین نوبت دریافت واکسن آنها ۶ ماه سپری شده باشد و این افراد مشمول دریافت واکسن یادآور هستند.

وی گفت: برای برخی افراد ممکن است این نوبت، دز سوم و در مورد بسیاری از افراد جامعه ممکن است این دز، نوبت چهارم محسوب شود.‌ در حال حاضر چیزی به نام نوبت سوم و چهارم وجود ندارد بلکه این مرحله از واکسیناسیون هر فردی که ۶ ماه از نوبت قبلی واکسن وی سپری شده باشد مشمول دریافت واکسن می باشد. 

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه اظهار کرد: افراد زیر ۱۸ سال یعنی از رنج سنی «۱۸_۵» سال، مشمول دریافت دو نوبت واکسن بودند که قبلاً دریافت شده اگر چنانچه این طیف سنی دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده اند، فعلا بر اساس دستور وزارت بهداشت مشمول دریافت نوبت بعدی نیستند مگر افراد «۱۸_۱۲» سالی که بر اساس تشخیص پزشک دارای بیماری زمینه ای یا ضعف سیستم ایمنی داشته باشند با وجود دریافت دو نوبت واکسن پیش از این، مشمول دریافت واکسن یادآور نیز می باشند. 

 

علایم پس از دریافت واکسن

 

فیض اللهی عنوان کرد: افرادی که واکسینه می شوند، واکسن به عنوان یک تزریق مطرح است و این افراد ممکن است در محل تزریق دچار آثار و علایمی مانند درد موضعی، قرمزی و سفتی محل تزریق شوند. عوارض جدی در مورد واکسن وجود ندارد بنابراین افراد نگران عوارض جانبی نباشند. 

 

وی افزود: افرادی که براساس شرایط و بیماری خاصی که دارند و در حال استفاده از انواع داروهای مربوط به بیماری خود هستند، هیچ منعی برای دریافت واکسن و مصرف دارو نیستند مگر در موارد خاصی که پزشک معالج، صلاح بداند و به طور کلی واکسن هیچ منعی برای مصرف داروهای مکمل و کمکی و درمان بیماری ندارد. اما اگر چنانچه افراد نگران تداخل دارویی و دریافت واکسن می باشند، حتما به پزشک معالج خود جهت مشاوره مراجعه نمایند.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه با اشاره به تغذیه قبل و پس از دریافت واکسن یادآور تصریح کرد: هیچ مشکلی در تغذیه افراد در قبل و پس از دریافت واکسن وجود ندارد اما گفته شده برخی از افراد ممکن است نسبت به اصل تزریق واکسن واکنش هایی نشان دهند و بر اساس ترس و فوبیای تزریق واکسن، ممکن است دچار افت فشار شوند که توصیه شده در هنگام دریافت واکسن، حتما وعده غذایی کامل و مایعات استفاده کرده باشند.«صبحانه، نهار و یا میان وعده». 

 

توصیه های پس از دریافت واکسن

 

فیض اللهی در ادامه اضافه کرد: پس از تزریق نیز طی روزهای اول از عضوی که واکسن تزریق شده کمتر استفاده نمایند، استراحت، استفاده از مایعات بیشتر و وعده غذایی مفید توصیه می شود و طی ۲۴ ساعت اول سعی کنند از کمپرس خنک«حوله مرطوب تمیز، تکه یخی که بین کیسه فریزر و پارچه تمیز قرار گرفته» برای تسکین درد استفاده نمایند. 

 

چه نوع واکسنی تزریق کنیم؟

 

وی با اشاره به نوع واکسن های دریافتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاکید بر این است که از واکسن های نوترکیب استفاده شود که اثربخشی بالاتری دارد. در حال حاضر چهار واکسن نوترکیب «اسپایکوژن، نورا، رازی، پاستوکوک» در سبد واکسیناسیون قرار دارد. بنابراین الزامی در استفاده از این واکسن ها وجود ندارد وجود ندارد اما استفاده از این واکسن های نوترکیب برای نوبت یادآور می تواند ایمنی قویتری ایجاد نماید اما همه واکسن ها به جز واکسن استرازینکا که تاریخ مصرف آن طی چند روز اخیر به پایان رسیده، بعنوان یادآور می توانند دریافت شوند. 

 

اصول بهداشتی همچنان رعایت شود.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه با توصیه به همه افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن یادآور جهت پیشگیری از شیوع مجدد بیماری کرونا بیان کرد: پیش از اینکه به طور گسترده و فراگیر وارد موج جدید شویم، واجدین شرایط حتما دریافت واکسن را انجام دهند. همه مراکز در سطح سیستم بهداشت و درمان آمادگی دارند و واکسن هایی که براساس الگوی کشوری و مورد قبول هستند، در سبد واکسیناسیون کشور هم موجود است و یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح ایمنی بدن، واکسیناسیون و در کنار آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی است. 

 

فیض اللهی گفت: برای پیشگیری از سرعت انتشار ویروس تا حد امکان از حضور در تجمعات به ویژه در فضاهای سربسته خودداری شود. استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به شدت توصیه می شود. تابستان فصل سرماخوردگی نیست لذا افراد با مشاهده علایم سرماخوردگی و ضعف و بی‌حالی و سستی و علایم گوارشی همچون استفراغ و اسهال و گرفتگی صدا، فرض را بر این بگذارند که مبتلا به کووید شده اند. این افراد حتما باید به پزشک مراجعه نمایند. افرادی که علامت دار هستند در محیط خانه برای پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده حتما با رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک از انتشار ویروس جلوگیری نمایند. 

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها