رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد؛

کمک به حل مشکلات بخش کشاورزی با توسعه فناوری های زیستی و نانو

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: این پژوهشگاه به عنوان هاب توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور در زمینه توسعه کاربرد فناوری های نو در رفع چالش های بخش کشاورزی و منابع طبیعی تلاش می کند.
کد خبر: ۹۴۴۵۳۴۴
|
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، دکتر علیرضا صالحی جوزانی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در نشستی که با حضور سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از مدیران این سازمان در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، به ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه تأسیس پژوهشگاه و زمینه های فعالیت آن پرداخت و گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در سال ۱۳۷۹ با استقلال و توسعه بخش فیزیولوژی مولکولی موسسه تحقیقات اصلاح بذر شکل گرفت.

کمک به حل مشکلات بخش کشاورزی با توسعه فناوری های زیستی و نانو

وی ادامه داد: این پژوهشگاه در حال حاضر دارای ۶ بخش تحقیقاتی کشت بافت، مهندسی ژنتیک، سیستم بیولوژی، فیزیولوژی مولکولی، بیوتکنولوژی میکروبی و نانوفناوری و سه پژوهشکده منطقه ای در رشت، تبریز و اصفهان و یک مرکز در مشهد است که مقرر شده به عنوان مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فعالیت کند. مأموریت این موسسه، استفاده از فناوری های زیستی و نانو برای حل مشکلات بخش کشاورزی است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص اهمیت فناوری های جدید در بخش کشاورزی اذعان کرد: طبق پیش بینی ها، کشاورزی آینده در افق ۲۰۵۰ بیش از هر چیز تحت تأثیر ۱۵ فناوری قرار خواهد گرفت که بیشترین آن ها مرتبط با بیوتکنولوژی است. هم اکنون در بین پنج فناوری برتر دنیا، بیوتکنولوژی با کسب ۳۲ درصد گردش مالی جهانی این فناوری ها در رتبه اول قرار دارد.

صالحی جوزانی با اشاره به گردش مالی۵۵۰ میلیون دلاری بیوتکنولوژی که بیش از ۱۰ درصد آن (۶۰ میلیارد دلار) به بیوتکنولوژی کشاورزی اختصاص دارد، افزود: اگر بخواهیم با توجه به وسعت و جمعیت کشور، یک درصد از این بازار جهانی را کسب کنیم باید سهم خود را از این بازار به ۶۰۰ میلیون دلار برسانیم و البته اگر هدفگذاری ستاد توسعه زیست فناوری در کسب سه درصد بازار جهانی زیست فناوری را مبنا قرار دهیم باید حدود دو میلیارد دلار از بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی را در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این پژوهشگاه، مکمل مؤسسات پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه فناوری های زیستی و نانو بوده و فلسفه ایجاد آن نیز همین است، افزود: این پژوهشگاه به عنوان هاب توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور در ارتباط با معاونت های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، ستادهای فناوری، مؤسسات تحقیقاتی دانشگاه ها و بخش خصوصی در زمینه توسعه کاربرد فناوری های نو در رفع چالش های بخش کشاورزی و منابع طبیعی تلاش می کند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اضافه کرد: افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، ارزش افزوده محصولات این حوزه، مقاومت به تنش ها و بهره وری و نیز کاهش هزینه ها در بخش کشاورزی از اولویت های فعالیت این پژوهشگاه است. ضمن اینکه در زمینه ذخایر ژنتیکی، محیط زیست و سلامت نیز اقدامات با ارزشی صورت گرفته که از جمله آن ها می توان به ایجاد بانک اختصاصی باکتری های اسید لاکتیک، بانک میکروب های مفید و مضر و بانک اختصاصی میکروجلبک ها اشاره کرد.

صالحی جوزانی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با برخورداری از حدود ۴۵ نفر هیات علمی، بالغ بر ۷۵۰ گزارش نهایی (پروژه)، ۷۰ دانش فنی قابل تجاری سازی (۱۱ درصد فناوری های قابل تجاری سازی ثبت شده سازمان تات)، ۴۰ ثبت اختراع، سه هزار مقاله علمی، حدود ۳۸ قرارداد انتقال فناوری و ۲۰ یافته قابل ترویج داشته است.

وی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای پژوهشگاه که به عرصه راه پیدا کرده، پروتکل کشت بافتی بذر سیب زمینی است که از سال ۱۳۸۶ به صورت رایگان به شرکت های دانش بنیان خصوصی واگذار شده و کشور را از واردات سالانه سه میلیون دلار بذر سیب زمینی کاملا بی نیاز کرده است. این پژوهشگاه هر ساله هسته اولیه بذر ۱۷ رقم سیب زمینی را تولید می کند و در اختیار ۱۳ شرکت بخش خصوصی قرار می دهد که علاوه بر اشتغالزایی برای ۲۱۰ نفر، تاکنون ۴۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تأکید بر رویکرد راهبردی این پژوهشگاه به توسعه همکاری‌های مشترک با مؤسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دیگر سازمان‌ها و معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی به برخی قراردادهای پژوهشی که طی یکی دو سال اخیر بین این پژوهشگاه و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، سازمان شیلات، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، مرکز تحقیقات ابریشم، سازمان چای، مؤسسه تحقیقات علوم دامی و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امضا و عملیاتی شده اشاره کرد.

صالحی جوزانی با اشاره به اینکه استان البرز فاقد مرکز استانی تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی است و در عین حال حداقل هشت مؤسسه تحقیقات کشاورزی در این استان استقرار دارند، پیشنهاد کرد که شورای تحقیقات کشاورزی البرز به منظور تعیین و بررسی اولویت ها و نیازهای پژوهشی کشاورزی البرز به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شود و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز به عنوان هسته مرکزی مرتبط با حوزه های تحقیقاتی مختلف کشاورزی آمادگی دارد مسئولیت دبیرخانه این شورا را بر عهده گیرد.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار