خبرهای داغ:

یک استاد حوزه عنوان کرد: منزلت انسان عفیف، بالاتر از شهید و فرشته مقرب الهی/ پوشیدگی، حریم نگهداری و امانت داری سه راهبرد کلی عفاف

یک استاد حوزه عنوان کرد:
منزلت انسان عفیف، بالاتر از شهید و فرشته مقرب الهی/ پوشیدگی، حریم نگهداری و امانت داری سه راهبرد کلی عفاف
یک استاد حوزه در خصوص دلیل برتری عفیف بر فرشتگان مقرب الهی گفت: فرشته از خواهش نفس برخوردار نیست اما انسان عفیف بر سر دوراهی قرار می گیرد و با بی اعتنایی به مسیر نفسانی، به قله رفیع عفت دست می یابد.
کد خبر: ۹۴۴۵۲۵۴
|
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج- از خوزستان، زینب سادات حسینی نیک اظهار کرد: امام علی (ع) فرموده اند که مجاهد شهید در راه خدا اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد ولی خویشتن داری می کند. او نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان خدا باشد . در حدیث مذکور، عفاف با دو معیار ارزشی در اسلام مقایسه شده است. یکی مجاهد شهید و دیگری فرشته مقرب. دلیل برتری عفیف بر مجاهد شهید آن است که از نظر اسلام، مبارزه با نفس، جهاد اکبر و مبارزه با دشمنان بیرونی جهاد اصغر خوانده می شود.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در خصوص تکریم جایگاه دختران می فرماید که دختران بهترین فرزندان شما هستند، از میمینت و خوش قدمی یک زن این است که اولین فرزندش دختر باشد.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه حضور اجتماعی زن در اسلام تابع ضوابط و احکام خاصی است، ادامه داد: احکام حضور زن در جامعه و باید و نباید های آن اهمیت زیادی دارد به گونه ای که اگر به آن توجه نشود عملا زن در جامعه به الگوی "شخص، شئ وارگی" تبدیل می شود و دیگر حضور زن در جامعه سازنده نیست.

حسینی نیک پوشیدگی، حریم نگهداری و امانت داری را به عنوان سه راهبرد کلی اصل عفاف عنوان کرد و ادامه داد: از جمله مباحث مهم الگوی مطلوب زن، مسئله پوشیدگی است. این مبحث در منابع اسلامی به عنوان سَتر مطرح شده و امروز از آن به عنوان حجاب یاد می شود.
وی به فلسفه پوشیدگی زن از منظر قرآن اشاره کرد و توضیح داد: خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب معرف شخصیت زن مسلمان است و می فرماید که خود را بپوشانید تا به پاکدامنی شناخته شوید و مورد آزار قرار نگیرید. آیه ۵۳ این سوره نیز با اشاره به تاثیر پوشیدگی بر بهداشت روانی، حجاب را برای حفظ قلوب از افکار گناه آلود معرفی می کند.
این استاد حوزه، عفت را حالتی برای نفس و جان آدمی که به وسیله آن از غلبه و تسلط شهوت جلوگیری می کند عنوان و اظهار کرد: دین مبین اسلام ارزش ممتازی برای عفاف قائل شده است. منزلت عفیف تا رتبه شهید و فرشته ای مقرب بالا برده شده است.
حسینی نیک در توضیح حریم نگهداری حجاب بیان کرد: مقصود از حریم نگهداری، آن است که زن و مرد مسلمان در ارتباط خود با یکدیگر حدود شرعی را رعایت کنند و از حضور در موقعیت های آسیب خودداری کنند و اگر ناخواسته در آن قرار بگیرند از آن بگریزند. این اصل، اختصاصی به بانوان ندارد و شامل مردان نیز می شود. نقطه مقابل حریم نگهداری به معنای مذکور، اختلاط است. حریم نگهداری برای پیشگیری از تحریک پذیری و تحریک جنسی دیگران یک ضرورت است که در روایات بر آن تاکید شده است.
وی به حریم نگهداری در روابط بصری نیز اشاره کرد و ادامه داد: اگر چه تلاش های فرهنگی و تدابیر حقوقی می تواند محرک های جنسی را در سطح جامعه کاهش دهد ولی جامعه عاری از هر گونه محرک جنسی، ظاهرا انتظاری دست نیافتنی است. از این رو بهترین روش برای کاهش تحریک پذیری، کنترل نگاه یا به تعبیر قرآن غض بصر است. هر چند عمل به این توصیه دینی دشوار است ولی با عزمی جدی، تمرین و مداومت قابل دستیابی است.
این استاد حوزه به حریم نگهداری عفاف در رسانه ها و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی با بهره مندی از قابلیت های فراوان، سطح روابط را آسان تر، جذاب تر، سریع تر و البته مخاطره آمیزتر ساخته است. به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح فرهنگی برای مدیریت اوقات فراغت، مردم زمان زیادی را صرف رسانه ها می کنند و از سوی دیگر به علت بی توجهی به سواد رسانه، اغلب کاربران، گرفتار آسیب هایی شده اند که جبران آن پیامدها مشکل است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
آخرین اخبار