امیرعبداللهیان:

ضمانت‌های اقتصادی قوی می‌خواهیم/ مذاکرات به نتیجه برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم

امیرعبداللهیان در مصاحبه با نشریه ایتالیایی تاکید کرد هر زمان که مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم؛ ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.
کد خبر: ۹۴۴۵۰۴۴
|
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

ضمانت‌های اقتصادی قوی می‌خواهیم/ مذاکرات به نتیجه برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیمبه گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری بسیج به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا به مسائلی، چون جنگ در اوکراین، سفر آتی پوتین به تهران، سفر بایدن به منطقه و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداخت.
متن مصاحبه وزیر خارجه با رسانه ایتالیایی به شرح زیر است:
سؤال: مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته‌ای برجام در چه مقطعی است؟ هر چند دیدار اخیر در دوحه به خوبی پیش نرفت.
جواب: دولت جدید ایران مذاکرات جدی با همتایان خود در مورد موضوع هسته‌ای انجام داده است. ما به پیش‌نویسی رسیدیم که ۹۰ درصد آن با موافقت ۴ + ۱ و همچنین آمریکایی‌ها همراه است. ما برای لغو تحریم‌ها با آمریکایی‌ها در تماس هستیم. آن‌ها از طریق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشور‌ها در حال رایزنی هستند. هم در پیش نویس و هم در ایده‌هایی که مطرح شده، پیشرفت زیادی حاصل شده است. فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد که بگوییم در دوحه شکستی رخ داد. پیشرفت وجود دارد، اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.
سؤال: کدام مسائل؟
جواب: ما ضمانت‌های اقتصادی قوی می‌خواهیم. اگر یک شرکت غربی با همتای ایرانی خود قرارداد ببندد، باید مطمئن باشد که پروژه اجرا می‌شود و در صورت اعمال تحریم، غرامت دریافت می‌کند.
سؤال: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خاموش شدن برخی دوربین‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای شما استفاده می‌شوند، شکایت دارد. آیا حاضرید دوربین‌ها را برای از سرگیری گفتگو با غرب فعال کنید؟
جواب: ما دوربین‌ها را خاموش نکردیم. آن‌ها را از مدار خارج کردیم. این‌ها دوربین‌هایی هستند که ایران داوطلبانه برای نظارت نصب کرده و آن‌ها را در پاسخ به قطعنامه ناعادلانه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران در جریان مذاکرات، از مدار خارج کردیم. هر زمان که مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، دوربین‌ها را دوباره وارد مدار می‌کنیم. ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار