سه اثر طبیعی بهاباد به ثبت ملی رسید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: درخت کاج بنستان، رودخانه شور و منطقه فسیلی شهرستان بهاباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۴۲۵۷۳۳
|
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، علی‌اصغر صمدیانی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: با توجه به ویژگی‌ها و ارزشمندی این سه اثر طبیعی پرونده‌های ثبتی آن‌ها تهیه و به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد و که پس از تائید پرونده در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی، وزیر میراث فرهنگی با ارسال نامه‌هایی جداگانه، مراتب ثبت این سه اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور را به استاندار یزد ابلاغ کرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در مورد درخت کاج بنستان گفت: این درخت در روستای بنستان شهرستان بهاباد محصور در اراضی کشاورزی و باغات و در مجاورت بافت مسکونی روستا واقع‌شده است.

او ادامه داد: این درخت تک‌پایه بوده و ارتفاع آن حدود ۱۶ متر و ارتفاع ناحیه تشکیل تاج آن ۱۷/۶ متر است. محیط تنه درخت در ارتفاع ۳۰/۱، برابر با ۴۳/۳ متر بوده و قطر تنه ۱۱۰ سانتی‌متر است. تاج اصلی درخت کاملاً سالم است و در حال حاضر شاخه‌های کنونی همگی جوان هستند.

صمدیانی بابیان اینکه روایت‌های شفاهی و برداشت‌های عمومی ساکنین محل برای این درخت قدمتی بیش از ۵۰۰ سال را قائل هستند، افزود: بااین‌وجود با توجه به قطر تنه این درخت و نرخ رشد درختان کاج، سن آن ۱۳۰ تا ۱۸۰ سال برآورد شده است و این درخت تا به امروز به‌عنوان قدیمی‌ترین درخت کاج ثبت‌شده در فهرست میراث طبیعی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.»

معاون میراث فرهنگی یزد در خصوص رودخانه شور بهاباد به‌عنوان دیگر اثر طبیعی ثبت‌شده گفت: «این اثر رودخانه‌ای به طول حدود ۱۱ کیلومتر است که تنها رودخانه دائمی شهرستان بهاباد محسوب می‌شود و منبع اصلی تغذیه آن باران، برف و چشمه‌سار‌ها است که از کوه‌های بنستان و اسفیج سرچشمه می‌گیرد و به دشت کویر می‌ریزد.

به گفته این رودخانه به دلیل مجاورت با منطقه شکارممنوع کم کی دارای تنوع زیستی بالایی است. همچنین به دلیل واقع‌شدن بر روی گسل فعال ساغند_ بهاباد ساختاری منحصربه‌فرد دارد. این رودخانه به‌واسطه آب شوری که دارد و آن‌هم به دلیل جریان یافتن آب در دل خاک تشنه و شور منطقه است، نام رودخانه شور را به خود گرفته است.

این مقام مسئول در مورد منطقه فسیلی بهاباد نیز این‌گونه گفت: «این اثر در مجاورت جاده بهاباد-بافق و در نزدیکی کوه سرخ و کوه سه‌گوش و همچنین در فاصله‌ی کمی از گسل کوهبنان قرارگرفته و شامل پهنه‌ای با حیات‌وحش در حال انقراض و سایت باستانی انسانی- فسیلی است.»

صمدیانی تصریح کرد: بهاباد درگذشته از زیستگاه‌های مهم حیات‌وحش در فلات مرکزی ایران بود، که در نزدیکی سه منطقه مهم شکارممنوع آریز بافق، پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر اردکان و کم‌کی بهاباد قرار دارد.

او خاطرنشان کرد: در اطراف این مناطق، منطقه‌ای است که به سبب وجود شرایط مساعد دما و فشار، فسیل‌های زیادی از جانوران و گیاهان دریایی مربوط به ۲ تا ۵ میلیون سال پیش، در آن شکل‌گرفته و برخی از آن‌ها تابه‌حال سالم و به شکل کامل باقی‌مانده که فسیل شاخص محسوب شده و جهت مطالعات زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، دیرین‌شناسی و … کاربرد زیادی دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد زیبایی مناظر، بکر بودن و اهمیت آثار به لحاظ گردشگری و زیست‌محیطی و ضرورت حفاظت و نگهداری از این جاذبه‌های طبیعی را ازجمله ویژگی‌های این آثار برای ثبت ملی برشمرد.

لازم به ذکر است کاج کهن‌سال بنستان با شماره ۹۰۶، رودخانه شور با شماره ۹۶۲ و منطقه فسیلی بهاباد با شماره ۹۵۸ اخیراً در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار