آیت الله رئیسی:

مردم مؤمن و انقلابی، مهترین مؤلفه قدرت کشور هستند/ محور کار دولت، اجرای عدالت است

رئیس جمهور مردم مؤمن، متدین و دلداده انقلاب را مهمترین مؤلفه قدرت کشور دانست و گفت: هرچه بر اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران افزوده شود و مردم نظام اداری را کارآمدتر بدانند، مؤلفه قدرت قوی تر خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۲۴۲۹۳
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز در دیدار با اقشار مختلف مردم و خانواده های معظم شهدا که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج صورت گرفت، گفت: توجه به فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان برای همگان از اهمیت بسیاری برخوردار است به ویژه برای نخبگان و فرهیختگان جامعه که وجود و بیانشان در اجتماعات تاثیرگذار است.

مردم مؤمن و انقلابی، مهترین مؤلفه قدرت کشور/ محور کار دولت، اجرای عدالت است

وی مطرح کرد: امروز نگاه مردم به نمایندگان، مسئولان، دست اندرکاران، فرهیختگان، نامداران و افراد شاخص جامعه است بنابراین رفتار و سلوک آن ها در مردم تاثیر بسزا و بی بدیلی دارد. توجه به فیوضات این ماه مبارک برای افرادی که نیاز به ظرفیت سازی دارند نیز دارای اهمیت است زیرا این ظرفیت در ماه رمضان و در پرتو عبودیت خداوند متعال ایجاد می شود. هیچ تهدید و تطمیعی نمی تواند افرادی که دارای ظرفیت هستند را از میدان عبودیت خداوند خارج کند.

رئیس جمهور افزود: این افراد همواره در این مسیر در حال انجام وظیفه هستند. شاید موانعی پیش رو داشته باشند اما با ایستادگی، مقاومت و پایداری برداشته می شود؛ این وعده الهی بوده و پاداش از آن چهره هایی است که با ایستادگی، مقاومت و اصرار بر حق، موانع را برطرف و مسیر را هموار می کنند. در طی بیش از 40 سال گذشته از عمر انقلاب، اقدامات بسیاری در کشور انجام و گام های مهمی برداشته شده که قابل تقدیر است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه راه بسیاری در پیش است که باید آن را با توکل بر خدا و اعتماد به خود و داشته های این ملت طی کرد، گفت: در گام دوم انقلاب باید باور کنیم که علیرغم موانع پیش رو، می توانیم در این مسیر گام برداریم و به سر منزل مقصود برسیم. «ما می توانیم» نه فقط در شعار بلکه باید در عمل نیز جلوه داشته باشد. کشور ایران با ظرفیت های بسیار و بهره گیری از تجربیات و آموخته های گام اول؛ می تواند مسیر چله دوم انقلاب را جهادی، انقلابی و بادرایت طی کند.

وی با اشاره به نقش امید در دستیابی به اهداف و چشم انداز پیش رو مطرح کرد: امروز هر کسی که با بیان، عمل و رفتار خود امید به جامعه تزریق می کند، در حال حرکت در جهت راهبردی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن را به ما می آموزد و هر کس که با رفتار و اقدام خود، یأس و ناامیدی را در جامعه گسترش دهد، بداند که در جهت راهبرد دشمن حرکت می کند. منطق ما ایجاد یأس نیست بلکه منطق مورد تأکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

رئیس جمهور بیان کرد: شهدا و سرداران رشید اسلام به ما آموختند که می توان در این مسیر گام برداشت، با امید زندگی کرد و با ایستادگی و پایداری، امنیت و صیانت از این کشور و نظام را به ارمغان آورد. امروز دولتمردان وظیفه سنگینی را بر دوش دارند؛ آن ها باید با مشارکت دلسوزان و دغدغه مندان به صورت جهادی تلاش کنند. دشمن نمی تواند پیشرفت کشور و تاثیرگذاری ما در حوزه فناوری و رسیدن کشور به نقاط قوت و قدرت ارزشمند را ببیند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه ما باید برای تقویت مؤلفه های قدرت که دشمن نمی خواهد آن ها شکل بگیرند، تلاش کنیم، اظهار کرد: امروز علم یکی از مؤلفه های قدرت در کشور است و باید برای تقویت حوزه علم و فناوری تلاش کنیم. یکی دیگر از مؤلفه های قدرت ما، اقتصاد بالنده ای است که کشور را در مقابل تکان هایی که در دنیا و منطقه اتفاق می افتد حفظ کند، این یعنی همان اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی، مردم مؤمن، متدین و دلداده انقلاب را مهمترین مؤلفه قدرت کشور دانست و اضافه کرد: هرچه بر اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران افزوده شود و مردم نظام اداری را کارآمدتر بدانند، مؤلفه قدرت قوی تر خواهد شد. اگر مردم و خانواده های شهدا بدانند نظام اداری حاکم بر کشور، نظامی کارآمد و به دور از روابط ناسالم، رشوه و پارتی بازی است و توانایی رسیدگی سریع به امور مردم و حل مشکلات را دارد، حضور مردم متدین در صحنه تقویت می شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه ادارات و سطوح و لایه ها در سراسر کشور باید خدمتگزاری مخلصانه به مردم را در رأس امور قرار دهند، بهنگام و سریع گره ها را باز کنند و امور را با تأخیر انجام ندهند، افزود: در چنین شرایطی می توان گفت که نظام اداری حاکم بر کشور نظامی کارآمد است که در این صورت مؤلفه قدرت کشور تقویت خواهد شد. بنابراین باید این موضوعات را مورد توجه قرار داد و در میدان عمل و اجرا تلاش کرد تا مؤلفه های قدرت کشور هر چه بیشتر تقویت شوند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم، تحول را در دستور کار خود قرار داده است، مطرح کرد: ما باید وضع موجود را با دقت ببینیم، نسبت به آن شناخت کافی را پیدا کرده و برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش کنیم؛ وضعیت موجود تعاریفی داره که شاید بهترین، منصفانه ترین و واقع بینانه ترین تعریف در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است. ما باید با استناد به این بیانیه به عنوان سندی روشن و قابل اعتماد به ایجاد تحول در کشور بپردازیم.  

وی اذعان کرد: محور کار ما اجرای عدالت در همه سطوح است؛ باید به گونه ای عمل کنیم که اجرای عدالت در امور برای مردم ملموس باشد. بنای کار ما این است که نظام اداری عادلانه ای داشته باشیم یعنی جذب و نگهداری و ارتقای نیروی انسانی، پرداخت ها و انجام امور مردم عادلانه باشد؛ این خواسته مردم و امام خمینی (ره) بوده و همواره باید آن را دنبال کنیم. ممکن است در این مسیر با مشکلات، موانع و کاستی هایی نیز مواجه شویم اما با توکل بر خدا قابل حل هستند.

رئیس جمهور افزود: در این مسیر نباید خیلی رضایت خواص را در نظر بگیریم زیرا ممکن است به دلیل به خطر افتادن منافعشان راضی نباشند، بلکه باید به خواست عموم مردم توجه کرد و اقدامی را انجام داد که بر خلاف منافع آن ها نباشد. توجه به عموم مردم در گفتمان دولت سیزدهم دیده شده و این یعنی همان مردمی بودن دولت. فساد، فقر و تبعیض مردم را آزار می دهد بنابراین باید در ساختارها و رفتارها با این موارد که خلاف انتظارات مردم است، مبارزه کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه هم دولت باید بر اساس عدالت عمل کند و هم مردم باید احساس مسئولیت کرده و بر اساس عدالت بر انجام امور نظارت داشته باشند، با اشاره به تغییرات مدیریتی در استان البرز و با تأکید بر ضرورت توجه به ظرفیت های بومی خاطرنشان کرد: نیروهای کارآمد تحصیل کرده بومی باید در اولویت قرار گیرند. افرادی که کارآمدی ندارند باید سریعا و بدون فوت وقت تغییر کنند و جای خود را به افراد کارآمد و توانمند در حل مشکلات مردم بدهند.

وی با اشاره به اهمیت متناسب سازی حقوق و درآمد همه حقوق بگیران دولت، با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: مهمترین مسئله ای که در این طرح وجود دارد، شأن و منزلت و بالارفتن کیفیت معلم است تا بتوانند دانش آموزان خوبی را پرورش دهند. در خصوص جوانگرایی نیز باید گفت که این امر در دستورکار دولت قرار دارد و حتی دو کاندیدای وزارت آموزش و پرورش نیز بر همین اساس معرفی شدند اما بحث تجربه، دغدغه نمایندگان بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به جوانان اعتماد کردند و ما نیز هیچ خسارتی از این اعتمادها ندیدیم، مطرح کرد: اعتقاد بنده این است که باید به جوانان اعتماد کرد و به آن ها میدان داد. آن ها نیز می توانند با بهره گیری از تجربیات افراد پیشکسوت و باتجربه گام های موثری را در کشور بردارند.

آیت الله رئیسی در خصوص انتقال زندان های استان البرز به خارج از شهر بیان کرد: زمان ایجاد این زندان ها، ساخت و سازی اطراف آن ها نبود و نباید اجازه ساخت و ساز داده می شد به نحوی که هم امنیت زندان ها به خطر بیفتد و هم مردم گله مند شوند. اکنون که این اتفاق افتاده است قانون اجازه می دهد زندان هایی که در کالبد شهرها قرار دارند به خارج از شهرها منتقل شوند که استاندار، رئیس سازمان زندان ها و رئیس کل دادگستری و شهردار کرج باید این موضوع را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه مبلغی که در بودجه سال 1400 دولت تعریف شده بود، با آغاز دولت سیزدهم تمام شد، افزود: آن رقم برای کل سال تعریف شده بود اما زمان آغاز به کار دولت جدید، دریافتیم که بودجه هشت میلیارد دلاری در 6 ماهه نخست سال تمام شده بنابراین ما مجبور بودیم یا با اجازه مجلس شورای اسلامی قرض داشته باشیم و یا آزادسازی صورت گیرد که مقام معظم رهبری که همه جا گره گشا هستند، این مشکل دولت را رفع کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: با اختیاراتی که کسب کردیم، توانستیم بدون حذف ارز ترجیحی و وارد کردن شوک به وضعیت اقتصادی کشور سال را به پایان برسانیم تا بودجه سال 1401 تصویب شود. اکنون که بودجه تصویب شده بررسی های لازم در حال انجام است تا هم شوک به اقتصاد کشور وارد نشود و هم ثبات بازار از بین نرود. امید است بتوانیم با مشورت و بهره گیری از تجارب و نظرات مختلف، به گونه ای این اصلاح اقتصادی را انجام دهیم که مشکلی ایجاد نشود.

آیت الله رئیسی با اشاره به سند تحول دولت گفت: 16 اندیشکده کشور و بیش از 500 صاحبنظر در حوزه های مختلف دانشگاهی و حوزوی در مورد این سند نظر داده اند. سند تحول دولت سندی است که کار بسیاری روی آن صورت گرفته است. ما آن را در معرض قرار داده ایم تا دیدگاه های مختلف در مورد آن اعلام شود. افراد می توانند نظرات خود را به دفتر سند تحول نهاد ریاست جمهوری اعلام کنند تا جلسه ای برای بررسی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد تحول در کشور را کاملا شدنی و ممکن می دانیم و معتقدیم که ما می توانیم وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک کنیم، ادامه داد: وضع موجود برای ما شناخته و وضع مطلوب ترسیم شده است. تمام تلاش ما بر آن است که وضع موجود را هر چه بیشتر به وضع مطلوب نزدیک کنیم اما مجاهدت، حضور، مشارکت و همراهی مردم در این زمینه شرط موفقیت است.

رئیس جمهور اظهار کرد: وقتی صحبت از اقتصاد می شود، بخش خصوصی باید در میدان ایفای نقش کند زیرا اگر فقط بخش دولتی بخواد انجام وظیفه کند، همان مشکلات گذشته ایجاد می شود. کار علمی و فناورانه نیز باید با حضور فرهیختگان انجام شود. دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد و نظام مسائل کشور را تعریف کند. فرهیختگان باید با اجتهادی پویا و تمدن ساز بسیاری از گره ها را باز کنند. وقتی می گوییم مردم، یعنی همه اقشار باید در میدان عمل فعال شوند.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در زمینه شیوع ویروس کرونا نیز، به نظر بنده بدون حضور مردم مسئله حل شدنی نبود. البته مقام معظم رهبری نیز در اقدامی حکیمانه و ماهرانه همه مردم را وارد صحنه مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه کردند. ما هم به عنوان خدمتگزار مردم برای تهیه واکسن تلاش کردیم، واکسیناسیون صورت گرفت و شرایط به گونه ای رقم خورد که امروز تعداد مبتلایان و فوتی ها در کشور به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها