یادداشت/ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ:

الزامات تربیت زمینه‌ساز ظهور در مسیر شکل گیری جامعه مهدوی(عج)

حجت الاسلام علیزاده گفت: در اسلام نه اصالت با فرد است و نه با جامعه، بلکه در اسلام زیر بنای فرد و جامعه را خانواده تشکیل می‌دهد و اصالت در اسلام با خانواده است.
کد خبر: ۹۴۲۳۷۹۵
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
الزامات تربیت زمینه‌ساز ظهور در مسیر شکل گیری جامعه مهدوی(عج)
 

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ طی یادداشتی آورده است:

با توجه به نیازها و ضرورت‌های متنوعی که در دوران غیبت و جامعه منتظر برای رسیدن به جامعه در تراز ظهور وجود دارد، مجموعه الزاماتی را باید مدنظر قرار داد به اختصار و در دو بخش راهبردی و ساختاری به آن می‌پردازیم:

الف– الزامات راهبردی یا رهیافت‌ها و رویکردها؛
در برنامه‌ریزی تربیت نسل منتظر، همواره دو جهت و رویکرد اساسی مدنظر است که باید در پیگیری و برنامه‌ریزی راهبردی مورد توجه قرار گیرد و سپس متناسب با آن رهیافت‌ها و نقشه راه ترسیم شود: 

رشد جسمانی و آمادگی‌های فیزیکی و انگیزشی در جهت تأمین سلامت تن و جسم و روح و روان.
رشد روحانی و معنوی متناسب با عصر ظهور در جهت تقویت ایمان‌ها و باورها.

۱- تمسک و تبعیت از قرآن و عترت؛ هر حرکت تحولی برای رسیدن به مقصد و هدفی روشن، نیازمند به راهنما و هدایتگری است تا آدمی سریع‌تر و به دور از انحراف و خطا و سردرگمی، از موانع عبور کرده و به مقصود خویش نائل آید. در مسیر انتظار و پیش روندگی به سمت جامعه ایده‌آل مهدوی، این قرآن و عترت است که نقش راهنمایی مطمئن را برای ما ایفا می‌کند. زیرا تمسک به قرآن و توجه به هدایت‌های ارشادی و تکلیفی ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه شخص حضرت حجت (عج) و به موازات آن پرهیز از همراهی با دشمنان آنان و نیز پرهیز از هرگونه حرکت خودسرانه و تابع نفس اماره، آدمی را در مکتب انتظار متناسب با شایستگی‌های دولت حق توحیدی تربیت می‌کند.

۲- دانش بنیان و علم‌آموزی و توجه به رشد علمی جامعه مسلمین، چه آنکه علم و معرفت و دانش باید به اوج خود رسیده باشد تا بدین سان جامعه مهدوی بر قله‌های عزت و پیشرفت علمی قرار گیرد.

۳- عدالت‌خواهی و مبارزه فراگیر با ظلم و ظلم‌گرایی و روشن است که این مهم با سکون و سکوت و بی‌تحرکی سازگاری ندارد.

۴- اقامه احکام و دستورات الهی و عمل جدی به تکالیف دینی و اجتناب از هرگونه عصیان و نافرمانی و گناه و آلودگی در جهت پاسداشت سلامت و طهارت معنوی و تربیتی و اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی.

۵- احساس مسؤولیت اجتماعی و اقدام جهت حل مشکلات مسلمانان و نیز همدلی و همدردی با مظلومان و مستضعفان و ...

۶- پذیرش رویکردهای دینی و اصالت بخشیدن به تربیت دینی تا تجلی روح دین‌مداری و اعتقاد پابرجا و راسخ به دین، در جهت تحقق حاکمیت دین در عرصه زندگی بشر.

ب – الزامات  و مؤلفه‌های ساختاری؛
نهادها و ساختارهای فرهنگی و تربیتی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که کوچک‌ترین اشتباه و بی توجهی و غفلت آن‌ها می‌تواند سبب خارج شدن خود و خروج دیگران از مسیر تربیت مهدوی باشد، به ویژه در دنیای پیچیده امروز که دشمنان با ابزار مختلف به کمین نشسته‌اند. شناسایی و جذب و استفاده بهینه و مفید از سرمایه‌های مادی و معنوی امت اسلام امری است بسیار ضروری که توسط نهادها و سازمان های مسؤل باید به نحو صحیح ومطلوبی صورت پذیرد. مطلوب‌ترین کار، سازماندهی یک نظام و سیستم تربیتی است که پس از مشخص شدن مبانی و اهداف و راهبردهای تربیتی با رویکرد زمینه‌ساز ظهور، زیرساخت‌ها و قوانین و راهکارهای جذب و سازماندهی و به کارگیری سرمایه‌های عظیم نیروی انسانی و استعدادهای درونی جامعه اسلامی است.

۱– ساختار و نهاد خانواده مهدوی؛
خانواده یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ارکان تربیت مهدی باور و تربیت قرآنی و مکتبی است تا آنجا که خداوند می‌فرماید: «قوا انفسکم و اهلیکم ناراً ...». از منظر قرآن نهاد خانواده و نقش تربیتی پدر و مادر اساسی‌ترین پایه تربیتی محسوب می‌شود. در اسلام نه اصالت با فرد است و نه با جامعه، بلکه در اسلام زیر بنای فرد و جامعه را خانواده تشکیل می‌دهد و اصالت در اسلام با خانواده است. چرا که پیدایش هر انسانی از رابطه پدر و مادری است و آرامش و سلامت هر انسانی هم در پناه زندگی مشترک رقم می‌خورد. 

مع الأسف امروزه در جامعه اسلامی ایران و حتی در سراسر جهان با توجه به گسترش فرهنگ‌های باطل و تبلیغات وسیعی که درباره سبک زندگی وارداتی و به ویژه غربی می‌شود، اصل ازدواج و فرهنگ صحیح دینی آن با هجمه‌های گوناگون و بعضاً بی‌مهری جوانان مسلمان رو به رو شده است و آمارها در داخل و خارج بعضاً هشدار دهنده است! رهبر انقلاب امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با درک عمیق نسبت به این تهدید جدی هشدار می‌دهند:

«جامعه بی‌خانواده جامعه‌ای آشفته است؛ جامعه نامطمئنی است، جامعه‌ای‌ است که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسل‌ها به یکدیگر آسان منتقل نمی‌شود. جامعه‌ای که در آن تربیت انسان به راحتی و روانی صورت نمی‌گیرد. اگر جامعه‌ای خانواده نداشته باشد یا خانواده در آن متزلزل باشد؛ انسان در بهترین پرورشگاه‌های خود، پرورش نخواهد کرد».

«اگر در جامعه‌ای خانواده  مستحکم شد. زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همکاری هم مشکلات را برطرف نموده و فرزندان را تربیت کردند، جامعه‌ای که اینطور خانواده ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد».  (نگارش/۱۳۸۶/ص ۲۱۵)

مهم‌ترین نیاز خانواده مهدوی چیست؟
مهم‌ترین نیاز خانواده زمینه‌ساز، «مدیریت» است و مدیریت، بدون نقشه راه و برنامه راهبردی روشن، موفقیتی نخواهد داشت. مدیریت خانواده از دو بخش سخت‌افزاری که متوجه مردان و نرم‌افزاری که متوجه زنان است تشکیل می‌یابد و لذا خدای حکیم و قادر، مرد را موجودی سخت و بالعکس زن را با لطافت و نرم، همچون گلبرگ‌های گل‌های بهاری قرار داد. بنابراین مرد و زن جدا از هم ناقصند و در بستر زندگی مشترک می‌توانند با هماهنگی هم، کانون خانواده را به کانون تربیت و پرورش انسان‌های شایسته در راستای اهداف نهضت مهدوی؛ تبدیل کنند. از این منظر اساسی‌ترین پایه سرمایه جامعه مهدوی؛ خانواده است و لذا باید هر یک از اعضای آن بر حقوق و وظایف یکدیگر در دوران انتظار، واقف بوده و در انجام آن نیز کوشا باشند.

نکته مهم در تربیت زمینه‌ساز که بر مسؤولیت پدران و مادران نسبت به فرزندان می‌افزاید این است که اثرپذیری فرزندان از والدین در تمامی دوران رشد اعم از بارداری، شیرخوارگی، کودکی و نوجوانی است.

۲- نهاد و سازه تربیت مربی مهدوی (ضرورت تربیت مربیان مهدوی)
جامعه بشرى روز به روز همگام با پیشرفت علم و تکنولوژى در حال نوشوندگى و رشد و پیشرفت است، امر مهم تربیت که با استفاده از شبکه عظیم مربیان در حال جریان است باید همواره در ۲ جهت اساسى مجاهدت و تلاش بى‏‌وقفه داشته باشد.

۱. نو شوندگى محتوایى و ساختارى اعم از متون آموزشى و تربیتى و شیوه‌‏ها و روش‌هاى آموزشى و تربیت با استفاده از ابزار کمک آموزشى جدید.

۲. تربیت مربیان متعهد و متخصص با برخوردار شدن از ۳ عنصر دانش، توان و انگیزه، در جهت نیازهاى تربیتى، جامعه مهدوى. بازسازى و بازمهندسى و به روزشوندگى نهادهاى تربیت مربى مهدوى از گام‌هایى است که مسیر رو به جلو تربیت زمینه‌‏ساز را قوت بیشترى مى‌‏بخشد.

امام علی (ع): «لا یَحملُ هذا العَلَم الا أهلُ البَصرِ وَالصّبرِ و العلمِ بِمَواقعِ الحقّ ...»؛ پرچم مدیریت و فرماندهی را بدوش نمی‌کشد مگر کسی که صاحب بصیرت و مقاومت و آگاه به مواضع و مسائل حق باشد. (نهج البلاغه فیض/خ ۱۷۲) 

مؤلفه‌های سرمایه‌ای در تربیت زمینه‌ساز؛
تفکر و عمل بسیجی؛
تفکر بسیجی ترجمانی از تفکر مهدوی است.
پیوند و بیعت با ولایت، ایمان و اخلاص، حریت در عبودیت، اطاعت آگاهانه، عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی، شهادت‌طلبی عاشقانه، ایثارگری کریمانه، زهد و قناعت، تواضع و صمیمیت، شجاعت و دلاوری، صلابت و کوبندگی، ابتکار و خلاقیت، عزت نفس، گمنامی و دوری از شهرت‌طلبی، مدیریت و تدبیر شایسته، غیرت و جوانمردی، تعهد و وفاداری، صبر و پایداری، ترحم و نوع‌دوستی، عبادت و استغاثه به درگاه خدا، تکبر در برابر استکبار و ... همگی از فرهنگ و تفکر بسیجی درخشندگی خاصی دارد! (حسن بیگی/ ۱۳۹۰ /ص  ۸۶)

پیشینه تمدنی و تحولی (بعثت، غدیر، عاشورا؛ چه آنکه عاشورا برآمده بعثت و غدیر و انتظار نیز دامنه و ادامه عاشوراست) بعثت و غدیر به منزله دو حماسه بزرگ است که یکى مأموریت نبوت و رسالت را به اتمام رسانیده است و دیگرى سرآغاز جریان امیدبخش امامت و ولایت در جهت ضمانت بقاء شریعت نبوى است و از این حدیث که عظمت هر دو حماسه در تابلو خون رنگ کربلا و نهضت عاشورا براى همیشه زمان به نقش و نگار در آمده است جاودانه و ماندگار خواهند بود، از این روى براى دوران انتظار سرمایه‌‏اى گرانسنگ محسوب مى‏‌شوند، چه آن‏که انتظار نیز ترجمانى از بعثت و غدیر و عاشورا است.

 از این‏که بگذریم عناصر و مؤلفه‌‏هاى دیگرى نیز وجود دارد که براى تربیت زمینه‏‌ساز ظهور سرمایه‏‌اى مفید و مؤثر تلقى مى‌شود که از آن جمله است.
اعتماد، عدالت، امنیت، ولایت‌پذیری، وحدت و انسجام ملی، آزادی و حریت، مصلحت و حکمت

نتیجه :
طبق صریح آیات وحی که از آن جمله است آیه ۹ سوره مبارکه صف «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» جهت‌گیری اصلی در آموزه‌های اسلام، شکوفایی استعدادهای بشر پس از دریافت هدایت‌های نافذ انبیاء و اولیاء خدا و کسب تجربیات فراوان در گذر زمان و تجلی شایستگی‌های امت در تراز خاتم اوصیاء حضرت مهدی (عج) است تا  در قیام و فریاد آخر، عهده‌دار مسؤولیت‌ها و مأموریت‌های سنگینی در نهضت و دولت مهدوی (عج) باشد.

در واقع آخرالزمان هنگامه تجلی رشد یافتگی و رسیدن به اوج آمادگی همه جانبه تمامی دوستداران واقعی امامت و ولایت است که بشریت تشنه عدالت و پاکی و معنویت را متوجه کانون امامت یعنی حضرت مهدی (عج) می‌کند و در رکاب آن حضرت سازماندهی و به کارگیری می‌کند.

تحقق این امر مهم از طرفی تربیتی عمیق و نظامند و هدفمند را طلب می‌کند و از طرفی نیز نهادها و ساختارهایی که شاکله عظیم جبهه مهدوی را سامان داده و پیش‌برندگی و عدالت گستری و ظلم ستیزی و دین محوری و ولایتمداری را در زندگی نهادینه سازد و بدین سان عرصه گیتی را برای هنگامه ظهور فراهم و آماده سازد. انجام و تحقق رسالت عظیم تربیت زمینه‌ساز دولت مهدوی بیش از هر چیز نیازمند نظامات و نهادهایی است که ضمن تربیت مربیان و متربیانی شایسته، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظری و عملی جامعه بشری را به خوبی شناسایی، جذب، سازماندهی و در نهایت تربیت و پرورش دهندگی و به کارگیری کند.

این امر لازم و ضروری جز در بستر ساختارها و شاکله سالم و جامع و به دور از نقص و عیب و حتی تهدید و ضعف امکان‌پذیر نیست و لذا به موازات پیش‌روندگی باید متناسب با شرایط جدید و اقتضائات زمانی و مکانی، ضمن رصد عوامل محیطی (فرصت‌ها و تهدیدات، ضعف‌ها و قوت‌ها) در جهت ترمیم و به روز شوندگی نظامات و ساختارها و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی اعم از امور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اهتمام ورزید. باز مهندسی ساختاری تربیت زمینه‌ساز ظهور ناظر بر نظارت و کنترل و اقدام عملی جهت تحقق این امر مهم و ضروری است. چه آنکه تغییر در شرایط زمان و مکان، تغییر و تحول در کم و کیف ساختارها و نهادهای فرهنگی و تربیتی را نیز طلب و اثرگذاری برنامه ها و اقدامات را تضمین می‌کند.             
 

انتهای پیام//
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار