خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان:

کمبود نیروی انسانی معضل اصلی آموزش و پرورش است/۹۲۰۰ دانش‌آموز در استان همدان فاقد موبایل و تبلت هستند

همدان-مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان کمبود نیروی انسانی را از معضل اصلی آموزش و پرورش دانست و گفت: نیروی انسانی مسئله مهمی است، که باید تعداد معلمان، استاندارد لازم و نوع ورود آنها مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۹۴۱۸۶۲۱
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمود نقوی امروز در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با اشاره به وجود ۳۰۷ هزار دانش‌آموز در ۲ هزار و ۵۰۰ در مجموعه آموزشی استان اظهار کرد: اداره آموزش و پرورش استان با ۲۲ هزار معلم شاغل، ۱۸ هزار معلم بازنشسته و با نیرو‌های خدماتی با ۴۱ هزار نفر پرسنل در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در تلاش هستند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش استان همدان باید در ارزیابی‌ها حداقل جزو ۱۰ استان برتر در سطح کشور باشد، عنوان کرد: این حق استان همدان است که برای تحقق این امر لازم است شاخص‌هایی از وضعیت موجود را احصاء و ترسیم کنیم، هدفگذاری را مشخص، قوا را تجهیز و با بهره‌گیری از تجربیات و ظرفیت‌ها، برای رسیدن به اهداف حرکت و تلاش کنیم که تا به امروز اقدامات خوبی صورت گرفته که باید افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان با اشاره به اهمیت و وظایف بنیادی آموزش و پرورش در تحقق گام دوم انقلاب تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری سرمایه انسانی است که این سرمایه‌ها در آموزش و پرورش رشد کرده، و تعلیم و تربیت می‌بینند و آینده جامعه را رقم می‌زنند بنابراین برای آن که آموزش و پرورش در این مسیر گام‌های بزرگی بردارد و بتواند به وظیفه خود به بهترین شکل عمل کند باید همه ادارات، نهاد‌ها و وزراتخانه‌ها آموزش و پرورش را در رسیدن به اهداف یاری کنند.

وی بر لزوم همکاری ادارات، نهاد‌ها و وزارتخانه با آموزش و پرورش تاکید و بیان کرد: هر اندازه که کار در آموزش و پرورش درست، دقیق و خوب انجام شود و دانش‌آموزان با استعداد، توان و علم بالاتری مسیر را طی کنند تا به دانشگاه راه یابند، کار ما هم راحت‌تر است که باید آموزش و پرورش زمینه را آماده کند و همه دستگاه‌ها ورود کنند تا بتوانیم در تربیت دانش‌آموزان خوب و با استعداد گام برداریم.

نقوی ادامه داد: استان همدان استانی با قدمتی بالا است که به طور قطع توان و استعداد در همدان  نیز بسیار بالا بوده و لازم است تمام امکانات را بسیج کنیم تا بتوانیم از این استعداد‌ها دفاع کنیم  و در کشور بدرخشیم که البته این کار صورت گرفته و در دهه گذشته تلاش و فعالیت خوبی انجام شده و در بسیاری از صحنه‌ها توانستیم در کشور به رقابت بپردازیم که باید این فعالیت‌ها و تلاش‌ها را افزایش دهیم.

وی کمبود نیروی انسانی را از معضل اصلی آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: نیروی انسانی جایگاه خاص و مسئله مهمی است، که باید در دستگاه آموزش و پروش تعداد معلمان، استاندارد لازم و نوع ورود آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴۰ هزار معلم در سطح کشور فعالیت می‌کنند، گفت: با این وجود ۳۰۰ هزار معلم در سطح کشور کم داریم.

وی با بیان اینکه در استان به ازای ۳۰۷ هزار دانش‌آموز ۲۱ هزار معلم وجود دارد، تصریح کرد: این در حالی است که در سال ۹۲ به ازای ۲۵۰ هزار دانش‌آموز ۲۵ هزار معلم در استان وجود داشت و با اینکه تعداد دانش‌آموزان ۵۷ هزار نفر افزایش یافته تعداد معلمان ۲ هزار نفر کاهش داشته است.

نقوی با بیان اینکه امسال ۴۵۷ نفر از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش می‌شوند، بیان کرد: امسال بر اساس ماده ۲۸ که در قانون برنامه ششم توسعه آمده، آموزش و پرورش برای رشته‌هایی که در دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان نمی‌تواند تربیت کند، افرادی را از سایر دانشگاه‌ها جذب کند و نیز افرادی که قبل از سال ۹۱ در مقطع پیش دبستانی و نهضت تدریس می‌کردند جذب خواهند شد.

وی به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در شرایط کرونایی پرداخت و ادامه داد: آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در ایام کرونا که در اختیار ما قرار دارد در وضعیت مطلوبی نیست به طوری که امسال ۳۷ هزار دانش‌آموز در پایه اول ابتدایی ثبت نام کردند که ۳ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز تکرار پایه بودند و برای دومین سال پیاپی در مقطع اول ابتدایی تحصیل کردند.

 مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان با بیان اینکه ۲۷۶ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۳۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، بر ضرورت و اهمیت هوشمندسازی مدارس اشاره و عنوان کرد: در راستای ارتقای کیفیت آموزش باید هوشمندسازی را پیگیری و برنامه شاد را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۷۶ روستای استان به اینترنت دسترسی ندارند و ۹ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز در استان همدان، فاقد موبایل و تبلت هستند، بیان کرد: ۹۲ هزار دانش‌آموز در استان معادل ۳۳ درصد دانش‌آموزان به صورت مستقیم در شاد حضور ندارد که این افراد عمدتاً در روستا‌های دور دست و محروم زندگی می‌کنند که برای آنان کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود یا بسته‌های آموزشی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

نقوی به موضع اسکان فرهنگیان در ایام نوروز اشاره و بیان کرد: ستاد اسکان استان در حالت آماده‌باش است، اما هنوز خبر قطعی برای اسکان دریافت نکرده و نامه‌ای ابلاغ نشده که با این حال ۱۹۹ کلاس ویژه و خاص در همدان و ۵۰۰ کلاس در ملایر، کبودراهنگ، بهار و لالجین برای ایام نوروز و میزبانی از مسافران پیش‌بینی کرده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار