جهش بی سابقه بهای نفت خام در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین

قیمت نفت خام در معاملات بازار‌های جهانی در اقدامی بی سابقه از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بیش از ۷ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۹۴۱۸۴۹۲
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ادامه عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم های غرب علیه مسکو همچنان عامل اصلی نگرانی در بازار نفت و افزایش طلای سیاه در بازار است. 

بهای نفت برنت دریای شمال با ۷.۱ درصد افزایش امروز به ۱۰۴ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. این بیشترین میزان قیمت نفت از اوت ۲۰۱۴ تا به امروز است. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۸ درصد افزایش، ۱۰۳ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. این بیشترین افزایش درصد روزانه افزایش بهای نفت از نوامبر ۲۰۲۰ تا به امروز محسوب می شود.

آمریکا و برخی کشور‌های عضو آژانس بین المللی انرژی به توافق رسیدند به منظور مقابله با اختلالات عرضه در بازار‌های انرژی در پی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه حدود ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را آزادسازی کنند. با این حال، انتشار این خبر تاثیر چندانی در قیمت‌های بازار نداشت و تنها توانست کمی از ترس سرمایه گذاران برای ناکافی بودن عرضه را کاهش دهد.

شرکت‌های نفتی در آمریکا اعلام کردند در هفته‌های گذشته ذخایر نفتی این کشور بیش از ۶ میلیون بشکه کاهش داشته است. همین امر موجب شد قیمت نفت خام آمریکا به بالای ۱۰۶ دلار در هر بشکه برسد.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند حجم نفت آزاد شده توسط آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های عضو آژانس بین المللی انرژی بسیاری از سرمایه گذاران برای کاهش قیمت نفت خام در آینده را ناامید کرد.

کارشناسان معتقدند اگر بحران روسیه و اوکراین به همین روال ادامه داشته باشد قیمت نفت خام می‌تواند بسیار بیشتر از پیش بینی‌ها به روند صعودی خود ادامه دهد.

ارسال نظرات