خبرهای داغ:

نگرش‌هایی که به کاهش جمعیت انجامیده است

نگرش‌هایی که به کاهش جمعیت انجامیده است
یکی دیگر ازموانع فرزندآوری در کشورمان تغییر نقش های زنان است. زنان شاغل مشکلات فراوانی دارند. اگرچه آنان شاغل شده اند اما وظایفشان در منزل چه در حوزه خانه داری و چه در حوزه تربیت فرزندان کاسته نشده است.
کد خبر: ۹۴۱۷۷۴۳
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج: - امیرحمزه نژاد: کاهش جمعیت ایران از جمله موارد تهدید کننده کشومان است که در آینده نه چندان دور خود را نشان خواهد داد. این موضوع یک مسئله چند بعدی است و در بوجود آمدن این مشکل چند حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... دخیل بوده است. بنابراین برای رسیدگی به این امر اساسی بایستی با یک نگاه چند بعدی به مسئله در پی آسیب شناسی آن بود. بسیاری این موضوع را در حوزه اقتصادی مورد واکاوی قرار می‌دهند. تورم و بی کاری دو عاملی است که به خودی خود در امر کاهش جمعیت تاثیرگذار است. از یکسو قیمت خانه که به عنوان مهمترین عنصر شکل گیری خانواده مطرح است گران شده و حتی این تورم بسیار بیشتر از تورم کالاهای دیگر بوده است و از سوی دیگر شاهد افزایش هزینه‌های فرزندآوری در کشورمان هستیم. با این حال به نظر می‌رسد در جهت کمک مالی به برخی خانواده‌ها برای امر فرزندآوری اقداماتی صورت گیرد که در بسیاری از این کشورها در این حوزه تمهیداتی صورت گرفته است. از این رو این موارد قابل حل است و در کشورمان نیز باید برای تسهیل این امر اقدامات و امکاناتی تدارک دیده شود.
یکی دیگر ازموانع فرزندآوری در کشورمان تغییر نقش های زنان است. زنان شاغل مشکلات فراوانی دارند. اگرچه آنان شاغل شده اند اما وظایفشان در منزل چه در حوزه خانه داری و چه در حوزه تربیت فرزندان کاسته نشده است. در این راستا مانند بسیاری از کشورهای دنیا مهدکودک‌ها و مراکزی برای نگهداری از کودکان در ایران نیز تاسیس شده است که زنان شاغل بخشی از حقوق خود را نیز در این راستا خرج می کنند. اما دربرخی موارد زنان شاغل ترجیح می دهند که بچه دار نشوند. این موضوع در زندگی آنان کم کم به جهت اینکه احساس زنانگی و مادر بودن در آنها با وجود اینکه در جامعه مدرن برخی اولویت‌ها در ذهن آنها تغییر کرده است، از بین نمی رود. از این رو شاهد یک تعارض ذاتی و مدرن در زندگی زنان شاغل هستیم و همین امر باعث می شود که مشکلاتی برای آنان بوجود بیاید. به هر جهت عدم فرزندآوری در زنان شاغل برای آنان مشکلات روحی و هویتی در فلسفه زندگی‌شان خصوصا در هویت مادر بودن بوجود می آورد. این موضوع در جامعه مدرنیزه شده بدون حفظ اصول اساسی زندگی یکی از آسیب هاست.
مسئله دیگری که باعث کاهش جمعیت شده است شکل گیری برخی تفکرات فردمحور به جای مسائل خانواده محور است. در این خصوص بعضا راحت طلبی‌هایی که در افراد وجود دارد آنان را به زندگی فردی سوق می دهد اما از لحاظ روانشناسی نیز این افراد دچار مشکلاتی می شوند که نمی تواند آنان را در آینده راضی کند. درواقع عدم نگاه واقع بینانه در زندگی باعث می‌شود برخی به سمت تجرد دایمی پیش بروند اما در ادامه زندگی متوجه می‌شوند که نه تنها مسیری که برای خود انتخاب کرده اند ‌درست نبوده بلکه بسیاری از تجربیات ارزنده زندگی را نیز از دست داده اند. همین عامل باعث افسردگی و حسرت‌های روحی و روانی برای آنان می شود.
در این حیطه به نظر می‌رسد بایستی جوانان خصوصا از سوی خانواده‌ها و جامعه به سمتی هدایت شوند که دچار چنین اشتباهات رفتاری در زندگی نشوند. مسائل پولی و مادی قطعا تاثیرگذار است اما تنها عامل موضوع تهدید آمیز کاهش جمعیت در کشورمان نیست و همین دو نمونه رفتاری که با ایده های به اصطلاح نوین زندگی همراه شده است، خود در این زمینه از آسیب های جامعه شناسی بحث بحران کاهش جمعیت است. بسیاری از کشورهای جهان درگیر موضوع کاهش جمعیت هستند اما در این راستا باید از تجربیات آنان بهره مند شد تا بسیاری از امور پیش از رسیدن به فضای بحرانی در مسیر خود قرار گیرند. متاسفانه برخی از الگوهای زندگی در کشورمان مانند سلبریتی‌ها با زندگی های پر زرق و برق اما پرحاشیه و نامتعادل و فاقد سلامت روحی باعث فریب بخصوص جوانان می شوند اما آنچه این روزها بایستی به جوانان یاد داد نگاه واقع بینانه به زندگی است. جوان رها شده قطعا نمی تواند تصمیم درستی با توجه به همه نگاه ها و ایده هایی که در زندگی مطرح می شود، بگیرد. بلکه اسیر جذابیت‌های کاذبی می شود که آینده و سلامت زندگی وی را دچار آسیب جدی می کند. بنابراین بایستی در این عرصه برای جوانان یک مسیر درست طراحی شود تا آنان به ورطه تصمیمات غلط و تخریب زندگی شان نیفتند.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار