در جلسه ای با حضور معاون آب و آبفای وزارت نیرو مطرح شد؛

انتقاد شدید سید علی یزدی خواه از تضییع حقوق کشاورزان شهرستان ری

سیدعلی یزدی خواه در جلسه ای با جوانبخت معاون آب و آبفای وزارت نیرو، با اشاره به طرح ساماندهی آب های جنوب تهران گفت: این طرح به هیچ وجه عادلانه نیست و موجب تضییع فاحش حقوق کشاورزان شهرستان ری شده و ادامه این تبعیض و ظلم آشکار برای مردم این خطه تحمل ناپذیر است.
کد خبر: ۹۴۱۶۶۸۵
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶

 

یزدی‌خواه در ادامه به بیان دو مورد از تناقضات و ابهامات این طرح پرداخت و تصریح کرد: در جداول موجود این طرح، پساب تصفیه خانه فاضلاب جنوب در افق ۱۴۲۵ به میزان ۳۴۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان سهم کشاورزی و تغذیه مصنوعی دشت ورامین ۲۵۰ میلیون، سهم کشاورزی دشت کرج- شهریار ۲۳ میلیون، سهم  صنعت ۶۰ میلیون و سهم کشاورزی شهرستان ری فقط   ۶ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: در این طرح اراضی حقابه بر  شهرستان ری ۶۸۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است که این میزان بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای سال ۱۳۳۴ که توسط صنف کشاورزان شهرستان ری صورت گرفته، بیش از ۲۱۰۰۰ هکتار است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید کمیته ای مشترک با حضور نماینده   کشاورزان شهرستان ری تشکیل و بازنگری مجدد این طرح در دستور کار قرار گیرد.

جوانبخت معاون وزیر نیرو نیز در پاسخ به دفاعیات مدیران آب منطقه‌ای و طراحان این طرح اظهار داشت: بنده هم این نحوه   تخصیص پساب از تصفیه خانه ها را تائید نمی کنم و لازم است کمیته ای مشترک حداکثر تا یک ماه آینده این طرح را بازنگری کنند.

در این جلسه که مدیران کل آب منطقه‌ای نیز حضور داشتند ضمن تایید ۲۱۰۰۰ هکتار اراضی حقابه بر شهرستان ری گفتند: این عدد در بازنگری مجدد، تصحیح خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به اجرای خط دوم انتقال پساب ری- ورامین تاکید کرد: شرکت مجری این پروژه باید در چندین نقطه از این مسیر، دریچه های برداشت پساب برای استفاده اراضی کشاورزی شهرستان ری، طراحی و اجرا نمایند.

یزدیخواه در پایان با اشاره به مشکلات زیست محیطی و خطرات جانی که کانال روباز انتقال پساب ری-ورامین برای اهالی خاورشهر و عباس آباد دارد خاطر نشان کرد: پیشنهاد آب منطقه ای برای پوشاندن این کانال، اجرای روش دال بتن پیش ساخته است که نیازمند اعتباری در حدود ۵۵ میلیارد تومان است..

وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌هایی که از شرکت های مشاوره ای، انجام داده است،  طرح تعبیه   لوله های پلی اتیلن دوجداره، داخل کانال موجود، می تواند جایگزین مناسبی برای اجرای این طرح با یک سوم هزینه های برآورده شده   روش دال بتن باشد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار