وزیر اسبق امور خارجه:

شرایط امروز به نفع ملت ایران رقم خورده و آمریکا امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد/استقلال سیاسی ایران به برکت انقلاب اسلامی نهادینه شده‌ است

متکی گفت: شرایط امروز به نفع ملت ایران رقم خورده و آمریکا امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد و رئیس جمهور آمریکا در ۶ ماه نخست حکومتش در نظر سنجی های آمریکا، پایین ترین حد از محبوبیت را دارد.
کد خبر: ۹۴۱۴۸۶۱
|
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در سخنرانی جشن پیروزی انقلاب در مصلی اراک با تبریک ۴۳ ومین بهار آزادی و دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) استقلال سیاسی کشور را از گذشته حاکمیت انگلیس و ده ها سال حاکمیت آمریکا نجات داد و کشوری که بزرگترین قدرت آن یعنی شاه توان ایستادگی در برابر یک آژدان آمریکایی را نداشت به کشوری بدل شد که با حفظ منطق عدالت خواهانه اش نوید دنیای جدید را سر داد.

وی ادامه داد: استقلال سیاسی در عرصه های مختلف در ۴۳ سال گذشته حاکم شد و امروز شرق و غرب دریافته اند که سلطه بر ملت ایران برای آنان غیرممکن است.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: استقلال سیاسی باید همراه با استقلال اقتصادی شود و همانگونه که زنجیره های سیاسی بر تار و پود این کشور بسته شده بود اقتصاد این کشور، اقتصادی وابسته و غیرمولد و مصرفی و واردات محور بود و صنعت کشور مونتاژ و کشاورزی در این کشور بر اساس برنامه ریزی های دیگران و خارج از مرز های کشور تنظیم می شد، صنعت وابسته غربی، تجارت بر اساس اراده غرب هرگز نمی تواسنتند استقلال را برای این کشور به ارمغان بیاوردند که نیاوردند!

متکی یادآور شد: در حوزه های دفاعی، مهندسین ایرانی حق نداشتند که حتی تعویض یک قطعه آکبند هواپیمای جنگی و غیر جنگی را توسط مستشاران آمریکا مشاهده کنند که مبادا نحوه نصب آن را یاد بگیرند، در چنین فضایی امام خمینی(ره) ندای استقلال دادند و فرمودند باید مستقل شویم و تحولی عظیم در تاریخ رقم بزنیم.

وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند در حوزه های اقتصادی، اقتصاد به دست مردم باشد و روال معمول در دنیا ۸۰ درصد اقتصاد به دست بخش خصوصی و مردم و تنها ۲۰ درصد در حوزه های زیرساختی و صنایع مادر و مهم در اختیار دولت است.

وی اضافه کرد: اگر در طول ۴۰ سال گذشته سالی ۲ درصد خصوصی سازی به معنای واقعی صورت می گرفت در حال حاضر اقتصاد روند طبیعی خود را پیدا می کرد.

متکی اضافه کرد: تمام بزرگان در ۴۰ سال گذشته گفته اند دولت کارخانه دار، کشاورز و... خوب نیست اما وجود هزاران شرکت دولتی زیان ده در کشور هنوز رها نشده و اینها امروز باید برطرف شوند.

وی بیان کرد: استفلال اقتصادی بدون یک تحول بنیادین و اساسی که مبتنی بر یک تحول رویکردی و جهت گیری باشد میسر و مقدور نیست و لذا امروز اقتصاد نیازمند تحولی بزرگ است.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: سه پروژه ای که مقام معظم رهبری خود مدیریت کردند قابل توجه است و مقام معظم رهبری در جایگاه فرماندهی کل قوا بعد از پیروزی در جنگ، خودکفایی نظامی را در دستور کار صنایع دفاعی کشور قرار دادند و هدایت کردند و امروز به جایی رسیدیم که هیچ یک از دشمنان ما به خود اجازه حمله و تجاوز به کشور ایران را نمی دهد.

وی ادامه داد: جورج بوش پسر، در ۲ سال آخر حکمرانی خود هر هفته در مصاجبه مطبوعاتی خود می گفت گزینه نظامی برای ایران روی میز است و همانند حمله به افغانستان و عراق، آرزو داشت به ایران حمله کند اما این آرزو محقق نشد.

متگی افزود: ده تا دوازده سال پس از او گهگاهی روسای جمهور آمریکا این حرف غلط را می زدند اما خیلی زود کارشناسان و تحلیلگران می گفتند که اگر وارد نزاع با ایران شوید ورود به این نزاع با خودتان است اما خروج از آن نزاع با شما نیست؛ این صلابت دفاعی حاصل یک مدیریت است و لذا اگر صنایع دفاعی روز کشور ما را واکسینه و امن کرده حاصل یک نوع نگاه انقلابی و جهادی در مدیریت است که باید در همه بخش ها حاکم شود.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری همچنین توجه به جوانان را به عنوان پروژه دیگر خود مدیریت می کردند و از ۲ دهه قبل این موضوع در دستور کار ایشان قرار داشته که نیروی جوان باید به بالندگی علمی برسد و در انتخاب های خود این مهم را رعایت کردند که امروز دولت سیزدهم نیز می گوید نسبت سنی این دولت از دولت قبلی ۷ سال جوان تر است.

وی یادآور شد: تولید علم در کشور پروژه سوم تحت مدیریت مقام معظم رهبری است و در گذشته نقشه های آموزشی کشور را دیگران ترسیم می کردند و برای کشور ایران تصمیم می گرفتند و برخی طرح ها در دوره شاه هم ارائه شده بودند اما به جای بحث تخصصی بازداشت انجام می شد که به چه حقی وارد این مباحث شده بودند چراکه برای کشور در جای دیگر تصمیم گیری می شد.

متکی گفت: کشور دارای ۲ مولفه بسیار مهم است و جهت گیری ها و نقشه راه در کشور دارای مولفه اول این مهم است و اگر این نقشه راه در اجرا درست نباشد به ناکجا آباد خواهیم رفت و کارگزاران در یک نظام مولفه دوم هستند و کارگزارانی که جهت گیری درست را باور داشته باشند در اینجا اهمیت دارد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی نظامی مردمی است که اداره آن بر اساس "بما انزل الله" باید باشد و بازگشت تصمیم سازی ها و قانونگذاری ها و اجرا در کشور بر اساس "بما انزل الله" تکلیفی است که خداوند برای ما قرار داده است و این مبحث مهم در حوزه های علمیه و دانشگاه ها به طوری جدی پیگیری می شود.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: در مجلس اول قانون بانکداری اسلامی نوشته شد و تمام این سالهایی که این قانون اجرایی شد روح قانون ت لحاظ نشد و نظام بانکی به وضع امروز رسید و در تمام دولت ها گفته اند باید نظام بانکداری کشور تغییر ساختار پیدا کند اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم.

متکی افزود: در حوزه روابط خارجی در سالهای متفاوت دو رویکرد "برآمده از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مبتنی بر استقلال و خودکفایی" و رویکرد" گرایش و تکیه به غرب و تسلیم در برابر غرب" وجود داشته و بکار گرفته می شده است.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: تجربه نشان داده که هرجا در امر کشورداری و در حوزه روابط خارجی به طور خاص اگر در مسیر رویکرد اول گام برداشته شده موفقیت حاصل می شود اما هر زمان که از این نگاه فاصله گرفتیم دچار مشکل شدیم.

وی یادآور شد: این نگاه اینگونه نیست که نمیخواهد با دنیا تعامل و ارتباط داشته باشیم بلکه ما اهل مذاکره و در کنار آن اهل مقاومت هستیم و چندسال با کشورهای خارجی مذاکره کردیم اما به دو نکته کلیدی مقام معظم رهبری توجه نمی کردیم که اولی شرطی نکردن اقتصاد و دومین نکته گره نزدن مسائل کشور به برجام بود.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: اساسا اگر در روابط خارجه با طرف مقابل طوری صحبت شود که او احساس کند شما به آنها نیازمند و شتاب زده هستید نرخ را بالا می برند و طور دیگری رفتار می کنند.

متکی افزود: همواره در بحث هسته ای در ۱۸ سال گذشته از دولت هشتم منطق قابل دفاع داشته ایم و در مجلس هفتم تمام نمایندگان مجلس طرحی را در دفاع از دولت برای بحث هسته ای امضا کردند اما اگر ظرافت ها در نظر گرفته نشود مشکل ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز تیم دولت سیزدهم در حال مذاکره است اما رئیس جمهور در سفرهای استانی کشورداری خود را انجام می دهد و از طرف دیگر در روسیه که از وی در خصوص مذاکرات می پرسند می گوید"امیدواریم به توافق برسد اما نگذارند به توافق برسد ما معطل کسی نخواهیم ماند".

وزیر اسبق امور خارجه گفت: شرایط امروز به نفع ملت ایران رقم خورده و آمریکا امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد و رئیس جمهور آمریکا در ۶ ماه نخست حکومتش در نظر سنجی های آمریکا، پایین ترین حد از محبوبیت را دارد.

متکی اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا باعث خروج مفتضحانه و شکست خورده آمریکا از افغانستان بد از ۲۰ سال است و آمریکایی ها برای ۲ شعار" ریشه کنی تروریسم و ریشه کنی مواد مخدر" به افغانستان رفتند که تروریسم گسترش پیدا کرد و مواد مخدر به ۹۰۰ درصد رسید که این شکست به گردن رئیس جمهور آمریکا افتاد.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مجموعه سیگنال های ارسالی نشان از یک اراده سیاسی است تا در بحث هسته ای به یک توافق برسند که این مهم تحول خوبی می تواند باشد اما مردم توجه دارند ما همواره منطقی قوی داشته و پای منطقمان ایستادگی می کردیم.

وی ادامه داد: امروز پیروزی انقلاب را جشن می گیریم تا یک بار دیگر به امام خود بگوییم که حرف هایی سال های نهضت را باور کردیم و زمانی که مردم حرف رهبران و مسئولین خود را باور کنند میدان را ترک نخواهند کرد و با توجه به اینکه امام هرگز حرف خلاف واقع نمی زدند لذا مردم حرف ایشان را باور می کردند.

متکی بیان کرد: مسئولین نیز تا زمانی که با مردم و همراه مردم و در تلاش برای یافتن راهکارهای حل مشکلات مردم باشند برای مردم عزیز و گرامی هستند و امروز در تحول جدیدی که ایجاد شده باور داریم که دولت در حال تغییر ریل گذاری و جهت گیری ها در کشور است که این امری مثبت در کشور است بنابراین در نقشه راه و جهت گیری کشور داری تحول ایجاد شده و باید در گام دوم این جهت گیری جدید عملیاتی شود.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: ریاست جمهوری کشور دو هفته گذشته در رشت فرمودند که در امر کشورداری نمی توان از کسانی که مسببین وضع موجود هستند استفاده کرد و این به این معنی است که تحول محتوایی باید در تحول نیروها نیز خود را نشان دهد.

متکی یادآور شد: انقلاب اسلامی در ۴۳ سال گذشته در حوزه های عملکردی دستاوردهای فراوانی داشته و اگر موانعی در این مسیر ایجاد نمیشد لذا دستاوردهای انقلاب گسترده تر می شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز مردم بصیر و انقلابی شهر اراک با حضور خود بار دیگر ثابت کردند که همچون گذشته پای انقلاب می ایستند و این قابل تقدیر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار