گزیدگی در ری؛ واکسن در تهران

بیشترین تعداد سگ های ولگرد در محدوده روستاها و شهرک های شهر ری پرسه می زنند اما در صورت گزیده شدن، فرد آسیب دیده برای تزریق واکسن هاری باید به درمانگاه های مرکز تهران مراجعه کند.
کد خبر: ۹۴۱۲۸۸۳
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶

بسیاری از مراکز گلخانه، باغ ها و بویژه دامداری های شهرری به دلیل دور بودن از بافت جمعیتی برای بالا بردن امنیت خود، حداقل یک قلاده سگ نگهداری می کنند اما گله دارها حتی تا چندین سگ هم در محل دامداری نگهداری می کنند که اغلب آنها ضوابط و شرایط نگهداری سگ را یا نمی دانند، یا رعایت نمیکنند.

در محدوده روستای زمان آباد یک واحد به ظاهر دامداری وجود دارد که در پوشش پرورش دام، اقدام به فروش مواد مخدر آشپزخانه ای می کند و برای افزایش ضریب امنیت این مکان و جلوگیری از ورود پلیس، تعدادی سگ نگهداری می کند که جثه برخی از این حیوانات در حد گوساله است و این حیوانات هر جنبنده ای را که از شعاع چند ده متری این محل عبور کند تا حد مرگ تکه پاره می کنند.

روز پنجشنبه 14 بهمن به طور تصادفی با یک زن افغان که اتفاقا برای خرید مواد مخدر شیشه به این دامداری رفته و مورد تهاجم سگ های این دامداری قرار گرفته بود مواجه شدم. زن معتاد در حاشیه جاده نشسته بود و از مچ پایش خون جاری بود.

  او را برای درمان و انجام واکسیناسیون به خانه بهداشت روستای زمان آباد بردم. بعد از تشکیل پرونده، یک واحد واکسن کزاز به او تزریق کردند اما تاکید کردند که برای دریافت واکسن هاری باید یا مرکز واکسیناسیون واقع در درمانگاه بدر  کیانشهر (منطقه 15 تهران) و یا انستیتو پاستور در میدان انقلاب تهران برود .

  این زن به دلیل مشکلات بیماری اعتیاد نه هزینه ای برای رفتن به درمانگاه مرکز شهر  و نه حوصله و توان رفتن به درمانگاه را داشت و با این وضعیت و شرایط نا مناسب، دوباره به دنبال بدبختی خودش رفت.

 اما سوال اینجاست: چرا با وجود احتمال گزیده شدن توسط حیوانات وحشی بویژه سگ های ولگرد در محدوده روستا ها که اغلب در حاشیه شهر قرار دارند، آسیب دیدگان و افرادی که مورد حمله سگ های وحشی قرار می گیرند باید با صرف وقت و هزینه های بسیار به مراکز درمانی در مرکز و شمال تهران بروند.

  به گفته یکی از اهالی در چند روز گذشته تعدادی از این سگ ها از سوی یکی از نهادهای مربوط در بیابان های این منطقه رها سازی شده اند؛ جا دارد با همکاری شبکه بهداشت و درمان و سایر مسئولان مربوط  واکسیناسیون افراد گزیده شده توسط سگ، در خانه بهداشت، یا خانه سلامت و مرکز درمانی همان روستا یا شهرک حاشیه شهر انجام شود.  

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار