نشست سیاسی به مناسبت دهه فجر در حوزه زینبیه

همزمان با آغاز دهه فجر نشست سیاسی با سخنرانی "دکتر غلامی" در حوزه زینبیه ناحیه مرکزی برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۱۱۲۰۹
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد:"دکترغلامی" با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی به ویژه در ضمینه علمی گفت: عقب‌ماندگی علمی و فناوری ایران در دوران ستم‌شاهی، برای ایرانیان با سابقۀ فرهنگی و تمدنی کهن، بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرز‌های دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است. پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی از علل تشدید فشار‌ها و کارشکنی‌های آنان بر ایران اسلامی با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای و رشد موشکی، و تشدید تحریم‌ها و... تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند.
وی ادامه داد: طبق آمار سال ۱۳۹۵، میزان «باسوادی» جمعیت شش سال به بالای کشور که در سال ۱۳۵۵، از ۴۷/۲% فراتر نمی‌رفت، به حدود ۸۸% رسیده است. قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به ۷۰% بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کمتر از ۴۰% کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند.
رشد کمّی دانشجویان کشور یکی دیگر از شاخص‏های توسعه علمی در سال‏های پس از انقلاب است. در حالی که تعداد دانشجویان دانشگاه‏های کشور پیش از انقلاب حداکثر از مرز ۱۵۵ هزار نفر تجاوز نمی‏کرد، امروز افزون بر چهار میلیون و دویست هزار نفر می‌باشد.
مقام معظم رهبری دربارۀ رشد تعداد دانشجویان نسبت به قبل از انقلاب فرمودند: در زمینۀ علم و فنّاوری، از اوّل انقلاب تاکنون، تعداد دانشجویان ۲۵ برابر شده است. امروز نزدیک پنج میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند مقالات علمی شانزده برابر و فعالیت‌های علمی و فنّاوری فراوان دیگر...
دکتر غلامی در ادامه گفت: از جمله مؤلّفه‌های مهم در ارزیابی قدرت کشورها، علم و فنّاوری پیشرفته است. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی موانع و محدودیت‏ها، در این زمینه نیز دارای توانمندی قابل ملاحظه‏ای است. امروزه با گذشت چهار دهه، به برکت انقلاب جهشی بزرگ در حوزه علم و فناوری و پژوهش در کشور ایجاد شده است و قله‌های افتخاری که تا پیش از این، در انحصار چند کشور پیشرفته بود، در تصرف جوانان نخبه و انقلابی ایران اسلامی است. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های به دست آمده از دانشمندان و مراکز علمی ایران طی این چهل سال به قدری مهم و ارزشمند است که با هیچ دوره تاریخی قابل قیاس نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار