ذخیره آب سدهای استان اردبیل ۱۷ درصد کاهش یافت

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، از کاهش ۱۷ درصدی ذخیره آب سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۶۶۰۷
|
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

ذخیره آب سدهای استان اردبیل ۱۷ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، فیروز ندایی افزود: در حالی که ظرفیت سدهای استان اردبیل ۴۰۰ میلیون متر مکعب است فقط ۸۶ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده و این امر نشان می‌دهد که ۷۸ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است.

وی با بیان اینکه ورودی سدهای استان ۳۳درصد کاهش یافته، بیان کرد: در حال حاضر سد یامچی بعنوان تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان ۲۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: حجم آب ذخیره شده در پشت سد سبلان مشگین‌شهر به عنوان بزرگترین سد بزرگ استان ۲۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به کاهش حجم آب در ۴۳ سد کوتاه استان گفت:در این سدها هم ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حجم آنها ۹ درصد کاهش یافته است.

ندایی مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی در استفاده از آب کشاورزی و آشامیدنی را ضروری دانست و گفت: لازم است رسانه‌ها فرهنگ استفاده بهینه از آب کشاورزی و آشامیدنی را در بین مردم ترویج دهند.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب پایدار برای شهروندان و مصارف کشاورزی بر نظارت دقیق الگوی کشت اراضی پایاب شبکه‌ها تاکید کرد و صرفه‌جویی در مصارف مختلف آب سدها را به دلیل کاهش بارش‌ها در سال جاری خواستار شد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت و مقابله با خشکسالی با بهره‌گیری از تمامی امکانات و تجارب سنوات گذشته در اولویت این شرکت قرار گرفته است.

ندایی اظهار کرد : ضروری است اقدامات اساسی در اصلاح و تدوین الگوی کشت برای شبکه‌های زهکشی مغان و خداآفرین براساس اقلیم، ظرفیت تاسیسات، منابع آبی قابل دسترس و شرایط اجتماعی منطقه با همکاری نهادهای مربوطه انجام شود.

وی ادامه داد:با توجه به وضعیت خشکسالی باید از هرگونه تحویل آب به اراضی فاقد کشت جلوگیری و از برنامه‌ریزی برای کشت زود هنگام محصولات توسط مشترکان شبکه آبیاری خودداری شود.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی آب است که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره‌ استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

ارسال نظرات