امام جمعه ایلام:

حوزه و دانشگاه نقش پیش برندگی و راهبردی برای توسعه کشور دارند/ مشکلات کشور با کار جهادی مرتفع می شود

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه علم و معنویت به سان دو بال برای پرواز دست به دست هم می دهند تا هم آسایش و هم آرامش و سعادت ابدی انسان تامین شود، گفت: حوزه و دانشگاه نقش راهبری و پیش برنده در جامعه به عهده دارند.
کد خبر: ۹۴۰۰۹۲۱
|
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، عصر امروز(۲۸ آذر) در مراسم گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: شهدای گرانقدر حوزه و دانشگاه، شهید مطهری، شهید مفتح و شهدای هسته ای به جرم دانش شان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و تلاش علمی آنها موجب شهادتشان به دست دشمنان انقلاب و اسلام شد.

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار»  یادآور شد: خداوند در قرآن کریم، از انسان خواسته است تلاش کند و عوامل تاثیرگذار در طبیعت را کشف کند و عنوان دانشی که انسان می تواند به آن دسترسی پیدا کند، زمین را آباد کند، در کنار این، پیشرفت مادی علمی برای آسایش انسان لازم است و بُعد معنوی که توسط انبیای الهی نیز به انسان ها ابلاغ شده است لازم است که هر دوی آن در کنار هم قرار گیرند.

وی ابراز کرد: علم و معنویت به سان دو بال برای پرواز دست به دست هم می دهند تا هم آسایش و هم آرامش و سعادت ابدی انسان تامین شود، دشمنان به خوبی فهمیدند اگر مسلمانان به این گذشته علمی خود برگردند و با پیشینه ای که دارند، وحدتی بین حوزه و دانشگاه و آورده های آنان برای رسیدن به هدف واحد ایجاد شود، می توانند بر دنیا سیادت کنند.

امام جمعه ایلام گفت: لذا دشمنان تلاش کردند بین این دو قشری که نقش راهبری و پیش برنده را جامعه به عهده دارند، تفرقه ایجاد کنند و دشمن همدیگر قرار دهند و که انرژی ها و توانمندی های همدیگر را خنثی کنند، بر این اساس، دشمنان برنامه ریزی کردند که دینی که فرقه های مختلف را به وحدت دعوت می کند، بین اقشار تاثیرگذاری که نقش رهبری جامعه را برعهده دارند، تفرقه ایجاد کنند.

وی ابراز کرد: وقتی دشمن می بیند یک شخصیتی مانند شهید مطهری و شهید مفتح از نظر علمی و تهذیب در جایگاه آیت اللهی قرار می گیرند، در سطح عالی حوزه به دانشگاه ورود پیدا می کنند و در دانشگاه به مقام عالی علمی می رسد و تلفیق اینها نقشه دشمنان را خنثی می کند،  بر این باور است که باید مغز چنین دانشمندان متفکری را نشانه گرفت که چنین وحدتی ایجاد نشود.

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: شهید مفتح شهید دانش، شهید وحدت حوزه و دانشگاه و پل ارتباطی بین این دو مرکز علمی است، حضرت امام راحل در حلد ششم صحیفه آن حضرت، می فرمایند که بزرگترین پیروزی را آشتی بین دانشگاه و مدارس علمیه می بینیم.

امام جمعه ایلام ابراز کرد: این وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان بزرگترین پیروزی است که خدواند نصیب ما کرده است و حضرت امام راحل از آن یاد می کند، انقلاب اسلامی  در دوران دفاع مقدس توانمندی خود را نشان داد که می تواند در دنیا بماند و مقاومت کرده و بر دنیا تاثیرگذار باشد.

وی افزود: افق الهی دید امام راحل در سخت ترین شرایطی که برای کشور وجود داشت، را برای بسیج صادر کردند و فرمودند که فرزندان بسیجی در این دو مرکز «دانشگاه و حوزه» خواستار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی باشتد، امام راحل بر وحدت و حوزه و دانشگاه تاکید کردند و این به معنای این است که تنها با بیسیج است که این مهم انجام می پذیرد.

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: اگر چنانچه بخواهیم استقلال کشورمان بر مبنای آبادی زمین و جهت دهی انبیای الهی تحقق پیدا کند، تفکر بسیجی باید حاکم شود و در این صورت ما به قله های علمی دسترسی می کنیم.

امام جمعه ایلام  با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند همه باید بدانند که مشکلات کشور جز با کار جهادی و انقلابی حل نخواهد شد، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، رسیدن به قله های علم را مورد تاکید قرار دادند و با روند رو به رشدی که وجود دارد، سیادت علمی کشور را در آینده ممکن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای حل کردن مشکلات باید در تولید علم بر مبنای نیازی که جامعه دارد تلاش کنیم، ابراز کرد: لازم است برای این کار اهمیت جایگاه حوزه و دانشگاه مورد تاکید قرار گیرد که نقش پیش برندگی می توانند داشته باشند، حوزه و دانشگاه، نقش مرجعیت دارند، اگر این نقش آفرینی کم رنگ شود، افرادی به عنوان به نقش آفرین در جایگاه آنان حضور پیدا می کنند که احساسات جوانان و جامعه را به دنبال می کشانند.

حجت الاسلام کریمی تبار افزود: این نقش پیش برندگی حوزه و دانشگاه دستور العملی نیست، باید به نیاز جامعه از جمله نیازهای فکری، فرهنگی اقتصادی، اجتماعی و همه حوزه ها جواب داد تا بتوان تاثیرگذار بود، نقش همراهی حوزه و دانشگاه در شرایط کرونایی بسیار ملموس بود و  در کنار کار  درمانی، آرامش روانی با همت طلاب برای بیماران ایجاد می شد و به آینده امیدوار می کردند، باید این کار جهادی در عرصه های مختلف به وجود بیاید.

امام جمعه ایلام با بیان اینک دانشگاه می تواند مسئولان را متوجه  امور کاربردی کند، گفت: مدیران اجرایی معمولا مشغول کار اجرایی هستند و متخصصین دانشگاه لازم است کارهای راهبردی را ارائه دهند، در شرایط فغلی افت تحصیلی بین دانشجو در بین حوزه و دانشگاه وجود دارد، نیاز است که تلاش کنیم این غنای علمی  در حوزه و دانشگاه وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجو باید غنای علمی لازم را داشته باشد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیاز به عمق بخشی به دانش و امور کاربردی داریم، باید تجدید نظری در رشته های حوزوی و دانشگاه وجود داشته باشد که فارغ التحصیلان ما مدرک به دست دنبال کار نباشد، چون نمی تواند مساله ای از مسائل را استان را حل کند به عنوان بیکار بر تعداد بیکاران افزوده شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار