شایعه عوارض 5 میلیون و 200 هزار تومانی تکذیب شد/ کاهش 5 درصدی مالیات واحدهای تولیدی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، در خصوص کلیات بودجه سال آینده کل کشور توضیحاتی داد.
کد خبر: ۹۳۹۹۷۵۶
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مصطفی طاهری در برنامه «سلام تهران» در پاسخ به سؤال برنامه درباره انقباضی بودن بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: مقایسه بودجه ۱۴۰۰ با بودجه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که میزان بودجه در هزینه‌ها ۱۱۷ درصد رشد داشته که این حالت انبساطی است. اما بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه امسال ۵ درصد رشد داشته که انقباضی است.

نماینده مردم زنجان در خانه ملت با اشاره به کاهش هزینه‌های دولت و افزایش صرفه‌جویی‌ها، افزود: اعتبار پروژه‌های عمرانی در بودجه سال آینده افزایش یافته است. حقوق کارمندان دولت هم به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. افزایش حقوق‌های کم تا ۳۰ درصد و حقوق‌های بالا تا ۵ درصد افزایش خواهد یافت. در بودجه ۱۴۰۱، حداقل حقوق 4.5 و حداکثر ۳۷ میلیون تومان می‌باشد.

طاهری با بیان اینکه رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری تا قبل از سال ۹۰، 3.2 درصد بود، افزود: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ رشد اقتصادی به طور متوسط صفر بوده است. برای جبران این عقب‌افتادگی، اگر در سال ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، ظرف 8 سال به نقطه مطلوب خواهیم رسید. در بودجه سال آینده 4.5 درصد از این ۸ درصد، ویژه سرمایه‌گذاری و 3.5 درصد برای بهره‌برداری تعریف شده و این سرانه مدنظر بین حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، صنعت و خدمات توزیع شده است.

وی با اشاره به برنامه دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت استان‌ها برای رسیدن به ۱۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و تحقق 4.5 درصد رشد در این بخش، گفت: برای رسیدن به این هدف، صندوق توسعه و پیشرفت برای هر استان در نظر گرفته شده است و در وهله اول دولت ۲۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی آن به هر استان کمک می‌کند و اجازه بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و منابع را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه آیا ممکن است با کاهش تورم، دچار رکود شویم؟، تصریح کرد: زمانی که پول‌پاشی به سمت تولید نرود، تورم پیش می‌آید، اما در حالتی که بودجه انقباضی است و تورم را کم کردیم، باید پول به سمت تولید ببرود تا دچار رکود نشویم. دولت سخت گرفته و افزایش حقوق و هزینه‌های خود را کم کرده است تا به ۸ درصد رشد برسد. درواقع تمام منابع غیرفعال را به سمت تولید و رشد اقتصادی سوق می‌دهد و پول‌پاشی نمی‌کند.

این نماینده مجلس مسیر بودجه 1401 را خوب دانست و با بیان اینکه بودجه سال پیش نقص‌هایی داشت، افزود: کل درآمدها، هزینه می‌شد. سال گذشته ۴۶۵ هزار میلیارد تومان، تراز عملیاتی منفی بود که در بودجه امسال یک‌سوم شده است‌.

نماینده مردم زنجان با اشاره به افزایش مالیات برای کسانی که از زیر پرداخت آن شانه خالی می‌کردند و موجب آسیب به بورس شدند، اظهار داشت: کلیات مالیات، ۴۶ درصد رشد داشته اما مالیات قسمت تولید، ۵ واحد کمتر شده است.

وی با بیان اینکه تا پیش از این، ارز ترجیحی به هدف خود نمی‌رسید، درباره مناقشه‌ای که بر سر ارز ترجیحی و دولتی به وجود آمد، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ارز ترجیحی خود را با ۱۵ هزار تومان در سفره مردم نشان می‌داد. باید حمایت در انتهای زنجیره باشد، یعنی حمایت از داروی بیماران از طریق بیمه‌ها اتفاق بیفتد. وقتی نسخه‌های الکترونیک و سامانه‌هایی مانند تی‌تک راه‌اندازی و منابع حمایت از بیمار، توسط بیمه‌ها پرداخت شود، بیمه‌گذار موظف به انجام امور است و دیگر قاچاق دارو اتفاق نمی‌افتد.

طاهری با اشاره به شایعه عوارض ۵ میلیون و 200 هزار تومان برای خروج از کشور، تصریح کرد: در لایحه بودجه 1401، فقط درآمدهای دولت از عوارض خروج از کشور برآورد شده است که مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌باشد و به هیچ وجه عددی بابت خروج اول و دوم و یا سفرهای زیارتی و غیره ذکر نشده است.

نماینده مردم در خانه ملت، با بیان اینکه شاخص‌های بودجه‌نویسی برای سال ۱۴۰۱ نسبت به قبل رشد داشته است، افزود: میزان فروش نفت در بودجه سال گذشته 2.2 میلیون بشکه است، اما امسال 1.2 میلیون بشکه در روز می‌باشد و این نشان از واقع‌گرایی دولت دارد.

وی با اشاره به طرح ممانعت از خروج مسئولین از کشور در پایان مسئولیت، تصریح کرد: این طرح از حدود یکسال پیش در جریان است، اما هنوز تصویب و اجرایی نشده است. برخورد با کسانی که ترک‌فعل کرده و موجب آسیب به مردم شده‌اند، ضروری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار