با استقبال شهرداری مشهد در اماکن عمومی:

بازآفرینی نقوش گلدوزی سنتی هنری بانوان رشتخوار

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشتخوار گفت: با استقبال شهرداری مشهد پروژه بازآفرینی نقوش گلدوزی سنتی هنری بانوان این شهرستان که در حال منسوخ شدن بود در اماکن عمومی اجرای می شود.
کد خبر: ۹۳۹۹۴۰۳
|
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶

کاظم کامیاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی در رشتخوار، گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در برخی از روستاهای رشتخوار رشته گلدوزی سنتی که در حال منسوخ شدن بود، با حمایت‌های انجام‌شده مجدداً رونق گرفت.

وی در ادامه با تأکید بر استقبال شهرداری مشهد درراستای اجرای طرح‌های سنتی گلدوزی، افزود: گلدوزی سنتی رشتخوار با کارفرمایی شهرداری مشهد و به همت خانم عطیه غلام پور در حال انجام است که تاکنون در پرده‌های خانه موزه قرائی رشتخوار، ایستگاه راه‌آهن، ایستگاه‌های مترو سعدی، فلسطین، آزادی، بلوار ملک‌آباد، پروین اعتصامی، چهارراه برق، پایه‌های پل استقلال و پل قطار مسافربری طبرسی طی پروژه بازآفرینی شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار با اشاره به اینکه هنر نقوش گلدوزی از قدیم‌الایام در مناطق مختلف این شهرستان رونق داشته است، اظهار کرد: گلدوزی سنتی هنری است برای ایجاد طرح‌های مختلف که با سوزن و نخ‌های رنگارنگ (کاموایی) روی پارچه سفید (قمیس) انجام می‌شود و موارد استفاده‌شده از این هنر به‌صورت پرده دیواری، رو طاقچه‌ای، رو بالشتی و غیره است که هنرمندان روستایی باحوصله تخیلات ذهنی خود مانند گل‌وبوته، نقش عروس و داماد، موجودات افسانه‌ای و پرندگان بهشتی را بر روی پارچه سوزن‌دوزی می‌کنند.

گفتنی است: شهرستان رشتخوار در ۲۰۵ کیلومتری شهر مشهد واقع‌شده است و خانه موزه قرایی که در بردارنده زندگی خاندان قرائی، آداب و رسو،٬ مشاغل سنتی و تاریخچه شهرستان است در بهمن ۱۳۹۹ افتتاح گردید.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار