مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد خبر داد؛

اجرای طرح آبیاری نوین در ۵۰۰ هکتار از باغات خلیل آباد

شبان با بیان اینکه طرح های آبیاری نوین در سطح 500 هکتار از اراضی شهرستان اجرا شده است، گفت: بر اثر سرمای زمستانه، بارندگی بی موقع ، گرمای بیش از حد هوا و قعطی برق چاه موتورها بالغ بر 552 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خلیل آباد خسارت وارد شده است.
کد خبر: ۹۳۸۶۷۵۵
|
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد ظهر امروز در نشست کارگروه آب کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان که در محل دفتر فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: طی یک سال گذشته سطح زیر کشت گلخانه های شهرستان ۳ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت منابع آبی، راهی جز افزایش عملکرد در واحد سطح نداریم و افزایش سطح کشت باغات در شهرستان خلیل آباد ممنوع است، خاطرنشان کرد: استخرهای ذخیره آب موجود در سطح شهرستان مربوط به یک دهه گذشته است و امروزه به شدت با ایجاد استخر ذخیره آب در خلیل آباد برخورد خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه طرح های آبیاری نوین (تحت فشار و زیر سطحی) در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان اجرا شده است، تصریح کرد: بالغ بر ۴۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض در سال جاری به هر هکتار از باغاتی که طرح های آبیاری نوین را اجرا کنند پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای سیستم های آبیاری در اراضی خرده مالکی امکان پذیر نخواهد بود و باید در میزان سطح ها تجدید نظر شود، اذعان کرد: اجرای کشت مخلوط گیاهان علوفه ای شامل چغندر علوفه ای، جو، یونجه و… در داخل باغات انگور، انار و سته در راستای افزایش بهره وری آب و تامین علوفه دام طرح بسیار موفقی در شهرستان خلیل آباد بود که به سرعت در حال توسعه است.

شبان همچنین با اشاره به اینکه اجرای طرح سایبان در راستای کاهش خسارت گرما و افزایش راندمان آب در راستای کاهش تبخیر آب در باغات انار و انگور  نیز از دیگر پروژه های شهرستان برای مدیریت منابع آبی موجود است، عنوان کرد: بیشترین میزان مصرف آب را محصول انار دارد و انگور و پسته در رده های بعدی مصرف آب قرار دارند.

وی با بیان اینکه استمهال کلیه بدهی خسارت دیدگان تا پایان سال ۹۹ و پرداخت سود و جریمه و همچنین استمهال کلیه بدهی تا سه سال تا سقف صد میلیون تومان مصوبه هیئت وزیران است و منتظر ابلاغ برای سال ۱۴۰۰ هستیم، تشریح کرد: اجرای کلاس های آموزشی و بازدیدهای آموزشی در راستای الگوگیری از طرح های الگویی موفق در دستور کار است که می تواند در کاهش اثرات خشکسالی در بخش کشاورزی کمک کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین در ادامه افزود: در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ بر اثر سرمای زمستانه، بارندگی بی موقع اردیبهشت ماه، گرمایش بیش از حد هوا در خردادماه و قعطی برق چاه موتورها بالغ بر ۵۵۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده که از این میزان ۲۳۰ میلیارد تومان مربوط به خشکسالی و کاهش نزولات است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش اثرات خشکسالی، ابراز کرد: اجرای طرح تجمیعی آبیاری کم فشار در ۷۵ چاه عمیق کشاورزی با تخصیص اعتبار ۸۵ درصد بلاعوض، اجرای ۴۳ کیلیومتر طرح لوله گذاری در داخل مزارع و باغات، لایروبی و مرمت ۳ رشته قنات، ترویج و توسعه کشت های کم آب و ایجاد باغ های الگویی عناب، توسعه کشت های گلخانه ای و کشت انگور در بستر گلخانه نیز از جمله اقداماتی است که در راستای مدیریت منابع آبی شهرستان خلیل آباد صورت گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار