خبرهای داغ:

فاصله زیاد تا شرایط ایمنی اجتماعی در کشور و استان سمنان

شاهرود_رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه وقتی صحبت از ایمنی جمعیت بالای ۹۰ درصد می‌کنیم،افراد زیر ۱۲ سال هم در معرض خطر قرار دارند، گفت: با شرایط ایمنی اجتماعی در کشور و استان فاصله زیادی داریم.
کد خبر: ۹۳۸۶۱۵۳
|
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵

فاصله زیاد تا شرایط ایمنی اجتماعی در کشور و استان سمنانبه گزارش خبرنگار بسیج، دکتر رضا چمن در نشست ستاد مقابله با کرونای شهرستان شاهرود به میزبانی تالار ولایت فرمانداری این شهرستان با اشاره به اینکه تا زمانی که بیش از ۸۵ درصد و به اعتقاد تخصصی ما بیش از ۹۰ درصد مردم جامعه دو دز واکسن را دریافت نکرده و دو هفته هم از آن روز نگذشته باشد، فکر پایدار شدن شرایط را نباید کنیم، ابراز کرد: به این موضوع باید دز سوم یا همان بوستر را نیز افزود که باید تجدید شود.
او با بیان اینکه این امر سبب می‌شود که یک روز کردستان، یک روز سمنان، یک روز سیستان و… رنگ قرمز به خود می‌گیرد، افزود: در این بستر است که دید و بازدید، ایاب ذهاب، مسافرت‌ها و تجمع‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و… وقتی از سر گرفته شود، مشکلات ایجاد خواهد شد، زیرا همه بستر‌ها فراهم و جامعه ناایمن است و در چنین شرایطی از سر گرفتن فعالیت‌های آموزشی و کسب و کار سبب شده بود که ما مطمئن باشیم که شرایط شاهرود دوباره قرمز خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه ۸۵ درصد جامعه تحت پوشش دانشگاه یک دز واکسن دریافت کرده است، گفت: این آمار در دو دز ۵۴ درصد جامعه هدف بالای ۱۲ سال دانشگاه است و این تنها آمار کسانی است که پرونده پزشکی ثبت شده و سیب سلامت دارند.
چمن با بیان اینکه یکی از معیار‌های ستاد مقابله با کرونا در واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال است در حالی که نباید این چنین باشد و وقتی صحبت از ایمنی جمعیت بالای ۹۰ درصد می‌کنیم باید بدانیم که افراد زیر ۱۲ سال ما هم در معرض خطر قرار دارند، ابراز کرد: صادقانه باید گفت که با شرایط ایمنی اجتماعی در کشور و استان سمنان فاصله زیادی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه البته یکی از دلایل آمار بالای بیماران کرونایی در استان سمنان نیز بیماریابی دقیق دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان سمنان با جمعیت اندک و نظارت قوی نسبت به دیگر استان‌های کشور است، تاکید کرد: این موضوع سبب می‌شود تا ما بتوانیم به نسبت دیگر استان‌ها، زودتر خطر را متوجه و شرایط جامعه را پیش بینی کنیم.
او با بیان اینکه اگر آمار ابتلاء به زودی شناسایی شود، می‌توانیم که شرایط بیماری را جدی‌تر بگیریم و خروجی آن آسیب کمتر خواهد بود، افزود: در شاهرود و میامی خوشبختانه به لحاظ شاخص‌های کرونای اعلامی از سوی وزارت بهداشت به نسبت نرم کشوری دارای شرایط خوب است که این موضوع علی رغم جمعیت بالای سالمندی و تعداد بیشتر بیماران زمینه‌ای و در معرض خطر ابتلاء به کرونا، رقم خورده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه مرگ و میر کمتری در زمینه کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی به نسبت کشور رخ داده است، گفت: اگر بتوانیم به موقع شناسایی کرده و جامعه را مدام رصد کنیم تا آمار واقعی در زمینه کرونا ارائه کنیم بهتر می‌توانیم شرایط را در زمینه هشدار‌ها به جامعه تحت کنترل در بیاوریم.

فوت ۳۹۲ نفر در شرق استان سمنان به دلیل کرونا
چمن با بیان اینکه کل مراجعه بیماران از ابتدای کرونا تاکنون در شهرستان‌های شاهرود و میامی ۵۸ هزار و ۸۶۹ نفر بوده است، بیان کرد: ۲۳ هزار و ۹۱۱ تا امروز بیمار کرونای مثبت قطعی در این دو شهرستان شناسایی شده و هشت هزار و ۸۲۱ نفر نیز بستری شده‌اند و متأسفانه ۳۹۲ نفر به دلیل کرونا فوت کردند و همچنین ۱۱۲ نفر هم اکنون به دلیل بیماری کرونا بستری هستند که از این تعداد ۱۵ نفر در آی سی یو مراقبت می‌شوند.
او با بیان اینکه واکسن ابتلاء را چندان کم نمی‌کند، اما بیش از آن شدت را کاهش می‌دهد به عبارت دیگر اگر مردم ابتلاء شوند ابتلای وخامت حال کمتر از کسی است که واکسن دریافت نکرده است از سوی دیگر امکان مرگ افراد کاهش می‌یابد، بیان داشت: مرگ و میر توسط واکسن تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابد با تمام این موارد اگر از ما بپرسند که بهترین ابزار برای مقابله با کرونا چیست همان توسعه واکسیناسیون پاسخ خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه در زمینه واکسیناسیون علی رغم اینکه شرایط شاهرود و میامی به نسبت نرم کشوری خوب است، اما متأسفانه باید گفت هنوز در این زمینه عقب هستیم، گفت: متأسفانه آمار کشور در زمینه واکسیناسیون عقب است و هنوز با حداقلی که ایمنی ایجاد می‌کند، فاصله دارد، لذا رسالت اصلی ما این است که پوشش را به حداکثر برسانیم، ما باید شهر به شهر روستا به روستا و خانواده به خانواده و فرد و به فرد واکسن برسانیم، زیرا چاره‌ای دیگر نداریم.
چمن با بیان اینکه می‌بایست ۱۰۰ درصد جمعیت تحت پوشش باید ملزم به دریافت دو دز واکسن شوند، بیان کرد: باید واکسیناسیون فعال در کل جامعه حوزه جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود صورت گیرد از طرف دیگر دهیاری‌ها، بخشداران، ادارات، ائمه جمعه و روحانیان و… همه پای کار بیایند و فرهنگ را توسعه دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار