رییس اداره صمت شهرستان کاشمر کوهسرخ:

کوهسرخ ۱۷ معدن فعال و ۵ معدن غیرفعال دارد

محمد رضاملکی،رییس اداره صمت شهرستان کاشمر کوهسرخ گفت: در حال حاضر ۱۷معدن در کوهسرخ فعال و پنج معدن به دلیل عیار پایین و عدم توجیه اقتصادی غیرفعال هستند.
کد خبر: ۹۳۸۴۳۷۱
|
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان رضوی،محمد رضاملکی،رییس اداره صمت شهرستان کاشمر کوهسرخ، با بیان اینکه با وضعیت فعلی برداشت در معادن شهرستانها فعالیت معادن شهرستان کاشمر و کوهسرخ با ۴۰ درصد ظرفیت صرفه اقتصادی ندارد گفت: در حال حاضر ۱۷معدن در کوهسرخ فعال و پنج معدن به دلیل عیار پایین و عدم توجیه اقتصادی غیرفعال هستند.


ملکی با بیان اینکه با وضعیت فعلی برداشت در معادن شهرستانها صرفه اقتصادی ندارد گفت: در حال حاضر ۱۷معدن در کوهسرخ فعال و پنج معدن به دلیل عیار پایین و عدم توجیه اقتصادی غیرفعال هستند.

محمدرضا ملکی وسعت محدوده معادن شهرستان کاشمر و کوهسرخ را ۲۱۹کیلومتر اعلام کرد و افزود: در منطقه ترشیز پی جویی و پتانسیل‌یابی پهنه‌های اکتشافی توسط شرکت ملی مس ایران و شرکت کومه پارس و ایمیدرو در دست اجراست و فرایند مزایده عمومی معادن و محدوده‌های اکتشافی و واگذاری معادن متروکه و راکد در حال انجام است.
وی گفت: باید متناسب با مشاغل موجود در منطقه تربیت نیروی انسانی صورت گیرد. در حال حاضر اگر نیرویی هم تربیت می‌شود، پس از فارغ‌التحصیلی برای اشتغال و یا کسب درآمد بیشتر به شهرستانهای بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوه سرخ تصریح کرد: اگر چه اکنون دوره کاردانی معدن در منطقه برگزار می‌شود، اما باید رشته دانشگاهی معدن و متناسب با معادن این منطقه نیز راه‌اندازی شود.

وی گفت: با توجه به ذخایر غنی و تنوع مواد معدنی در معادن بردسکن، کاشمر، خلیل‌آباد و کوهسرخ نیاز است پژوهشکده معادن شرق کشور پس از اخذ نظر کارشناسان به مرکزیت کاشمر راه‌اندازی شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستانهای کاشمر و کوهسرخ از معادن سنگ‌آهن و خاک صنعتی به عنوان مهم‌ترین معادن کوهسرخ نام برد که تلاش می‌شود با حداکثر ظرفیت از این معادن بهره‌برداری انجام گیرد.

۶۴درصد مواد معدنی شناخته شده در کشور در منطقه کوهسرخ موجود است.
محمدرضا ملکی با بیان اینکه از ۶۴نوع ماده معدنی در کشور بیش از ۱۴نوع آن در کاشمر و کوهسرخ وجود دارد تصریح کرد: در منطقه کاشمر و کوهسرخ ۳۵معدن فعال است که ۶۴درصد معادن در منطقه کوهسرخ خودنمایی می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه کاشمر و کوهسرخ کلکسیونی از بهترین مواد معدنی است گفت: میزان ذخیره انواع مواد معدنی ۱۰۵میلیون تُن است که بر اساس تُناژ ثبت شده در مجوز‌ها به میزان ۱۷۳تُن در سال حق برداشت و استخراج دارند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار