الهیان تشریح کرد:

تخصیص ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند در غیرکلان‌شهرها

نماینده مجلس اختصاص زمین را یکی از مهم‌ترین مشوق‌های طرح جوانی جمعیت دانست و گفت: تخصیص ۱۵۰ الی ۲۰۰ متر زمین از سوی وزارت مسکن و منابع طبیعی برای خانواده‌های دارای سه فرزند در غیر از کلان شهرها یکی از این تمهیدات است.
کد خبر: ۹۳۸۴۳۲۳
|
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، زهره الهیان نماینده تهران صبح امروز در برنامه «سلام تهران»، در خصوص تمهیدات مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از زنان شاغل و خانواده‌ها و همچنین طرح جوانی جمعیت گزارشی ارائه داد.

وی گفت: بانوان شاغل عموماً با شرایط سختی مواجه هستند از این رو باید این زنان مورد حمایت قرار گیرند تا بازگشت به کار و مسأله فرزندآوری برای آنان دشوار نباشد.

الهیان افزود: حوزه بانوان و خانواده، وسیع و شامل موضوعات متعدد است و چندین طرح برای بانوان و خانواده در نظر گرفته شد که شامل بیمه زنان خانه‌دار، طرح امنیت زنان و مهریه است که در دستور کار مجلس است.

نماینده تهران بیان کرد: برای بانوان توانمند و تحصیلکرده که شاغل هستند و در عرصه اجتماعی سیاسی و اقتصادی فعالند و در عین حال مسئولیتِ فرزندان و همسر داری را برعهده دارند نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شد تا موانع فرزندآوری از جلوی پای این قشر برداشته شود.

وی گفت: در حال حاضر نگران پیری جمعیت در ایران هستیم و حمایت از این قشر را در دستور کار داریم.

الهیان بیان کرد: در اروپا اگر طی ۱۰۰ سال پروسه پیری اتفاق افتاد و آنها به تدریج زیرساخت را فراهم کردند، در کشور ما طی ۳۰ سال به سمت پیری حرکت می‌کنیم و برنامه خاصی در این راستا وجود ندارد، از این رو طرح جوانی جمعیت تنظیم شد و مشوق هایی در نظر گرفته شد تا اقبالِ خانواده‌ها برای فرزندآوری بیشتر شود .

نماینده تهران گفت: این طرح مراحل نهایی را طی می‌کند و بعد از تأیید تبدیل به قانون می‌شود و برای هفت سال به عنوان قانون آزمایشی کشور اجرا و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می شود و وزارتخانه های متعددی مسئول اجرای این طرح هستند.

الهیان با بیان اینکه یکی از راهکارهای جوانی جمعیت داشتن سه فرزند است، ادامه داد: فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف مسأله فرزندآوری را دشوار میکرد از این رو برای این افراد مسکن و امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود : تخصیص ۱۵۰ الی ۲۰۰ متر زمین از سوی وزارت مسکن و منابع طبیعی برای خانواده‌های دارای سه فرزند در غیر از کلان شهرها یکی از این تمهیدات است.

الهیان افزود: در تهران برای زوج‌های جوانی که دانشجو و طلبه هستند ودیعه مسکن در نظر گرفته شد و صندوق رفاه دانشگاه باید به این افراد وام مسکن و تسهیلات ارائه دهد.

وی یادآور شد: همچنین برای دانشجویانی که متأهل هستند در این طرح خوابگاه دانشجویی در نظر گرفته شده و حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها موظفند با کمک خیران و ۱۰ درصد بودجه عمرانی دانشگاه این خوابگاه هایمتأهلی را بسازند.

الهیان گفت: برای زوج‌های دارای فرزندی که جزو اقشار معمولی هستند و در تهران سکونت دارند هم تمهیداتی در نظر گرفته شد؛ بدین گونه که برحسب قیمت روز ودیعه مسکن به آنها تعلق می گیرد.

وی افزود: همچنین تسهیلاتی برای فرزند اول و دوم و سوم و بیشتر در نظر گرفته شد به عنوان مثال در بدو تولد به فرزند اول ۱۰ میلیون تومان و به فرزند دوم ۲۰ میلیون تومان و هر فرزند بعدی ۱۰ میلیون بیشتر تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین برای این خانواده‌ها اعتباری در نظر گرفته می‌شود که به ازای هر فرزند یک سرمایه در بورس داشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حوزه سلامت بانوان یک پک بهداشتی و تغذیه ای در نظر گرفته شده که به خانواده‌های که از سطح درآمد پایین برخوردار هستند تعلق میگیرد.

وی گفت: سلامت زنان حوزه ای وسیع و چندجانبه است و باید در همه ابعاد از جمله سلامت روح، روان، سلامت معنوی و اجتماعی تامین شود.

الهیان ادامه داد: یکی از مواردی که در آن بسیار احساس خطر می‌کنیم بحث سالمندی است و مادرانی که دارای فرزند آوری پایین هستند بعد از سنین سالمندی از نظر روحی روانی و جسمی باید تأمین شوند و ضروریست برای این امر تدبیری اندیشیده شود.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات بیان کرد: در بحث بانوان شاهد گسترش برخی از بیماری ها هستیم و فقر حرکتی در بین بانوان زیاد است که آموزش به خانواده در حوزه سلامت بسیار کمک کننده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه مدیریت و تغذیه آموزش برنامه ارائه شود بسیاری از خانواده‌ها از بیماری دور می‌شوند.ش

ارسال نظرات
آخرین اخبار