در دیدار رئیس سازمان بسیج علمی کشور با امام جمعه ایلام مطرح شد؛

ساماندهی مردم سالاری دانشی در کشور ضروری است/رشد علم و فناوری اساسی ترین نیاز جامعه است

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بسیج کشور اظهار کرد: باید پیوند بین دانشگاه، جامعه و صنعت برقرار شود و پایان نامه ها و رساله های مقطع ارشد و دکتری در قالب مراکز تحقیقاتی به هدف تبدیل شوند
کد خبر: ۹۳۷۲۲۳۹
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مهدی رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری کشور با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار کرد.

دکتر رحیمی در این دیدار، با تشریح سند اعتلای علمی بسیج عنوان کرد: مرجعیت علمی کشور در شرایط حساس کنونی از ضروریات جامعه اسلامی است و امیدواریم با همکاری دانشگاهها، اساتید و نخبگان علمی، به این مهم دست یابیم.

وی، با بیان اینکه در سطح ملی یک برنامه کلان در راستای اعتلای مرجعیت علمی طراحی و تدوین شده است اظهار کرد: در جهت جامه عمل پوشاندن به این سند و رسیدن به مرجعیت علمی، قرارگاه جهاد علم و فناوری، با هدف تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی و رسیدن جامعه به تمدن نوین جامعه اسلامی روی کار آمده است.

علم امروز کشور نافع نیست

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ، هم و غم اصلی سیاستمداران نظام مقدس جمهوری اسلامی را تلاش و جدیت در رسیدن به مرجعیت علمی کشور دانست و اظهار کرد: خیزش و جهش علمی به عنوان نقشه راه علم و فناوری از اهداف متعالی سند اعتلای علمی بسیج و از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است .چراکه کشورهای غربی به واسطه اقتدار علمی و نفوذ سیاسی در جهان، از اعتبار ویژه ای در حوزه علم و فناوری برخوردار بوده و اجازه رسیدن سایر کشورها به این مرجعیت را از آنان سلب کرده است.

وی افزود؛ خانه نخبگان بسیج در شهرستانها، به عنوان مرجعیت علمی جهت تولید علم نافع و مرجع فعالیت دارند و در کنار دانشگاهها مسائل و مشکلات را رصد و بررسی می کنند، چراکه علم امروز کشور نافع نبوده و نیازمند خیزش عظیم علمی در کشور است.

دکتر رحیمی ادامه داد: شرایط و شاخصه های علمی کشور ما در جهان نشان می دهد که در حوزه کشورهای دارای مقالات برتر، از رتبه مناسبی برخوردار هستیم، اما نوآوری و یافته های پژوهش های دانشمندان ما در سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و عملاً ثمره ی دانشمندان ایرانی در سایر کشورها کاربردی شده، در حالیکه رژیم صهیونیستی و عربستان به مراتب بهتر از ایران عمل کرده اند.

این مسئول با بیان اینکه باید پیوند بین دانشگاه، جامعه و صنعت برقرار شود و پایان نامه ها و رساله های مقطع ارشد و دکتری در قالب مراکز تحقیقاتی به هدف تبدیل شوند اذعان کرد: دانشگاههای ما باید هدفمند شوند تا به سطوح دانشگاهی 2 و 3 فناوری دست یابیم و بتوانیم بصورت دانش بنیان فعالیت نماییم.

ساماندهی مردم سالاری دانشی در کشور

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور عنوان کرد: اگر بتوانیم مردم سالاری دانشی را سازماندهی و دسته بندی کنیم، نه تنها دانشگاهها ذینفع می شوند، بلکه اشتغال زایی و رونق تولید نیز محقق خواهد شد.

این مسئول حرکت فراتر از مرزهای دانشی و عبور از  مشکلات حوزه اقتصاد و سیاست را مسیر رسیدن به اعتلای علمی دانست و تصریح کرد: تمامی گزینه ها باید به سمت مرجعیت علمی حرکت کند و لازمه این امر شناسایی و حرکت در مسیر شاخصه های مرجعیت و اعتلای علمی است.

برنامه ریزی بلندمدت و هدفدار برای دانش آموزان در سند مرجعیت علمی

وی، بر برنامه ریزی بلندمدت و هدفدار برای دانش آموزان از همان سالهای ابتدایی اشاره و  عنوان کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید دانش آموزان در سطوح دانشی، فنی و مدیریتی تربیت شوند و دانشگاههای کشور مسیر دانش بنیان بودن را در پیش بگیرند.

 دکتر رحیمی بر تسریع روند و خطوط تولید تاکید و اظهار داشت: اگر بتوانیم بحران مدیریت را کنترل کنیم قطعاً موفق خواهیم شد و در این جهت باید نیازمندیها و مسائل کلان کشور را شناسایی و هسته های علمی که متشکل از توانمندساز، گفتمان ساز، دانشی و فناورانه هستند را به عنوان هسته های کاشف مسائل و مشکلات، فعال نماییم.

وی، در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در  دوران دفاع مقدس،  شهدای ما ایثارگری را در پیش گرفتند و با تفکر بسیجی و جهاد نفس، به آنچه که می خواستند رسیدند تصریح کرد: در شرایط کنونی نیز برای تحقق مرجعیت علمی، نیازمند داشتن تفکر بسیجی، گذاشتن آبرو ، دور زدن جریان دانش جهانی و طوفان جریان ملی دانش هستیم .

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در پایان اظهارات خود عنوان کرد: تعداد 148 مرکز رشد و فناوری و هسته های متعددی در تمامی استانها تشکیل شده که از خانه نخبگان ارتزاق می کنند و نیازمندیهای استانها را بعد از شناسایی، مرتفع می سازند.

رشد علم و فناوری اساسی ترین نیاز کشور است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این جلسه اظهار کرد: اساسی ترین نیاز کشور رشد علم و فناوری جامعه و برتری علمی برتری بر دیگران است.

وی اظهار کرد: وضعیت علمی کشور به گونه ای است که زمینه های پیشرفت آن کاملاً محسوس است و بسیاری از دانشجویان سایر کشورها، دانشگاههای ایران را برای تحصیل بر می گزینند. اما متاسفانه برخی از سنگ اندازی ها و مشکلات پیش روی نخبگان، عرصه را برای فعالیت نخبگان در کشور تنگ کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار، با بیان اینکه توسعه علم از آغاز خلقت بشریت هم وجود داشته و در قرآن کریم و روایات متعدد به این امر اشاره شده، تصریح کرد: علم و فناوری از جایگاه بسیار بالایی در سطح جهانی برخوردار بوده و بسیاری از کشورها برای رسیدن به مرجعیت علمی در تلاش و رقابت هستند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه، هرجا که سپاه پاسداران ورود کرده شاهد موفقیت های بزرگی بوده ایم عنوان کرد: در زمینه نخبه گزینی و نخبه پروری نیز سپاه پاسداران می تواند راهگشا باشد و زمینه تحقق مرجعیت علمی در کشور را فراهم آورد.

روحانی بلند پایه استان ایلام، در پایان اظهارات خود بر زمینه بکارگیری نخبگان و بازگشت نخبگان ایرانی به کشور تاکید و اذعان کرد: نخبگان از شرایط پیش آمده ناراضی هستند، چراکه دشمنان از توان و ظرفیت جوانان نخبه ما استفاده و پیشرفت می کنند، اما در کشور ما با سنگ اندازی هایی که وجود دارد، نخبگان انگیزه ای برای فعالیت در کشور ندارند و در این راستا لازم است شرایط لازم برای استفاده از نخبگان که نیازمند پشتوانه قوی هستند فراهم شود.

خبرنگار:فرشته نیازی

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار