خبرهای داغ:
معاون سیاسی سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین؛

ارتباط به شرط احتیاط، سیاست ایران در مقابل طالبان

سروان شریفی گفت: نوع نگاه ما به طالبان نباید همراه با افراط و تفریط باشد. نباید با سیاست اعتماد به آنها نظر داشت بلکه جانب احتیاط باید رعایت شود.
کد خبر: ۹۳۶۰۴۷۱
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹

سروان افتخار شریفی معاون سیاسی سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به تحولات منطقه با توجه به قدرت گیری طالبان در افغانستان بیان کرد: افغانستان کشوری است که بر اساس جمهوری اسلامی اداره شده و در جنوب غرب آسیا و محصور در خشکی می باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی افغانستان پس از شکست و سرکوب طالبان در دهه ۷۰ ایجاد شد. در ساختار سیاسی افغانستان، قوه مجریه نقش دولت را دارد. شورای ملی افغانستان متشکل از دو مجلس «سنا و نمایندگان» بوده و ترکیب سوم این دولت، قوه قضاییه است.‌

سروان شریفی با اشاره به وجود قومیت های مختلف در کشور افغانستان اظهار کرد: جمعیت افغانستان حدود ۴۰ میلیون نفر که به تفکیک ۱۶ میلیون نفر پشتون، ۱۳ میلیون تاجیک، ۸ میلیون نفر هزاره ها و در کل شامل ۹۹ درصد جمعیت مسلمان، و ده گروه قومی می باشد. دموکراسی امروز در دنیا بیانگر این مطلب است که هر گروه و جریانی که در اکثریت است، صدرنشین است.

معاون سیاسی سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین عنوان کرد: ترکیب ساختار سیاسی افغانستان، مانند لبنان و عراق بر مبنای دین و مذهب نیست بلکه بر مبنای قومیت می باشد. گروه طالبان حدود ۳۰ درصد جامعه افغانستان را تشکیل می دهند. در میان پشتون ها نیز سه جریان «سنی، که عمدتا در مدارس حقانی پاکستان و عربستان تغذیه می شوند»، جریان «شیعه پشتون» و جریان «غیرمذهبی، که از ایده های غیرمذهبی حمایت می کنند.» تشکیل می شود.

وی افزود: طالبان امروز، با طالبان دهه های گذشته متفاوت است و از عقاید گذشته کمی فاصله گرفته و در واقع می خواهد به جامعه جهانی القا نماید که معتدل شده است. با توجه به اینکه یک خوی وحشی گری در طالبان دهه هفتاد دیده شد، این شبهه برای برخی صاحبنظران وجود دارد که آیا طالبان امروز، به دنبال دستیابی به حکومت و بازگشت به همان خوی سابق است و یا به دنبال ایجاد فضایی برای به دست آوردن قدرت از حکومت فعلی افغانستان هستند.

معاون سیاسی سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین در ادامه تصریح کرد: طالبان به صندوق آرا و همه پرسی اعتقاد ندارند. این در حالی است که امروز در جامعه جهانی اعتقادی به توپ و تانک و ابزاری جنگی وجود ندارد و با توجه به قومیت های مختلف در یک کشور، دموکراسی حرف اول را می زند و مردم باید تصمیم گیرنده برای آینده خود باشند و بی شک یک جمعیت چند میلیونی نمی تواند برای جمعیت افغانستان تصمیم گیرنده باشد.

سروان شریفی تصریح کرد: وقتی طالبان به جامعه جهانی اعلام می کند که معتدل تر از گذشته شده اند، هدفشان این است که اولا کشورهای همسایه را ساکت کنند و هم بتوانند در داخل کشور افغانستان تمام قومیت ها را با خود همراه سازند. اما قومیت های افغانستان با این موضوع تمکین نمی کنند. کارنامه طالبان این را نشان می دهد که قابل اعتماد نیستند و به هیچ نوع انتخاباتی قائل نبوده و به هیچ نوع آداب انتخاباتی معتقد نمی باشند.

وی ادامه داد: نوع نگاه ما به طالبان نباید همراه با افراط و تفریط باشد. هرچند که متعهد شده اند که به شیعیان آسیب نمی رسانند و با کشورهای اطراف ارتباط دوستانه دارند، اما نباید با سیاست اعتماد به آنها نظر داشت بلکه جانب احتیاط باید رعایت شود. چرا که قتل عام انسان های مظلوم و شیعیان، در کارنامه آنها ثبت شده است و وجود مرزهای مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان، لزوم نگاه متعادل را دوچندان می کند.

معاون سیاسی سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین بیان کرد: چندین نشست بین دولت ایران و طالبان برگزار شده اما خروجی این نشست ها برای مردم و منطقه، خاص و قابل توجه نبوده اما تعهد طالبان، آسیب نرساندن به شیعیان بوده است و رفتار طالبان در این ایام، در حال حاضر تأئید کننده این مطلب است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار