خبرهای داغ:
تحلیلی بر روزهای کم آبی شهر و انشعابات غیرمجاز

انشعابات غیر مجاز آب، دست اندازی به حق مردم یا انتقام از دولت!!؟

بیش از 80 درصد اسراف کنندگان آب، از تمکن مالی خوبی برخوردارند.
کد خبر: ۹۳۵۸۹۵۳
|
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

این روزها و همزمان با ایام گرم سال 1400، بحث شناسایی و برخورد با دارندگان انشعابات آب غیرمجاز توسط شرکت آب و فاضلاب استان داغ است، اما اصولا به آب مصرفی خارج از محاسبه کنتور (به هر روش)، انشعاب یا آب غیرمجاز می گویند که طبق قانون جرائم سنگین و حبس تعزیری دارد.

اما دارندگان این انشعابات غیر مجاز معمولا با استدلاهایی نظیر "آب خودمان را چرا به خودمان می‌فروشند"، "آب را مفتی از زمین می‌گیرند و به ما می فروشند"، "حق انشعاب گران است و ما پول نداریم"، "آب نعمت خدادادی است و چرا ما باید پول بدهیم" برای داشتن انشعاب غیر مجاز آب خود، توجیه می آورند و در کل هدف خود را در دلشان، انتقام گرفتن از دولت ترسیم می کنند.

جدا از مباحث شرعی و حرام بودن اینگونه مصارف غیر مجاز که این کار در نزد تمامی مذاهب مردود و غیرقابل قبول است، دارندگان انشعاب غیر مجاز بر دو بخش هستند، مسکونی و غیر مسکونی (دامداری، باغ، پرورش احشام و غیره). حال باید به این نکته اشاره کرد که قانونگذار برای رعایت حال مستمندان، حق انشعاب آب مجاز افراد بی بضاعت را با ارائه معرفی نامه از کمیته امداد یا بهزیستی، رایگان اعلام کرده و این خود کمک بزرگی در راستای عدم نصب انشعابات غیر مجاز توسط افراد بی بضاعت است، ولی با مشاهده وضعیت مالی دارندگان انشعابات غیرمجاز مشاهده می‌شود بر خلاف تصور عموم، بیش از 80 درصد اینگونه افراد از تمکن مالی خوبی برخوردارند و بسیاری از آنها برای دام های گران قیمت خود از آب رایگان می‌خواهند استفاده کنند.

اما داشتن انشعاب غیرمجاز بیشتر به چه کسی ضربه می زند؟ مردم یا دولت؟

با نگاهی اجمالی براحتی می‌توان متوجه شد که مردم بیشترین ضرر را از دارندگان انشعابات غیرمجاز آب می برند و اینکار در واقع انتقام این افراد سودجو از مردم هست تا دولت!!

پر واضح که شرکت آب و فاضلاب بدون حساب و کتاب، امکان حفر چاه و تامین آب مورد نیاز را ندارد و تمامی مجوزهای شرکت آب منطقه ای(بعنوان متولی نگهداری منابع آب ایران) و نیز اعتباراتی که برای ایجاد منابع جدید آب و همچنین تاسیسات مورد نیاز نظیر مخزن، ایستگاه پمپاژ، سایت کلرزنی، شبکه های خط انتقال و توزیع، همگی بر پایه آمایش جمعیت و تعداد رسمی مشترکین ثبت شده در ادارات آب و فاضلاب تعیین، تخصیص و پرداخت می‌شود و در صورت استفاده بدون حساب و کتاب از شبکه توزیع آب، مردم بیشترین ضرر را داشته و افت فشار و یا قطعی آب‌، اولین نتیجه وجود انشعابات غیر مجاز خواهد بود چون این افراد به دلیل عدم محاسبه آب مصرفی خود، قطعا ابائی از مصارف گزاف نداشته و بی رویه آب را مصرف یا هدر می دهند.

بعد از اینکه این افراد در واقع از حق من و شما به جهت سهمیه ای که دولت برای آب رسانی به ما تعیین کرده، دست به سرقت آب می زنند. اما ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در حالی بسیاری از مردم برای رفع نیازهای اساسی و ضروری خود با "آب" با مشکلات افت فشار و یا قطعی مقطعی دست و پنجه نرم می کنند، دارندگان انشعابات غیر مجاز، به آبیاری باغات خود و سیراب کردن احشام می پردازند در صورتی که این آب فقط و فقط برای مصارف انسانی تعیین شده است و آب مورد نیاز باغات و احشام توسط سایر متولیان (شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی) و از طرق قانونی، تامین می گردد.

ماهیت انشعابات غیرمجاز آب، برخلاف برق و گاز، به سادگی قابل تشخیص نیست و در زیر زمین مدفون است و امید است، قوانین سخت تری برای اینگونه افراد سودجو وضع و اجرا شود.

وظیفه مردم هم در ابن زمینه، ایجاد حس مسولیت و پس از امربه معروف و نهی از منکر که جز مهمترین ارکان دین ما می باشد در صورت عدم اصلاح وضع موجود، گزارش به ضابطان شرکت آب و فاضلاب استان از طریق تماس با مرکز 122 می باشد که بتوانیم از حق خودمان در درجه نخست دفاع کنیم و لازم به ذکر است، اسم و یا اسامی معرفی کنندگان انشعابات آب غیرمجاز، کاملا ناشناخته و یا محرمانه خواهد ماند.

به امید روزی که دیگر، شاهد "آب دزدی" نباشیم و همه به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم، ذکر این نکته مجددا ضروری است که 80 درصد دارندگان انشعابات غیر مجاز از تمکن مالی خوب و مناسبی برخوردار هستند.

نگارنده: مجید برخورداری

ارسال نظرات
پر بیننده ها