خبرهای داغ:

۹۰ درصد اراضی کشاورزی خُرد مالکیت هستند/خرُرد مالکیت سبب ساخت و ساز غیرمجاز

شاهرود_رئیس اداره امور اراضی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه ۹۰ درصد اراضی کشاورزی خُرد مالکیت است افزود: خُرد شدن اراضی کشاورزی سبب ساخت و ساز غیرمجاز می‌شود.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۲۲
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
۹۰ درصد اراضی کشاورزی خُرد مالکیت هستند/خرُرد مالکیت سبب ساخت و ساز غیرمجازابراهیم باقری در گفتگو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه اداره امور اراضی اداره حاکمیتی است و امنیت غذایی و واگذاری زمین در سرلوحه کارش است، اظهار کرد: یکی از کار‌های مهم ما برگزاری کارگروه رفع تداخلات در جهادکشاورزی است و در سال ۱۳۹۹، ۹ جلسه برگزار شد و توانستیم ۱۶ پلاک دارای مشکل اراضی تصرفات مردم و منابع ملی را تعیین تکلیف و اراضی ملی را به مستثنیات مردم واگذار کنیم.
رئیس اداره امور اراضی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود افزود: در سال ۹۹، هشت جلسه و بازدید میدانی با اعضای کارگروه تقویم شهرستان انجام و ذیل کمیته ماده پنج، کارگروه کار ۴۵ جلسه تشکیل و کمیته تصویب طرح‌های هادی و مغایرت‌های غیر اساسی با محوریت بنیاد مسکن و کارگروه امور زیربنایی کمیته کارشناسی حضور فعال داریم.
وی با اشاره به اجرای طرح کاداس در اراضی کشاورزی و هوشمندسازی آن گفت: در ۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این طرح اجرا شده که ۲۰ هزار هکتار در سال ۹۹ انجام شده و بقیه در سال‌های قبل که به تصویب اداره ثبت و اسناد رسیده که هزینه‌های زیادی را از دوش کشاورزان برخواهد داشت.
باقری ادامه داد: ۲۲۵ مورد نظارت بر زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۹۹ انجام و حدود ۱۷۲۰ هکتار نظارت بر واگذاری را داشتیم و در طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی ۲۸ مورد نظارت و ۱۸۵ هکتار واگذاری و به طرح‌های غیر کشاورزی پنج مورد و ۹۳ هکتار انجام شده است.
وی با اشاره به موضوع واگذاری زمین به دام با توجه به اهمیت استفاده کم آب، گفت: پرورش شتر مرغ و شتر در دستور کار است و واگذاری زمین انجام می‌شود و پرونده‌هایی برای ایجاد پرورش این دام‌ها در طرود و خارتوران و دیزج تشکیل شده که در سال جاری واگذاری شود.
رئیس اداره امور اراضی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به صدور ۱۱ مورد مجوز امور اراضی در قالب تبصره یک و تبصره چهار که وابسته به کشاورزی است در سال ۱۳۹۹، افزود: برای اراضی قبل از سال ۱۳۸۹ قرارداد انتقال سند منعقد شده که ۲۰ مورد سند از دولت به مستأجران به مساحت ۱۴۷ هکتار انجام شده و در سال گذشته فسق اراضی واگذاری بر اساس رای هیات نظارت چهار مورد داشتیم و چهار مورد جایگزینی نیز داشته ایم.
باقری با اشاره به نظارت بر مجوز‌های تغییر کاربری که ۱۱۱ مورد صادر شده و قبل از آن نیز دو هزار مورد بوده، بر نظارت بر ۲۶۰ مورد تثصریح کرد و گفت: حفظ کاربری اراضی در جهت تولید و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی که خرد نشود در حال اجراست و در حال حاضر در کشور بالغ بر ۹۰ درصد خرد مالک هستند و ۱۰ درصد کشاورزی بزرگ داریم و یکی از اهداف این است که این ۱۰ درصد حفظ شود چرا که خُرد کردن سبب ساخت و ساز غیرمجاز می‌شود.
وی با بیان اینکه وظیفه اداره امور اراضی حفظ اراضی خارج از محدوده شهر و روستاست، افزود: در شهر‌ها کمیسیون ماده پنج تصمیم می‌گیرد و حفظ کاربری زراعی و باغی را همه دستگاه‌ها و مسئولین توجه دارند.
رئیس اداره امور اراضی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه ۹۰ درصد اراضی کشاورزی خُرد در استان و شهرستان داریم، گفت: در این میان صفر درصد تغییر کاربری داریم و خُرد شدن اراضی را اکنون مشاهده می‌کنیم و مجوز برای ساخت و ساز با توجه به قانون به عنوان خانه باغ داده شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار