در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق مطرح شد:

پیگیری عوامل غیرآمریکایی در پرونده ترور سردار سلیمانی

معاون امور بین الملل قوه قضاییه: عراق برای مشخص شدن دخالت عوامل غیرآمریکایی در ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس با کشور‌های دیگر وارد تعامل و مکاتبه شده است.
کد خبر: ۹۳۲۱۴۳۸
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی باقری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق مسئله ترور سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در بعد قضایی و حقوقی پیگیری شد افزد: از ابتدا تعاملاتی بین ایران و عراق برای تبادل اطلاعات و اسناد این جنایت وجود داشت که در ایران و عراق احکامی برای جلب ترامپ و ۴۶ متهم دیگر صادر شد.

وی گفت: از جلوه‌های ارتقاء همکاری دو کشور در این زمینه فعال شدن کمیته تحقیق و بررسی ابعاد جنایت بین دو طرف بود که در این کمیته معاون دادستان تهران و معاون دادستان عراق مسئولیت دارند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه افزود: پیگیری حقوقی پرونده سردار سلیمانی کمتر از پیگیری قضایی نیست، زیرا سرنوشت پیگیری قضایی مجازات آمران، مباشران، معاونان و عاملان این جنایت خواهد بود که برای دو ملت ایران و عراق مهم است.

آقای باقری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره گرفتن انتقام سخت از عاملان این جنایت گفت: در سفر رئیس قوه قضاییه به عراق یادداشت تفاهمی بین دو طرف امضا شد که زیر ساخت پیگیری حقوقی انتقام سخت و اخراج آمریکایی‌ها را طراحی کرده است.

وی افزود: در موضوع انتقام سخت بخشی اجرا نظامی و فیزیکی آمریکایی هاست که باید انجام شود و این کار به وسیله گروه‌های مقاومت در منطقه انجام می‌شود، اما عرصه حقوقی آن نیازمند درک مشترک ایران و عراق از مفهوم امنیت، ناامنی و مصادیق ناامنی است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: کار دیگری که در این سفر انجام شد و کار مهمی بود، ایجاد زیر ساخت درک مشترک مفهوم ناامنی که جلوه بارز آن تروریسم است و مصادیق آن بین دو طرف در قالب تفاهم نامه است.

آقای باقری افزود: آمریکا از اختلافی که در منطقه وجود دارد سوء استفاده می‌کند و می‌گوید اکنون ما قدرت برتر هستیم می‌آییم و امنیت را برقرار می‌کنیم در حالی که منافع آن‌ها در ایجاد ناامنی و ایجاد حاشیه امن برای صهونیست‌ها در منطقه است.
وی گفت: اگر ایران و عراق و مجامع و نهاد‌های بین المللی درباره تروریسم همکاری مشترک داشته باشند و هسته‌ای برای ایجاد امنیت درون زا در منطقه ایجاد کنند دیگر جای خالی برای ورود بیگانگان و ایجاد امنیت برون زا در منطقه برای تامین منافع آن‌ها وجود نخواهد داشت.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه افزود: سردار شهید سلیمانی امنیت را با ابزار سخت افزاری ایجاد کرد، اما تفاهم نامه‌ای بین ایران و عراق و این اقدام حقوقی امنیت را در عرصه نرم افزاری ایجاد می‌کند.

آقای باقری گفت: تاکنون جریان مقاومت جلوه سخت افزاری داشت، اما این تفاهم نامه برای جبهه مقاومت جلوه نرم افزاری در ایجاد امنیت ایجاد می‌کند که در قالب تعامل و تفاهم دو دولت ایران و عراق توافق شده است.

وی افزود: تفاهم دو دولت موجب استحکام مقاومت در منطقه می‌شود و در گام‌های دیگر از کشور‌های منطقه می‌خواهیم به این تفاهم نامه بپیوندند تا دیگر جایی برای آمریکایی‌ها و بیگانگان وجود نداشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار