معاون حقوقی رئیس جمهور:

حق آموزش و حق اشتغال اصلی ترین حقوق زنان است

لعیا جنیدی گفت:همه در برابر قانون مساوی هستند،اصل تساوی قانون یعنی اینکه مردان و زنان در برابر قانون مساوی هستند.
کد خبر: ۹۳۱۷۸۳۹
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور ،صبح امروز در کنفرانس بین المللی« علم سیاست زنان و آینده »اظهار داشت : از نگاه سیاستمداران مهم ترین هدف، پیشرفت و موفقیت کشور است و نمیتوان در این مسیر نیمی از جامعه یعنی زنان را نادیده گرفت.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اصل تساوی مردم دربرابر قانون گفت: بیان قانون اساسی فارق از هرگونه جدایی جنسیتی است. دسترسی حق بر آموزش و دسترسی حق بر اشتغال را اصلی ترین حقوق زنان میدانم .دانش نتیجه ی آموزش است و توانمندی زنان نتیجه ی حق دسترسی به اشتغال است.

جنیدی گفت:در سنت اسلام و قانون اساسی هیچ محدودیتی و ممنوعیتی در اهلیت زنان نداریم .محدودیت های تابعیت زنان در مسائل حقوقی از اسلام برگرفته نشده بلکه نتیجه ی تاثیر کشور های غربی بر قانون ایران است. با تلاش های زیاد و با تصویب مجلس موفق شده ایم که اصلاحاتی در باره ی تابعیت فرزندان را بر اساس سیستم خونی انجام دهیم.همچنین اصلاحاتی در زمینه ی تابعیت در نتیجه ی ازدواج انجام دادیم.

وی افزود:در بسیاری از کشور ها مقدمیت برای اشتغال تابعیت است و اشتغال حق بنیادی است.در نظام حقوقی ایران اصل اول تساوی است . هیچ متن صریحی که بیانگر تفاوت حقوق زن و مرد باشد را نداریم .تفاوت اندکی در مسئله ی ارث وجود داشت که با فتوای مقام معظم رهبری رفع شد.

لعیا جنیدی در ادامه افزود: در قانون کیفری ما نیز اصل برابری است.در جرائم باز دارنده و تعزیری نیز برای زن و مرد تفاوت خاصی وجود ندارد . در بعضی حدود تفاوت هایی وجود دارد که اتفاقا بعضی از آنها حمایت کننده ی زنان میباشد. در بحث دیات نیز صندوق هایی به وجود آمده که تفاوت دیه زن و مرد جبران شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت:در حقوق استخدامی نیز نسبت به حقوق زنان و مردان رفتار یکسانی وجود دارد ، اما در عمل تفاوت هایی در زمینه استخدام وجود دارد که به نظر من رصد جدی باید انجام شود.

جنیدی حقوق سیاسی را نتیجه ی اعمال حقوق آگاهی و دانش و حقوق دیگر زنان دانست و در ادامه اظهار داشت:یک روی این حقوق رای دادن و موثر بودن بر سیاست کشور است که ما در رای دادن تفاوتی نداریم. در حق مشارکت در انتخابات برای مردان و زنان تفاوتی وجود ندارد .

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت:عنوان مسند ریاست جمهوری یک عنوان عرفی است.اصل این مسند یک مسند شرعی نیست بلکه یک مسند عرفی است. درهیچ مسندی اختلافی برای مرد و زن وجود ندارد به جز مسند قضاوت که با توجه به احادیث اصول دلالت بین زن و مرد فرق دارد.

در زمینه ی تصدی منصب قضاوت توسط زنان شبحه هایی وجود دارد که در واقع این محدودیت ها منع کننده نیست بلکه محدودیت رفع وجوب برای زنان است.

جنیدی در ادامه گفت: حقوقدانان باید به قدرت سیاسی چهارچوب بدهند و این نظام حقوقی نهاد ها و ارگان ها را میسازد . متخصصان ما باید با نگاه کلی به سیستم حقوقی محدودیت های عملی را شناسایی کنند تا بتوانند در جهت رفع آن ها اقدامات مفیدی را انجام بدهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار