سوادمصنوعی و الگوی‌جدید نادانی در فضای مجازی

با گسترش ولنگار فضای مجازی و استفاده بدون قید و شرط از این عرصه، به شکلی بسیار خطرناک در حال نزدیک شدن به نوعی کپی برداری از دانایی هستیم که در واقع الگوی جدید نادانی یا سوادمصنوعی نامیده می‌شود.
کد خبر: ۹۳۰۷۳۱۱
|
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

کانال جامع سواد رسانه ای قرچک، اخیرا مطالب مفیدی در مورد سواد رسانه ای منتشر می کند که می تواند بسیار مفید باشد. در بخشی از مطالب این کانال آمده است: « کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی  می گوید: هروقت، هرکسی از هر چیزی سخن می‌گوید، ما وانمود می‌کنیم که درباره آن موضوع می‌دانیم.این در حالیست که آن فرد تنها نظرات خودش را، آن هم از فرد دیگری که در فضای مجازی خوانده، بازگو می‌کند.»

یعنی شبکه‌های اجتماعی مخاطبان خودشان را به تولید کننده محتوا تبدیل کرده‌اند و اگر سواد رسانه‌ای  نداشته باشیم در معرض خطر جدی الگوی جدید نادانی قرار خواهیم گرفت.

 ببینید: یکی از شاخص های دستیابی به مهارت «سواد رسانه ای» اخذ «رژیم مصرف رسانه ای» است ؛ به این معنی که از سفره رنگین رسانه هایی که پیش روی ماست چه میزان مصرف کنیم؛ برای این موضوع می توان چند راهکار عملی پیشنهاد داد:

لطفاً «رژیم مصرف رسانه ای» را به شنبه موکول نکنید!

 رژیم‌مصرف‌رسانه‌ای

 آیا می‌دانستید به‌ راحتی می‌توانید تصویری که در فضای مجازی برایتان ارسال شده را اعتبارسنجی کنید؟

 آیا می‌دانید که به سادگی می‌توانید متوجه درست یا نادرست بودن خبری که در پیوست یک تصویر وجود دارد، بشوید؟

 پاسخ به این سوال را با یک مصداق از هزاران مصداقی که در فضای مجازی لحظه به لحظه در حال انتشار است، تشریح می‌کنیم.

 عکسی مربوط به اوایل شیوع کرونا منتشر شد که بین کاربران عرب زبان شبکه‌های اجتماعی با عنوان 《چین الآن》منتشر شده بود.

 این تصویر هیچ گونه ارتباطی به شهر ووهان چین در سال ۲۰۲۰ نداشته و مربوط به آرشیو خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۱۴ بوده‌است.  حالا چگونه به جعلی بودن خبر پی ببریم؟

جستجوی‌معکوس‌تصاویر

 گوگل قابلیتی با عنوان جستجوی‌معکوس‌تصاویر دارد فقط کافیست تا شما تصویری که در فضای مجازی برایتان ارسال شده را به گوگل بدهید تا تاریخچه دقیق اولین انتشار هر تصویر در فضای اینترنت را به شما نمایش دهد.

  اگر از نسخه ویندوزی استفاده می‌کنید کنار جستجوگر گوگل گزینه ای شبیه به یک دوربین وجود دارد که با کلیک بر روی آن، تصویر انتخابی خود را به موتور جستجوی گوگل می‌دهید و به راحتی می‌توانید به صحت یا جعل خبری که در پیوست تصویر وجود دارد، پی ببرید.

تلخیص: علی اشرف خانلری

 

 

   

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار