خبرهای داغ:

عملکرد یکساله علمی پژوهشی دانشگاه صنعتی شاهرود

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی با بیان گزارش یکساله این دانشگاه توسط رئیس و معاونت پژوهشی دانشگاه ارائه و به صورت مجازی از منتخبین علمی پژوهشی تقدیر به عمل آمد.
کد خبر: ۹۳۰۳۵۴۶
|
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
عملکرد یکساله علمی پژوهشی دانشگاه صنعتی شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور رئیس دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری، مدیران و اعضای هیات علمی، از پژوهشگران برتر این دانشگاه به صورت مجازی تقدیر به عمل آمد.
دکتر محمد مهدی فاتح رئیس این دانشگاه، ضمن تبریک هفته پژوهش و تشکر از جامعه فداکار پزشکی و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار از کرونا، ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته هسته‌ای دکتر فخری زاده و ارتحال آیت الله یزدی را تسلیت گفت.
فاتح در ابتدای این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، ضمن تقدیر از مدیران بخش‌های مختلف پژوهش و بیان زحمات آنها، از عزیزانی که با تلاش در زمینه‌های مختلف پژوهش، کتاب و مقاله، طرح تحقیقات و همکاری با شرکت‌های فناور یا دانش بنیان در ارتقای دانشگاه سهمی دارند و فناور و کارآفرین هستند قدردانی نمود.
جایگاه دانشگاه طبق رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه در اعلام رتبه دانشگاه باید به رتبه‌بندی‌های معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه داشت، اعلام نمود: دانشگاه صنعتی شاهرود طبق رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور در حوزه فناوری و مهندسی در رتبه ششم و در حوزه علوم پایه در رتبه چهارم با تراز ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی قرار دارد.
وی تقویت تبلیغات علمی و پژوهشی، جذب هیات علمی توانمند، بهبود شاخص استاد به دانشجو، تقویت تعداد مقالات، تقویت سرانه مقالات اسکوپوس، افزایش درآمد دانشگاه، گرفتن دانشجوی خارجی، گرفتن هیات علمی خارجی وابسته، مقالات مشترک با اساتید خارجی، راهنمایی مشترک با استاد خارجی، تقویت درآمد تحقیقاتی و تقویت درآمد انتقال فناوری را موجب بهبود رتبه جهانی دانشگاه برشمرد.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن تقدیر از ۳۴۰ عضو هیئت‌علمی توانمند دانشگاه، وجود سه دانشمند یک درصد برتر جهان، ۱۰ دانشمند دو درصد برتر جهان و چاپ ۶ مورد یک فصل از کتاب در انتشارات بین المللی را موجب پیشرفت‌های چشمگیر دانشگاه عنوان نمود و گفت: با وجود سختی‌ها و مشکلات موجود سعی داریم فضای اجتماعی دانشگاه را برای اعضای هیات علمی توانمند آماده کنیم و در جذب هیات علمی بکوشیم.
رشد سه برابری قرارداد‌های تحقیقاتی حاصل تلاش اساتید این دانشگاه است.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود از انعقاد ۴۱ قرارداد بزرگ با سازمان‌های ملی و شرکت‌ها برای سال جاری خبر داد و گفت: شاهد افزایش ۲۵ درصدی قرار داد‌های دانشگاه نسبت به سال گذشته هستیم. وی بابیان اینکه رقم قرارداد‌های تحقیقاتی دانشگاه برای سال جاری بالغ بر هفت میلیارد تومان است، افزود: این رقم سال گذشته ۲.۶ میلیارد تومان بود که این رشد سه برابری حاصل تلاش اساتید و هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود است.
او با بیان اینکه مهم‌ترین طرح قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با شرکت ملی نفت است، افزود: برای این پروژه ۱۰ ساله اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومان و ۱.۱ میلیون یورو پیش بینی شده است.
تقویت زیرساخت‌های سامانه مجازی در طی ماه‌های اخیر
فاتح ضمن تقدیر از مدیریت مرکز آموزش‌های مجازی و مرکز کامپیوتر دانشگاه، با اشاره به توانمندی سامانه مدیریت یادگیری (LMS) بیان داشت: که همه کلاس‌های درسی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این سامانه ظرفیت دو هزار کاربر در ۲۰۰ کلاس هم‌زمان را دارد و با تأمین زیرساخت‌های لازم با ۲۷ واحد سرور مجازی و سه دستگاه سوپر پردازنده سامانه را پشتیبانی می‌کند.
وی در این نشست به قابلیت دانشگاه در مجلات معتبر علمی پژوهشی پرداخت و گفت: دانشگاه دارای پنج مجله با درجه الف و سه مجله با درجه ب است.
اقدامات لازم در جهت ایجاد تشکیلات کارآفرینی دانشگاه
فاتح بر توسعه خدمات دانش بنیان و زیرساخت‌های کارآفرینی و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین تاکید نمود و تاسیس اداره کارآفرینی، تاسیس مرکز آموزش‌های آزاد، ایجاد مرکز رشد مشترک با پارک، تاسیس مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد سایبری)، تاسیس شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی، تاسیس اولین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی و تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی را از جمله اقدامات در جهت ایجاد تشکیلات کارآفرینی دانشگاه برشمرد و بر همکاری موثر با پارک علم وفناوری، افزایش خدمات دانش بنیان واحد‌های کارآفرینی، تقویت سیاست‌های تشویقی در پژوهش، فناوری و کارآفرینی، تقویت همکاری با پایان نامه‌های کاربردی و آماده نگه داشتن آزمایشگاه‌ها برای تحقیقات تاکید نمود.
موافقت با دوره‌ای شدن دانشگاه معین بین این دانشگاه و دانشگاه سمنان
فاتح در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، با توجه به اهمیت بحث مدیریت استانی موسسات آموزش عالی به بیان توضیحاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه پرداخت و گفت: استقلال دانشگاه صنعتی شاهرود یک مطالبه اصیل و مردمی است و با توجه به تعلق خاطر و تعصب مردم نسبت به این دانشگاه، پس از تعیین دانشگاه سمنان به عنوان دانشگاه معین، ابعاد موضوع به صورت حرفه‌ای و کارشناسی از جنبه‌های مختلف قانونی و اجرایی به صورت تخصصی در دانشگاه بررسی شد و با نگاهی به محدودیت ها، الزامات و فرصت‌ها به این نتیجه رسیدیم که تنها راه حل این است که مانند استان اصفهان که در آنجا دانشگاه معین به صورت دوره‌ای دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان تعیین شده است، عمل شود.
او صنعتی بودن دانشگاه، همترازی با دانشگاه سمنان و قدمت دو دانشگاه را سه مبنای مهم این درخواست عنوان نمود که توسط ارکان مستقل تصمیم سازی دانشگاه پشتیبانی می‌شد. دکتر فاتح ضمن تاکید بر استقلال دانشگاه در هیات امنا، هیات ممیزه، هیات جذب و ردیف بودجه مجزا، گفت: اگر فعالیت ارزشمند مدیران، اساتید و کارمندان نبود به این توانمندی نمی‌رسیدیم.
رئیس دانشگاه در مقام اجرای این موضوع به توصیف اقدامات صورت گرفته در چهارچوب وظایف سازمانی با وزیر علوم و معاونین ایشان و کسب اعتبارات و مصوبات لازم پرداخت و گفت: با رایزنی‌های متعدد با مقامات عالی وزارت و پیگیری‌های صورت گرفته طی نامه مورخ ۱۲/۹/۹۹ با دوره‌ای بودن دانشگاه معین بین دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه سمنان موافقت به عمل آمد.
علی دستفان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی نیز در این نشست مجازی با ذکر شعار هفته پژوهش بنام «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» به بیان اطلاعات حوزه معاونت پژوهشی و ارائه گزارش عملکرد یک سال اخیر این حوزه پرداخت.
وی با اشاره به آمار مقالات ژورنالی دانشگاه در پایگاه‌های بین المللی به تفکیک سال‌های مختلف در دو سایت معتبر مقالات اسکوپوس و آی. اس. آی و تعداد مقالات نمایه شده در این سایت از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه، مقالات مشترک دانشگاه با نویسندگان خارجی (ISI) و آمار اسناد علمی در پایگاه (ISI)، افزود: کسب عنوان دانشمند یک درصد برتر دنیا توسط سه عضو هیأت علمی دانشگاه و ده دانشمند دو درصد برتر جهان ۲۰۱۹ و همچنین چاپ دو کتاب در انتشارات بین المللی از جمله افتخاراتی است که سبب رشد هر چه بیشتر جایگاه دانشگاه در جهان شده است.
عضو هیأت رئیسه دانشگاه با اشاره به ابلاغ آغاز به کار ۳ پروژه از ۸ طرح مربوط به بسته دوم قرارداد طرح کلان کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی با شرکت ملی نفت ایران و همچنین تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی زمین فناوران نفت آسیا جهت اجرای ۵ طرح از پروژه‌های این بسته، به کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی برگزار شده طی یک سال گذشته اشاره نمود و گفت: اولین همایش ملی پدافند شیمیایی کشور، هفتمین سمینار دو سالانه کمومتریکس ایران، اولین همایش ملی پردازش سیگنال و تصویر در ژئوفیزیک، پنجمین کنفرانس پردازش سیگنال و سیستم‌های هوشمند ایران، کنفرانس سالانه کانسار‌های ایران و سیزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن ایرانی تحقیق در عملیات از جمله این برنامه‌های علمی بوده است.
دستفان ضمن بیان افتخارات دانشگاه در زمینه نشریات، بر اساس طبقه بندی مجلات در وزارت علوم، پنج نشریه را در جایگاه الف. و سه نشریه را در ردیف ب. عنوان نمود و در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص تعداد و تنوع مقالات منتشر شده توسط اساتید هر دانشکده در طی سال ۲۰۱۹ در پایگاه ISI و همچنین مقالات غیر ISI استخراج شده از سامانه پژوهش دانشگاه پرداخت و با تحلیل آماری به مقایسه سرانه مقالات تولید شده در دانشکده‌ها به ازای متوسط مقالات دانشگاه در طی یکسال اخیر پژوهشی گزارش ارائه نمود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گزارش مبسوطی از فعالیت‌های انجام شده و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف این معاونت از جمله مدیریت امور پژوهشی، مدیریت امور فناوری و ارتباط با صنعت، مرکز رشد فناوری‌های نوین، آزمایشگاه مرکزی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و اطلاع رسانی دانشگاه و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند.
دستفان در ادامه به مقایسه ارزش قرارداد‌های ارتباط با صنعت منعقد شده طی چند سال اخیر، مقایسه درآمد حاصل از قرارداد‌های تحقیقاتی در بازه‌های یک ساله، قرارداد‌های منعقد شده و جاری در یک سال گذشته، در آمد حاصل از قرارداد‌ها در یک سال گذشته، مقایسه میزان درآمد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه در سال‌های پژوهشی ۹۶ تا ۹۹ و مقایسه درآمد هر دانشکده نسبت به سال قبل پرداخت.
وی در پایان این مراسم؛ ضمن تقدیر از همکاران هیات علمی به خاطر تلاش یکساله اخیر در بخش تولیدات پژوهشی، از هیات رئیسه، مدیران و کارشناسان حوزه پژوهش و روابط عمومی دانشگاه قدردانی نمود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار