تفکر بسیجی و چالش های آن

بعد از انقلاب بسیج منفعل نماند، مقابل ضد انقلاب و منافقین ایستاد ، نگذاشت انقلاب را در نطفه از مسیر و ریل اصلی خود خارج کنند  . 
کد خبر: ۹۲۹۸۰۴۷
|
۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، سید محمد امین موسوی سادات دانشجوی دکترای برق  در یادداشتی به مناسبت هفته بسیج نوشته است: هر چند تشکیل رسمی بسیج به ۵ آذر ۱۳۵۸ بر می گردد. ولی به گواه تاریخ امام پس از قیام ۱۵ خرداد۱۳۴۲ ایده ی تشکیل بسیج را در سر داشت.طبق گفته حجت الاسلام رحمانی، امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۱  در پاسخ به آیت الله منتظری می فرماید (( به حول قوه ی الهی برای حفظ نظام و سرزمین و ملت شریف ایران بسیج را راه خواهم انداخت )) دهه ی ۵۰ آغاز شکل گیری هسته های مقاومت و نهضت های مردمی در قالب بسیج بود، که منتهی به انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شد . بعد از انقلاب بسیج منفعل نماند، مقابل ضد انقلاب و منافقین ایستاد ، نگذاشت انقلاب را در نطفه از مسیر و ریل اصلی خود خارج کنند  . 

در دهه ی اول پیروزی انقلاب،تفکر و فرهنگ بسیجی،  انقلابی را که با دادن هزاران شهید به پیروزی رساند رها نکرد و پای کار جنگ ایستاد و در برابر ۴۰ کشور دنیا با دستانی تقریبا خالی مبارزه کرد و برای اولین بار در ۲۰۰ سال گذشته بدون آنکه یک‌وجب از خاک کشور را به دست بیگانگان دهد جانفشانی کردند ، حماسه های مانند والفجر ۸ و عبور از اروند خروشان را به جای گذاشتند. که هنوز هم عبور از اروند وحشی  برای بزرگترین ژنرال های نظامی جهان معمایی است. که چگونه عده ای جوان و نوجوان ۲۰ تا ۳۰ ساله اروند وحشی را شکافتند و فاو را تصرف کردند . هرگز در جنگ با وجود همه ی ناملایمات و سختی ها و کمبودها لب به گلایه نگشودند.  تا آن زمان که به اذن پیر و مرادشان مصلحت را بر خاتمه جنگ دانستند .  

در دهه ی دوم انقلاب، پس از آنکه تفنگ را در جنگ سخت نظامی بر زمین نهادند ، تکلیف خود را تمام‌شده نپنداشتند ،  اینبار سنگر جدیدی را جایگزین سنگرهای جنگ کردند به نام سنگر سازندگی و شهر به شهر ،روستا به روستا شروع به راهسازی، مدرسه سازی ، سدسازی و آبادانی کشور کردند ، بسیج بعد از سازندگی، اینبار در سنگر جدیدی در مقابل دشمن شروع به صف آرایی کرد اینبار چالش بسیج یک چالش امنیتی و فرهنگی و به تعبیر رهبر انقلاب ناتوی فرهنگی بود.

سنگر بسیحیان در دهه ی سوم سنگر فرهنگی و امنیتی بود. از ناتوی فرهنگی و ولنگاری های فرهنگی در جامعه تا چالش های امنیتی کوی دانشگاه. بسیج در ناتوی فرهنگی تا آنجائیکه تیغش می برید و دولت ها اجازه می دادند و مانع نمیشدن نهایت تلاش خود را در مبارزه با ناتوی فرهنگی کرد هر چند خیلی از کارشکنی ها شاید اجازه نداد نتیجه ی مطلوب بسیج در مقابله با ناتوی فرهنگی محقق شود.

شروع دهه ی چهارم،  همانند شروع دوره ی سوم، مصادف شد با اغتشاش و یک چالش امنیتی (فتنه ۸۸)، اینبار دشمن کلیت نظام را با استفاده از نخبگان و افراد به ظاهر خواص نزدیک به امام هدف گرفت. دایره ی این چالش بسیج به اندازه ای گسترده بود. که ولی امر مسلمین از نخبگان و خواص جامعه قطع امید کرد و این عمار سر داد. اینبار نیز بسیجیان خمینی با شوری حسینی پای انقلاب و امامشان ماندند، علیرغم اینکه اینبار حجم فتنه به اندازه ای گسترده بود که بعضی از  کسانی که ادعای نزدیک به امام را داشتند، یا در دل فتنه بوده اند، یا مردودی فتنه شدند، ولی باز هم بسیجیان از این چالش مهم  سربلند بیرون آمدند.

دهه ی چهارم‌اوج بالندگی و اقتدار تفکر بسیج بود  . این اقتدار آنقدر مهم بود که زمانی که تفکر بسیج در صدور انقلاب و مسائل نظامی توان خود را اثبات کرد . رهبری بعد از دهه چهارم ماموریتی جدید در قالب گام دوم انقلاب به بسیج واگذار کرد .اکنون بسیج گام اول انقلاب رو با موفقیت پشت سرگذاشت و به مانند فرمانده ای که بعد از موفقیت های بزرگی ترفیع و ارتقا پیدا می کنند بسیج نیز پس از موفقیت در گام اول انقلاب و تثبیت گفتمان انقلاب اسلامی  و صدور انقلاب به خارج از مرزها از سوی ولی امر مسلمین ماموریت تمدن سازی اسلامی را دریافت کرده است . ماموریتی که تمامی جوانان و پیران ، مرد و زن بسیجی و انقلابی را شامل می شود یقین داریم بسیج همانند گام اول که از سخت ترین چالش ها سربلند بیرون آمد و توانست به خوبی انقلاب اسلامی را  علیرغم تمامی تهدیدها،تحریم ها و دشمنی ها تثبیت کند . همانگونه که  در گام اول تفکر انقلاب را به خارج از مرزها صادر کند . در گام دوم نیز ماموریت محوله و تشکیل تمدن نوین اسلامی را با موفقیت به پایان خواهد رساند .

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار