به دلیل رشد بیش از حد قیمت‌ها رخ داد

افت ۴۴ درصدی تقاضا در بازار مسکن

افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن تعداد متقاضیان خرید خانه را طی 10روز گذشته نزدیک به 44 درصد کم کرده است.
کد خبر: ۹۲۹۲۹۹۰
|
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲




به گزارش خبرگزاری بسیج، در شرایطی که عمده بازارهای جهانی در انتظار تحولات سیاسی آمریکا به سر می بردند، آمارهای یک سامانه سنجش معاملات مسکن نشان می دهد از روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه تا چهارشنبه ۲۱ آبان عرضه مسکن در شهر تهران ۲۴ درصد افزایش یافته است.
تمایل برای فروش در مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۲۱ به ترتیب به میزان ۷۴ درصد، ۵، ۳۵، ۱۰، ۴۹، ۵۰، ۲۰۰، ۲۴۳، ۳۸۳ و ۲۰ درصد رشد داشته است.
بر اساس اطلاعات سامانه «کیلید»، تعداد آگهی‌های مناطق ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۰ و ۲۲ به ترتیب ۷ درصد، ۳، ۵۳، ۵۹، ۱۸ و ۳۱ درصد کاهش یافته است. در این گزارش مناطق ۱۶ تا ۲۰ به دلیل پایین بودن تعداد آگهی‌های آن لحاظ نشده و منطقه ۱۲ نیز تغییر محسوسی نسبت به هفته قبل از آن نداشته است.
در طرف تقاضا نیز که بر اساس مشاهده آگهی‌ها استنباط شده تقاضای خرید ملک در شهر تهران به میزان ۴۳.۷ درصد کاهش یافته که بیشترین افت به ترتیب در منطقه ۲۱ به میزان ۶۱- درصد، منطقه ۲۰ بالغ بر ۵۷- درصد، منطقه ۲۲ به میزان ۵۳- درصد، منطقه ۱۴ بالغ بر ۵۱- درصد و منطقه ۳ به میزان ۴۸- درصد بوده و کمترین افت مشاهده آگهی ها به ترتیب در منطقه ۱ بالغ بر ۲۷- درصد، منطقه ۱۰ به میزان ۳۰- درصد، منطقه ۱۲ بالغ بر ۳۴- درصد، منطقه ۷ بالغ بر ۳۷- درصد و منطقه ۴ به میزان ۳۹- درصد رخ داده است.
همچنین میانگین قیمت‌های پیشنهادی در هفت منطقه دارای اطلاعات قابل اتکا کاهش و در هفت منطقه افزایش یافت. به طور کلی نیز نرخ پیشنهادی هر متر مربع مسکن شهر تهران در آگهی‌های فروش این سامانه ملکی طی بازه زمانی ۱۴ تا ۲۱ آبان افزایش ۱۴ درصدی داشته است.
مطابق این آمار قیمت پیشنهادی در منطقه ۱ معادل ۱۰ درصد، منطقه ۲ بالغ بر ۷ درصد، منطقه ۵ به میزان ۱ درصد، منطقه ۷ به میزان ۱۲ درصد، منطقه ۱۰ معادل ۵ درصد، منطقه ۱۱ بالغ بر ۱۲ درصد و منطقه ۲۱ به میزان ۴ درصد افزایش یافته است.
در سوی مقابل، نرخ های پیشنهادی در مناطق  ۳، ۶، ۸، ۱۲، ۱۴، ۱۵ و ۲۲ به ترتیب بالغ بر ۲ درصد، ۵، ۱۰، ۱۲، ۷، ۴ و ۷ درصد کاهش داشته است. قیمت‌ها در دو منطقه ۴ و ۹ تغییر محسوسی نداشته و مناطق ۱۶ تا ۲۱ به دلیل پایین بودن تعداد آگهی‌ها در این گزارش لحاظ نشده است.
گفتنی است عقب‌نشینی خریداران در بازار مسکن هرچند می‌تواند تا حدودی ناشی از چشم‌انداز کاهش احتمالی نرخ ارز و قیمت مسکن باشد، اما در حقیقت قیمت‌ها در سال‌های اخیر آنچنان رشد کرده که قدرت خرید متقاضیان مصرفی را بی‌اثر نموده است.
بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در مهرماه به متری ۲۶.۷ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش یافته است. روزنامه جهان صنعت از روزنامه‌های حامی دولت هم درباره جهش قیمتی در این دولت نوشت: «فعالان حرفه‌ای خرید و فروش املاک افزایش 200 درصدی قیمت مسکن در تابستان 1373 را به یاد دارند اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تنها در بازه سال‌های 96 تا 99 قیمت مسکن بیش از 600 درصد افزایش داشته باشد».
کارشناسان، کم‌توجهی این دولت به اجرای پروژه‌های تولید مسکن را یکی از مهمترین عوامل جهش قیمتی می‌دانند.
به همین علت است که دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور چندی قبل اظهار کرد: «اقدامات دولت در حوزه بازار اجاره به صورت مُسکن بوده و در طول سال‌های گذشته هیچ یک از این برنامه‌ها نتوانسته به مرحله عملیاتی برسد».
ارسال نظرات