آقایان مسئول! با این دست‌فرمان به جامعه مجردها تبدیل می‌شویم

طبق آخرین سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۲میلیون دختر و پسر مجرد ۱۵ تا ۳۰ ساله در ایران زندگی می‌کنند که شرایط ازدواج را دارند اما...
کد خبر: ۹۲۹۲۲۹۰
|
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، مقام معظم رهبری در بازنگری سیاست‌های جمعیتی، اتخاذ مسیر هوشمندانه در این تدبیر را به‌صراحت بیان کرده است: "در این سیاست تحدید نسل حتماً باید تجدید نظر شود و کار درستی باید انجام بگیرد. "

لذا تدوین قانون جامع جمعیت از اواخر مهر ماه سال ۹۱ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در تدوین آن، توجه به دو اصل کمیت مطلوب و کیفیت مطلوب جمعیت همواره مدنظر قرار گرفت، به‌طوری که این امر در بیانات مقام معظم رهبری نیز کاملاً مشهود است: "جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل‌کرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت است" و "جمعیت عامل قدرت است و باید مدیریت شود و البته جمعیتی که مولد باشد و خود را اداره کند. "

پیش‌نویس این قانون با هدف نیل به نرخ باروری ۲.۵ در رشد کمی جمعیت تا سال ۱۴۰۴ توأم با ارتقای کیفی جمعیت و تثبیت آن تا سال ۱۴۳۰ ه. ش. تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا پس از طی مراحل تشریفات قانونی، تصویب و به‌عنوان قانون جامع تلقی و همه برنامه‌ریزی‌ها با محوریت آن تدوین، اجرا و نظارت شود.

تا اینجای کار با کشوری مواجهیم که در آستانه خطر و بحران جمعیت قرار دارد و مجلس با هوشمندی و با اطاعت از امر، ولی خود اقدام به تدوین سیاست‌های افزایش جمعیت کرده است؛ اما این پایان ماجرا نبود، چون طرح مذکور حدود ۹ سال در هزارتوی مجلس سرگردان شد و در مجلس‌های نهم و دهم به‌بهانه‌هایی، چون داشتن بار مالی و... مغفول ماند! این طرح بالاخره در آغاز به کار مجلس یازدهم اعلام وصول شد در حالی که نرخ باروری درنظر گرفته‌شده برای افق ۱۴۰۰، ۲.۵ فرزند بود!

ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانیم بنابر آخرین آمار ثبت احوال کشور، نرخ باروری کشور ما در آستانه سال ۱۴۰۰ به ۱.۶ فرزند کاهش پیدا کرده، جمعیت وارد مرحله میانسالی شده و حدود یک دهه تا پایان پنجره جمعیتی زمان باقی مانده است؛ اگر طرح جمعیت و تعالی خانواده از بدو ورود به مجلس سر و سامان می‌گرفت در زمان حاضر نتایج آن را مشاهده می‌کردیم.

سرانجام طرح "جمعیت و تعالی و خانواده" با تغییر نام به "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۹۹ در صحن علنی مجلس به صورت مشروط و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد؛ این به آن معنی است که تا پایان امسال کار مجلس با آن تمام می‌شود و در سال ۱۴۰۰ در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

این‌که قانونی به‌تصویب مجلس برسد یک بخش مسئله است و پیگیری و اجرای آن توسط سایر قوا بخشی دیگر! وقتی به قوانین دیگر این حوزه نظری بیندازیم، تناقضاتی نگران‌کننده به ذهن خطور می‌کند! مثلاً قانونی داریم که در سال ۱۳۸۴ به‌تصویب مجلس شورای اسلامی درآمده و بعد از گذشت ۱۵ سال، نه‌تن‌ها به اجرا درنیامده بلکه هیچ کس سراغی هم از آن نگرفته است تا آنجا که در زمان حاضر به یک "شعار" تبدیل شده است! این قانون، قانون "تسهیل ازدواج جوانان" است.

ازدواج یکی از مستحبّات بسیار مؤکّد اسلام است و احادیث بسیاری از حضرت رسول اکرم و اهل‌بیت مکرّم آن حضرت (سلام الله علیهم) در رابطه با ترغیب و تشویق به ازدواج و انتقاد و مذمّت از ترک ازدواج صادر شده است؛ رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرمایند: «هیچ خانه‌ای نزد خداوند، بهتر از خانه‌ای که به‌وسیله ازدواج برپا می‌شود و آباد می‌گردد، نیست.» و نیز می‌فرمایند: «کسی که ازدواج کرد نصف دین خود را حفظ کرده است و مراقب نصف دیگر دین خود باشد.»

مگر نه اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به اهمیت و نقش نیروی جوان و با انگیزه در تمدن‌سازی نوین اسلامی اشاره می‌کنند؟ حال چه می‌شود که مسئولان به‌جای فراهم‌سازی لوازم این تمدن‌سازی به یکی از مهم‌ترین عوامل تکامل فردی و اجتماعی بی‌توجه‌اند، به‌طوری که چنین قانون مهمی ۱۵ سال مسکوت مانده است؟!

کاهش تعداد ازدواج‌ها و بالا رفتن سن ازدواج در کشور منجر به "افزایش جامعه مجردها" شده است؛ طبق آخرین سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۲ میلیون دختر و پسر مجرد ۱۵ تا ۳۰ ساله در ایران زندگی می‌کنند که شرایط ازدواج را دارند، اما نمی‌توانند زندگی خود را شروع کنند؛ گرچه سخت‌گیری خانواده‌ها در این زمینه بی‌تأثیر نیست با این حال عدم اجرای قوانین حمایت‌کننده از ازدواج بهنگام جوان‌ها از مهم‌ترین دلایل افزایش سنّ ازدواج در جامعه ایران است.

آقایان مسئول! با این دست‌فرمان به جامعه مجرد‌ها تبدیل می‌شویم!
طبق آخرین سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۲ میلیون دختر و پسر مجرد ۱۵ تا ۳۰ ساله در ایران زندگی می‌کنند که شرایط ازدواج را دارند اما...

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، مقام معظم رهبری در بازنگری سیاست‌های جمعیتی، اتخاذ مسیر هوشمندانه در این تدبیر را به‌صراحت بیان کرده است: "در این سیاست تحدید نسل حتماً باید تجدید نظر شود و کار درستی باید انجام بگیرد. "

لذا تدوین قانون جامع جمعیت از اواخر مهر ماه سال ۹۱ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در تدوین آن، توجه به دو اصل کمیت مطلوب و کیفیت مطلوب جمعیت همواره مدنظر قرار گرفت، به‌طوری که این امر در بیانات مقام معظم رهبری نیز کاملاً مشهود است: "جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل‌کرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت است" و "جمعیت عامل قدرت است و باید مدیریت شود و البته جمعیتی که مولد باشد و خود را اداره کند. "

پیش‌نویس این قانون با هدف نیل به نرخ باروری ۲.۵ در رشد کمی جمعیت تا سال ۱۴۰۴ توأم با ارتقای کیفی جمعیت و تثبیت آن تا سال ۱۴۳۰ ه. ش. تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا پس از طی مراحل تشریفات قانونی، تصویب و به‌عنوان قانون جامع تلقی و همه برنامه‌ریزی‌ها با محوریت آن تدوین، اجرا و نظارت شود.

تا اینجای کار با کشوری مواجهیم که در آستانه خطر و بحران جمعیت قرار دارد و مجلس با هوشمندی و با اطاعت از امر، ولی خود اقدام به تدوین سیاست‌های افزایش جمعیت کرده است؛ اما این پایان ماجرا نبود، چون طرح مذکور حدود ۹ سال در هزارتوی مجلس سرگردان شد و در مجلس‌های نهم و دهم به‌بهانه‌هایی، چون داشتن بار مالی و... مغفول ماند! این طرح بالاخره در آغاز به کار مجلس یازدهم اعلام وصول شد در حالی که نرخ باروری درنظر گرفته‌شده برای افق ۱۴۰۰، ۲.۵ فرزند بود!

ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانیم بنابر آخرین آمار ثبت احوال کشور، نرخ باروری کشور ما در آستانه سال ۱۴۰۰ به ۱.۶ فرزند کاهش پیدا کرده، جمعیت وارد مرحله میانسالی شده و حدود یک دهه تا پایان پنجره جمعیتی زمان باقی مانده است؛ اگر طرح جمعیت و تعالی خانواده از بدو ورود به مجلس سر و سامان می‌گرفت در زمان حاضر نتایج آن را مشاهده می‌کردیم.

سرانجام طرح "جمعیت و تعالی و خانواده" با تغییر نام به "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۹۹ در صحن علنی مجلس به صورت مشروط و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد؛ این به آن معنی است که تا پایان امسال کار مجلس با آن تمام می‌شود و در سال ۱۴۰۰ در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

این‌که قانونی به‌تصویب مجلس برسد یک بخش مسئله است و پیگیری و اجرای آن توسط سایر قوا بخشی دیگر! وقتی به قوانین دیگر این حوزه نظری بیندازیم، تناقضاتی نگران‌کننده به ذهن خطور می‌کند! مثلاً قانونی داریم که در سال ۱۳۸۴ به‌تصویب مجلس شورای اسلامی درآمده و بعد از گذشت ۱۵ سال، نه‌تن‌ها به اجرا درنیامده بلکه هیچ کس سراغی هم از آن نگرفته است تا آنجا که در زمان حاضر به یک "شعار" تبدیل شده است! این قانون، قانون "تسهیل ازدواج جوانان" است.

ازدواج یکی از مستحبّات بسیار مؤکّد اسلام است و احادیث بسیاری از حضرت رسول اکرم و اهل‌بیت مکرّم آن حضرت (سلام الله علیهم) در رابطه با ترغیب و تشویق به ازدواج و انتقاد و مذمّت از ترک ازدواج صادر شده است؛ رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرمایند: «هیچ خانه‌ای نزد خداوند، بهتر از خانه‌ای که به‌وسیله ازدواج برپا می‌شود و آباد می‌گردد، نیست.» و نیز می‌فرمایند: «کسی که ازدواج کرد نصف دین خود را حفظ کرده است و مراقب نصف دیگر دین خود باشد.»

مگر نه اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به اهمیت و نقش نیروی جوان و باانگیزه در تمدن‌سازی نوین اسلامی اشاره می‌کنند؟ حال چه می‌شود که مسئولان به‌جای فراهم‌سازی لوازم این تمدن‌سازی به یکی از مهم‌ترین عوامل تکامل فردی و اجتماعی بی‌توجه‌اند، به‌طوری که چنین قانون مهمی ۱۵ سال مسکوت مانده است؟!

کاهش تعداد ازدواج‌ها و بالا رفتن سن ازدواج در کشور منجر به "افزایش جامعه مجردها" شده است؛ طبق آخرین سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۲ میلیون دختر و پسر مجرد ۱۵ تا ۳۰ ساله در ایران زندگی می‌کنند که شرایط ازدواج را دارند، اما نمی‌توانند زندگی خود را شروع کنند؛ گرچه سخت‌گیری خانواده‌ها در این زمینه بی‌تأثیر نیست با این حال عدم اجرای قوانین حمایت‌کننده از ازدواج بهنگام جوان‌ها از مهم‌ترین دلایل افزایش سنّ ازدواج در جامعه ایران است.

منبع:تسنیم
ارسال نظرات