سعید زعفری هشجین

مرزهای جمهوری اسلامی ایران امن است

علیرغم ادامه درگیری نظامی بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نزدیکی خطوط مرزی شمال استان اردبیل، امنیت کاملی در مرزهای جمهوری اسلامی ایران برقرار است.
کد خبر: ۹۲۸۴۶۶۹
|
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱

مرزهای جمهوری اسلامی ایران امن است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ،  عباس مینایی گفت: در مدت درگیری بین نیروهای آذری و ارمنی در مجموع ۱۵ گلوله جنگی انفجاری، راکت و لاشه موشک به حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز اصابت کرد که اغلب در اراضی کشاورزی و مرتعی و به هنگام شب سقوط کرده و خسارت جانی نداشته است.

وی با اشاره به برقراری امنیت کامل در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه شهرستان مرزی اصلاندوز و آمادگی شبانه‌روزی مرزبانان کشورمان در این منطقه حساس بیان کرد: از زمان آغاز درگیری در مرز و اصابت چندین گلوله و راکت جنگی به اراضی ایران، مقامات و کارشناسان امنیتی و مرزبانی در محل حاضر شده به بررسی موضوع پرداخته و تذکرات سفت و سختی به طرفین درگیری داده‌اند.

فرماندار اصلاندوز افزود: در جریان اصابت و انفجار این گلوله‌ها و راکت‌های جنگی هیچ شهروندی آسیب ندید و خسارت مالی هم زیاد نبود ولی بلافاصله پس از گزارش واقعه، محل اصابت با حفظ صحنه و ثبت موضع در اختیار کارشناسان جنگی ایران قرار گرفته و خسارات وارده نیز به طور رسمی به طرفین درگیری اعلام شد.

مینایی با بیان اینکه جهت شلیک، نوع سلاح و گلوله شلیک شده در بررسی کارشناسی مشخص شده است افزود: گلوله‌ها و راکت‌هایی که در خاک ایران و در نزیکی برخی روستاهای شهرستان اصلاندوز اصابت کرده بود، خسارت جانی نداشت ولی برخی از آنها موجب تخریب اراضی کشاورزی منطقه شد.

وی بیان کرد: در یک مورد یکی از گلوله‌ها به نزدیکی سد میل و مغان احداث شده بر روی رودخانه مرزی ارس اصابت کرده بود که با توجه به مخاطره تخریب این سد که آب کشاورزی منطقه مغان و نیز آب آشامیدنی پنج شهر و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت را تامین می کرد، تذکر لازم و جدی به طرفین درگیری داده شد و با توقف اصابت گلوله جنگی به این منطقه حساس، نگرانی‌ها نیز رفع شد.

فرماندار اصلاندوز با اشاره به اشراف کامل متولیان امر به تحولات و درگیری موجود در منطقه گفت: اصابت گلوله‌ها و راکت‌های جنگی که ناشی از خطای محاسباتی و تجهیزات نادقیق بوده، موجب عذرخواهی مکرر طرفین درگیری از ایران شده است.

مینایی ادامه داد: در جریان این درگیری، مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان در امتداد مرز ایران در ساحل شمالی رود ارس تا نزدیکی سد خداآفرین و تا خود پل تاریخی معروف به پل حسرت از دست ارمنی‌ها آزاد شده است و به همین علت، درگیری از نزدیکی مرزهای حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز دور شده ولی در عمق خاک جمهوری آذربایجان، همچنان درگیری ادامه دارد و صدای شلیک گلوله و دود ناشی از آتشبارهای طرفین قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: هم اکنون نیروهای آذری در مناطق آزاد شده شمال رود ارس که پیش از این در دست ارمنی‌ها بود، نیرو مستقر کرده و با نصب پرچم در کنار میله‌های مرزی کنترل منطقه را در اختیار دارند و پس از این تحولات مرزی، تماس بین مرزبانان دو طرف برای جلوگیری از صدمات و خطاهای مرزی با ایران برقرار شده است.

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز همچنین گفت: پیش از درگیری اخیر، اراضی آنسوی رودخانه مرزی ارس از حدود پنج کیلومتری مرزهای شهرستان اصلاندوز در کنترل نیروهای ارمنستان بود ولی با پیشروی نیروهای آذربایجان، خطوط مرزی کل شهرستان در اختیار نیروهای آذری قرار گرفته و تماس منظمی بین مرزبانان دو کشور برای هماهنگی دوجانبه و کنترل دقیق حوادث مرزی جریان دارد.

وی تاکید کرد: هیچ فرد، گروه و کشوری جرات آسیب زدن به تمامیت ارضی و مخدوش کردن امنیت در مرزهای ایران را ندارد و همدلی کاملی بین مردم و مسئولان در مناطق مرزی برقرار است و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مینایی اضافه کرد: اغلب مردم ساکن در مناطق مرزی شهرستان اصلاندوز عشایر بوده و سابقه درخشانی در دفاع از وطن دارند و تعصب ویژه‌ای به خاک و سرزمین خود دارند و خود را متعلق به این خاک دانسته و در دفاع از وطن آماده جانفشانی هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به تعیین و اعلام موضع سیاست خارجی کشورمان از طریق وزارت امور خارجه، بهترین موضع در جنگ قره‌باغ همان مواضعی است که از طریق مقامات رسمی دولتی و سیاست خارجی اعلام می‌شود و مسئولان و مردم منطقه نیز تاکنون نیز در همین راستا اعلام نظر و همراهی کرده‌اند.

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز مغان با اشاره به وجود ترس و رعب و وحشت مردم این شهرستان در روزهای نخست درگیری بین طرفین گفت: آلودگی صوتی ناشی از انفجار گلوله در آن سوی مرز و اصابت گلوله و راکت در این سوی مرز موجب نگرانی مردم شده بود که با تذکر به موقع و نیز با پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان در خط مرزی و انتقال درگیری به مناطقی دور از مرزهای ایران، این نگرانی‌ها خیلی کم شد.

وی با اشاره به تداوم شبانه‌روزی درگیری و بروز اختلال صوتی در منطقه افزود: با وجود این همه نگرانی، مردم شجاع شهرستان اصلاندوز به زندگی عادی خود در منطقه ادامه می‌دهند و جمعیت در هیچ نقطه شهری و روستایی این شهرستان تخلیه نشده است.

مینایی اظهار کرد: در ۲ هفته گذشته با احتمال اصابت تیر، ترکش و انفجار گلوله جنگی، تردد مردم به نزدیکی مرز محدود شده تا خطری امنیت جانی مردم منطقه را تهدید نکند.

فرماندار اصلاندوز مغان به مردم منطقه توصیه کرد که با توجه به تداوم درگیری در مرز و مشخص نبودن و وضعیت جنگ، از تردد در نقاط مرزی و تماشای صحنه نبرد خودداری کرده و با مرزبانان و مقامات شهرستان اصلاندوز در تامین کامل امنیت مرز همکاری کنند.

استان اردبیل ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد و نقاطی از شهرستان‌های نمین، اردبیل، مشکین‌شهر، گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان قرار دارد.

رودخانه ارس در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان در شمال استان و در حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز جریان دارد و درگیری بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نقاط صفر مرزی آنسوی ارس از حدود دو هفته پیش جریان دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار