خبرهای داغ:
معاون سیاسی سپاه ناحیه امام حسن(ع):

ایجاد پایگاه نظامی اسرائیل، هدف مناقشات اخیر منطقه

شریفی گفت: دولت اردوغان، پای اسرائیل را در منطقه باز کرد تا در آنجا پایگاه ایجاد کند و با چراغ سبز ترکیه به دنبال رسیدن به اهدافشان در منطقه هستند.
کد خبر: ۹۲۸۴۲۲۸
|
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

افتخار شریفی، معاون سیاسی سپاه ناحیه امام حسن در گفتگو با خبرگزاری بسیج بیان کرد: اخیرا شاهد منازعات این دو کشور بر سرمنطقه قره‌باغ که از کانون‌های مهم بحران در منطقه قفقاز جنوبی و منطقه ای در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران هستیم.
شریفی ادامه داد: مناقشه بر سر قره باغ حدود ۳۰ سال است میان آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد. درگیری میان دو کشور در سال ۱۹۹۴ منجر به آتش بس شد.

وی با اشاره به نقش کشورهای موثر در تداوم یا کاهش بحران قره‌باغ اظهار داشت: در واکاوی نقش بازیگران هدایت کننده ی این مناقشات،می‌توان گفت؛ برخی از این کشور‌ها،منطقه ای و برخی فرا منطقه ای هستند.

به گفته معاون سیاسی سپاه ناحیه امام حسن، روسیه جزاولین کشور موثر دراین درگیری هاست. علت را می‌توان در احساس تعلقش به منطقه قفقاز یافت. روسیه به دنبال نفوذ دیرینه خود در قفقاز جنوبی است. طوری که احساس می‌کند با داشتن دست برتر در بحران قره باغ سایر کشورهای تاثیرگذار مانند ایالات متحده آمریکا ،جمهوری اسلامی ایران و دیگران را به حاشیه بفرستد.

شریفی یادآور شد؛ روسیه در بحران قره باغ دنبال ایفای نقش مسلط و تعیین کننده است. حمایت های آشکار و پنهان زیادی از ارمنستان به عمل آمده است.مهمترین هدف روسیه در بحران قره‌باغ که منافع متعددی برای روسیه در پی دارد.

وی در ادامه افزود: حفظ موازنه راهبردی قدرت در قفقاز و ایجاد مانع از توسعه نفوذ ویژه امریکا، غرب و دیگر کشورها را یکی از منافع آن دانست.روسیه با این کار نفوذ خود را در منطقه ثابت می‌کند.
معاون سیاسی سپاه ناحیه امام حسن اذعان داشت: روسیه به دلیل مناسبات نزدیکی که جمهوری آذربایجان با آمریکا دارد سعی بر ایجاد پیوند های مستحکم با ارمنستان دارد.و این به دلیل حضور او در منطقه است. روسیه به دلیل بحران قره‌باغ حمایت‌های گسترده‌ای را از طریق دادن سلاح و اعزام کارشناسان نظامی به ارمنستان داشته تا بدین وسیله به منافع خود در منطقه دست یابد.

شریفی خاطر نشان کرد: مسکو خود را وارث امپراتوری شوروی سابق می‌داند و به راحتی پذیرای گستردگی دامنه ی حضور و قدرت کشورهای منطقه در قلمرو نفوذشان نیستند.به ویژه نفوذی که همراه با تهدید در تمامیت ارضی همراه باشد.

به گفته وی ایالات متحده آمریکا، بعنوان دومین کشور بازیگر مناقشات قره‌باغ است و طبق تعریف جهانی و بین المللی ، در پیشبرد منافع و اهداف راهبردی و منطقه ای خود نقش موثری دارد.

معاون سیاسی سپاه ناحیه امام حسن اظهار داشت: اهداف اصلی آمریکا در منطقه شامل؛ کنترل نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی، مقابله با توسعه نفوذ نرم جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی و کشورهای حوزه ی قفقاز، ظرفیت های نفتی منطقه غرب آسیا و حوزه قفقاز است. این منطقه دارای ظرفیت های نفتی گازی فوق العاده‌ای هستند.

شریفی در ادامه افزود: آمریکایی ها قصد ورود و نقش‌آفرینی به منطقه ای را دارند که با ظرفیت های نفتی خود می‌تواند وابستگی به آمریکا در منطقه خلیج فارس را کاهش دهد.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ توسط کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا خاطر نشان کرد: این کنفرانس اکنون به نام سازمان امنیت و همکاری در جهت حل و فصل منازعات ارمنستان و آذربایجان تشکیل شده که موفقیت‌‌آمیز نبود.اعضای اصلی این گروه فرانسه، آمریکا و روسیه بودند و همچنین یکی از اعضای دائمی سازمان ملل متحد به شمار می‌آمدصند. این گروه با ترکیب جدید اعضای خود نتوانستند به مناقشات فوق خاتمه دهند.

به گفته شریفی؛ ترکیه بعنوان بازیگر دیگر این عرصه با معرفی و نفوذ خود به عنوان امپراطوری‌ توانسته در مساله لیبی، یمن، سوریه، بخشی از یونان و دیگر کشورهای منطقه و همچنین قره‌باغ ادعا داشته و خودی نشان دهد.

منطقه ترک نشین قبرس و جمهوری آذربایجان لحاظ زبانی، نژادی، فکری، مذهبی و هماهنگی و هم ترازی با ترکیه جزء مناطق اولویت دار ترکیه هستند.

معاون سیاسی سپاه ناحیه امام حسن خاطر‌نشان کرد: ترکیه بعد از استقلال جمهوری های خودمختارامپراطوری بزرگ آذربایجان مانند؛ گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی روابط بسیار نزدیک حتی متفاوت از دیگر جمهوری های ترک نشین آسیای میانه با باکو داشتند.

شریفی با اشاره به اینکه چرا ترکیه به فعالیت در منطقه قفقاز علاقه‌مند است و امروز میخواهد حضور قدرتمندانه ی خود رو به رخ بکشد، سه نکته دراین رابطه را مطرح کرد: قصد توسعه عمق راهبردی خود با رویکرد نو‌عثمانی‌گرایی درامپراطوری عثما

رسانه

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار