گازرسانی به مناطق صعب‌العبور؛ وعده محقق شده شرکت گاز استان مازندران

از مجموع ۲۱ هزار و ۸۱ کیلومتر خطوط تغذیه شبکه گازرسانی ایجاد شده در مازندران، ۶ هزار و ۱۱۰ کیلومتر آن فقط طی سال ۹۲ تاکنون، عملیاتی شده بخشی از آن مربوط به روستاهای کوهپایه‌ای و بعضاً صعب‌العبور بوده است.    
کد خبر: ۹۲۶۹۲۹۱
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جعفر احمدپور، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر با بیان این مطلب، اظهار داشت: از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، ۸۸۰ روستا و 8 شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

وی ادامه داد: در واقع، از مجموع ۲ هزار و ۲۸۳ روستای دارای گاز استان، ۸۸۰ روستا و از 61 شهر استان، ۸ شهر کوهستانی و صعب‌العبور این استان، طی ۷ سال گذشته گازدار شدند که این مهم، نتیجه تلاش بی‌وقفه کارکنان شرکت گاز استان بوده است.

احمدپور با بیان این که شهرهای پول، کجور، کیاسر، رینه و فریم از جمله شهرهای کوهستانی استان مازندران هستند که گازرسانی در این مناطق با هزینه سنگینی عملیاتی شده است، گفت: همچنین ۹4 درصد از روستاهایی که طی ۷ سال اخیر از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدندنیز، در مناطق کوهپایه‌ای و ییلاقی هزار جریب نکا و بهشهر، لفور و ورسک سوادکوه، چهاردانگه و دو دانگه ساری، بند پی شرقی و غربی بابل، منطقه بلده نور، کجور نوشهر و جواهرده رامسر بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران افزود: نمونه گازرسانی به مناطق صعب العبور در استان مازندران، بهره مندی مردم شهر آلاشت و 7 روستای منطقه در موقعیت ارتفاع ۲ هزار متری است که تا سه برابر وضعیت معمولی، سرمایه گذاری شده تا گاز به خانه‌های مردم برسد.

به گفته احمدپور، از ۷۹۶ هزار و ۴۰۵ علمکی که در استان وجود دارد، ۲۰۲ هزار و ۵۵۴ علمک طی هفت سال اخیر نصب شده است؛ یعنی از مجموع  یک میلیون و ۴۴۴ هزار مشترک گاز طبیعی، ۴۹۵ هزار و ۵۰۴ مشترک به شبکه گاز استان متصل شده‌اند.

وی با بیان این که در حال حاضر، شبکه گاز به دورترین و صعب العبورترین نقاط مازندران رسیده است، گفت: در حال حاضر عملیات گازرسانی ۲۱۲ روستای مناطق کوهستانی در حال اجراست و ۴۱۷ روستا در مرحله مطالعات گازرسانی قرار دارند.

احمدپور دلیل طولانی شدن گازرسانی به مناطق باقیمانده را افزایش هزینه سرمایه‌گذاری و بالا رفتن قیمت اجناس مصرفی پروژه‌ها، نوسانات ارزی و مبلغ قرار داد پیمانکاران عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران تصریح کرد: جهت پایداری بیشتر، شبکه گاز این استان از سه نقطه جدید دیگر به خط لوله گاز سراسری وصل می‌شود تا  همه مناطق شهری و روستایی تحت پوشش کامل گازرسانی قرار گیرند.

احمدپور گفت: به طور یقین، با اتصال شبکه داخلی گاز استان به این خطوط اصلی، افت فشار گاز در استان از بین خواهد رفت و همه مناطق روستایی و شهری نیز از این انرژی پاک بهره مند خواهند شد.

وی به پروژه گازرسانی منطقه هزارجریب در شرق مازندران اشاره کرد و گفت: از آن جا که گازرسانی یکی از خدمات مهم شرکت ملی گاز ایران بوده، روند گازرسانی به روستاهای مازندران شتاب ویژه‌ای داشته و بر همین اساس، در شرق مازندران تاکنون از بیش از ۱۵۱ روستای کوهستانی در دستور کار گازرسانی، به ۵۸ روستا گازرسانی شده است.

گازرسانی به 40 روستای استان مازندران در هفته دولت

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران در ادامه، اظهار داشت: این در حالی است که در هفته دولت امسال 40 روستای استان با اعتبار 440 میلیارد ریال گازدار خواهند شد.

وی افزود: از این تعداد، 5 روستا مربوط به ساری، 12 روستا مربوط به بهشهر، 7 روستا مربوط به بابل، 13 روستا مربوط به سوادکوه و 3 روستا در منطقه تنکابن است.

احمدپور، حجم شبکه گذاری 40 روستا را 200 کیلومتر عنوان و خاطرنشان کرد: با گازرسانی به این روستاها، 2 هزار خانوار، از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران گفت: اکنون ۹۹.۸ درصد جمعیت شهری و ۹4 درصد جمعیت روستایی استان مازندران از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

 

ارسال نظرات