خبرهای داغ:

چرا دولت محدودیت های کرونایی را جدی نمی گیرد؟/ تکرار اشتباه دولتی و سهل انگاری در اعمال پروتکل های بهداشتی

متاسفانه در حال حاضر شاهد تکرار اشتباهات اردیبهشت ماه دولت در ساده نگاری بیماری کرونا در کشور هستیم و این موضوع می تواند باعث حادتر شدن وضعیت کرونا در ماه آینده شود.آیا دوباره باید شاهد فشار کاری و روانی به کادر درمانی کشور باشیم؟ حال باید پرسید چرا ممنوعیت سفرهای جاده توسط دولت اعلام نمی شود و تدبیری جهت محدویت های بهداشتی و برنامه ریزی برای رعایت فاصله اجتماعی در متروها و اتوبوس ها لحاظ نمی شود؟
کد خبر: ۹۲۶۸۲۸۸
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، 30 بهمن ماه بود که وزارت بهداشت کشور، طی اطلاعیه ای رسمی از ابتلای دو بیمار در استان قم به ویروس کرونا خبر داد. بعد از آن به‌تدریج شاهد بحرانی شدن ویروس کرونا در استانهای قم و گیلان بودیم و این ویروس به دلیل دارا بودن قدرت واگیری به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف کشور بود. در شرایطی که زمزمه های تعطیلی تهران و نقاط مختلف کشور جهت مقابله با بیماری کرونا و رعایت فاصله اجتماعی در اسفند98 مطرح بود، دولتمردان خطرات ناشی از کرونا را انکار کردند و گفتند که هیچ مشکلی نیست و از شنبه همه مشاغل می‌توانند سر کار خود باشند و فعالیت‌های اقتصادی را شروع کنند!

سفرهای نوروزی باعث افزایش شیب کرونا شدند
طبق گفته کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان کشور، اگر دولت از 15 اسفندماه قرنظینه جدی را در سراسر کشور اعمال می‌کرد و می توانست ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری را محدود کند، یقینا می توانیم این بیماری را به حد بالایی کنترل کنیم اما در شرایطی که برخی از مردم، رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی گرفته بودند،  چند میلیون خودرو در نوروز به سفر رفتند و از نقاط آلوده این ویروس را به نقاط پاک کشور منتقل کردند و همه این اتفاقات، ناشی از عدم تدبیر و به کار نگرفتن نظرات متخصصین و همچنین نداشتن طرح های ایمنی و بهداشتی در آن شرایط خاص کشور بود.
 
عادی سازی مقابله با کرونا توسط مسئولان دولتی و اثراتش در تشدید بیماری کویید19
فروردین امسال در شرایطی که به جهت جلوگیری از بیماری کویید 19، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و اجرای طرح ترافیک در تهران لغو گردید و از مردم در شهرهای مختلف درخواست شد برای قطع زنجیره کرونا در خانه بمانند. با پایان تعطیلات نوروزی، دولت و در اظهاراتی تامل برانگیز اعلام کردند که از شنبه ۲۳ فروردین، روال عادی کار پیگیری خواهد شد و کارمندان باید بر طبق مقررات و ضوابط اعلامی، بر سر کار‌های خود حاضر شوند و این جو روانی در جامعه حکمفرما شد که کرونا تا حد مطلوبی کنترل شده است و جای نگرانی نیست و در اردیبهشت ماه، شاهد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا توسط مردم بودیم و از سوی دیگر، تبلیغات صداوسیما هم گاهش یافته بود و مسئولان دولتی طوری سخنرانی می کردند که گویی این بیماری را تحت کنترل قرار داده اند و از سوی دیگر، ازدحام جمعیت در متروها و اتوبوس ها در سطح کلانشهر افزایش یافت و همین امر باعث شیوع دوباره بیماری کرونا در خرداد ماه شد و متاسفانه شاهد ابتلا و قربانی شدن تعداد زیادی از مردم کشورمان به دلیل مبتلا به بیماری کویید 19 بودیم. 
 
عدم رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در مترو، اتوبوس و هواپیماها
آن چیزی که برای مردم سوال برانگیز است، برگزاری نشست های هیئت دولت و جلسات ستاد مقابله با بیماری کرونا با حضور رئیس جمهور و سایر مسئولان با فاصله حدود 4 متری با یکدیگر است اما وقتی به وضعیت متروها و اتوبوس ها و حمل و نقل عمومی کشورمان می نگریم، فاصله ها به حدی نزدیک است که خطرات ناشی از شیوع بیماری کرونا در این شرایط، حس می شود. حتی تدبیری همچون ماسک اجباری در مترو و اتوبوس ها تا حد محدودی قادر به مقابله با بیماری کرونا خواهد بود و باید مسئولان دولتی طوری برنامه ریزی و مدیریت می کردند که شاهد کاهش روند بیماری کرونا در سطح کشور بودیم اما در اواخر بهار هم شاهد اجرای دوباره طرح ترافیک توسط شهرداری در شهر تهران بودیم که این امر هم باعث تشدید بحران کرونا در پایتخت کشورمان شد. 
 
تکرار سهل انگاری ها باعث تشدید کرونا خواهد شد
 
طبق اعلام مسئولان شهرداری تهران، طرح ترافیک به زودی مجددا اجرا خواهد شد و این موضوع نگران کننده است و یقینا ازدحام جمعیت در متروها و اتوبوس ها جهت مراجعت به محل کار افزایش خواهد یافت و مسئولان دولتی باید چاره ای بیندیشیند؛ تصاویر انتشاری از تراکم جمعیت در هواپیماهای مسافری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی هم نگران کننده است. یقینا ممنوعیت سفرهای جاده ای و بین شهری مانع از سفرهای غیرضروری می شود که جای سوال دارد که چرا دولت این طرح را اجرا نمی کند؟! همین موضوع می تواند مانعی برای انتقال بیماری کرونا در سطح کشور باشد. کاهش هشدار از سوی مقامات و مسئولان دولتی باعث عادی سازی، سهل انگاری مسئولان و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم می شود و یقینا برگزاری جلسات ستاد مقابله با بیماری کرونا و انتشار اطلاعیه ها مانع از عادی سازی این بیماری در کشور می شود.
 
سردرگمی تصمیمات مسئولان برای مقابله با کرونا
متاسفانه سردرگمی مسئولین در تصمیم گیری ها جهت مقابله با بیماری کرونا باعث شده است مردم نیز در رعایت پروتکل های بهداشتی سهل انگاری کنند اما بعد از پیک دوم بیماری کرونا که آن را گذراندیم، مجددا شاهد لغو اجرای طرح ترافیک در سطح تهران بودیم و متاسفانه آمار قربانیان کرونا به بیش از 200 نفر در روز هم رسید.
در شرایط فعلی که با کاهش روند قربانیان ناشی از بیماری کرونا، شاهد سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم هستیم و این روند در طول روزهای آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت، به ویژه در تعطیلات پیش رو، پیش بینی می شود که اکثریت مردم مجددا بار سفر را بسته به نقاط مختلف کشورمان سفر کنند و ماه محرم را در زاگاه خود و یا پدرشان سپری کنند و این روند در تعطیلاتی همچون عیدسعید غدیرخم هم وجود داشت.
 
چه افرادی تاوان اشتباهات دولتمردان را می دهند؟
متاسفانه در حال حاضر شاهد تکرار اشتباهات اردیبهشت ماه دولت در ساده نگاری بیماری کرونا در کشور هستیم و  این موضوع می تواند باعث حادتر شدن وضعیت کرونا در ماه آینده شود.آیا دوباره باید شاهد فشار کاری و روانی به کادر درمانی کشور باشیم؟ حال باید پرسید چرا ممنوعیت سفرهای جاده توسط دولت اعلام نمی شود  و تدبیری جهت محدویت های بهداشتی و برنامه ریزی برای رعایت فاصله اجتماعی در متروها و اتوبوس ها لحاظ نمی شود؟ قطعا این بی تدبیری در آینده ای نزدیک ممکن است باعث اوج گیری مجدد این بیماری در کشور شود و قطعا پاسخگوی اول در این زمینه مسئولانی باید باشند که نتوانستند پروتکل های بهداشتی را به طور دقیق اجرا کنند. 
منبع: دانا/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار