دکترای علوم سیاسی:

جنبش آمریکایی‌ها علیه بی عدالتی بدون رهبر به نتیجه نمی‌رسد

ژورنالیست و فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آتش زدن پرچم آمریکا در این کشور مؤید عدم دل‌بستگی مردم به کشورشان است و این ظرفیت اکتیو شده معترضانه، چون رهبر ندارد نمی‌تواند نتیجه داشته باشد مگر اینکه بتوانند خلاء‌ها را پر کنند.
کد خبر: ۹۲۵۴۹۵۰
|
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد،  دکتر داریوش سجادی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه هاروارد مقیم آمریکا در لایو زنده اینستاگرام که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد با موضوع اعتراضات گسترده در آمریکا برگزار شد، اظهار کرد: ماهیت اصلی جنبش ایالت متحده قبل از اینکه یک جنبش اعتراضی بابت مظلومیت یک سیاه‌پوست، یا جامعه سیاه‌پوستان باشد یک برون‌ریزی از وضعیت نابسامان شهروندان زیر نظام سلطه لیبرالیسم آمریکا است.

سجادی خاطرنشان کرد: در ایالت متحده پول حرف اول را می‌زند و باقی المان‌ها تحت‌الشعاع پول هستندزیرا آمریکا تکیه‌گاه خود را بر پول گذاشته بود؛ اما از قرن ۲۰۰۱ به بعد زیرساخت‌های پول‌ساز آمریکا به دلایل مختلفی دچار چالش شده است و از طرف دیگر ظهور قدرت برتر چین در آسیای شرقی جذابیت‌های اقتصادی آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داد.

وی اذعان کرد: شروع جنبش کنونی آمریکا که می‌توان گفت: هم علیه تبعیض نژادی هست و هم نیست، از صحنه جنایت علیه جورج فلوید بود که افکار عمومی را جریحه‌دار کرد؛ چراکه اساس، جسد سالاری در جنبش‌های اعتراضی در همه جای دنیا بوده است؛ اما در زیر پوست این شهر زخم‌های دیگری هم هست.

این ژورنالیست با بیان این که ماهیت این اعتراضات صرفاً به خاطر کشته شدن جرج فلوید نبود، ادامه داد: شهروندان آمریکایی به دلیل تضعیف اعتبار پول، وضعیت بسامان خود را از دست داده و ناراضی هستند و سال‌ها است که کشور‌های جهان زیر فشار‌های ناجوانمردانه آمریکا همان فریاد نمی‌توان نفس بکشم جورج فلوید را سر می‌دهند؛ اما شهروندان آمریکایی سکوت کردند و امروز که خودشان گرفتار همان ظلم شده‌اند، اعتراض می‌کنند.

سجادی افزود: دیپلماسی وحشت از جنگ جهانی دوم به بعد حرف اول را می‌زند و آمریکایی‌ها با قدرت‌های سرسختانه نظامی و تأثیر یک وحشت با اخافه سالاری اقتدار خودشان را با زبان گلوله و اسلحه در دنیا تثبیت کردند، لذا پلیس آمریکا بر خلاف تمام دنیا طوری رفتار کرده است که هم خلاف‌کاران و هم مردم عادی از آن وحشت دارند.
وی تأکید کرد: این در حالی است که اعتبار اخافه سالاری آمریکا از جانب جمهوری اسلامی بعدازآنقلاب اسلامی شکسته شد و این یکی از دغدغه‌های آمریکا است در حالی که در خارج از مرز‌ها انقلاب اسلامی این هیبت آمریکا را شکست و مشکل آمریکا این است که چرا ایران بر خلاف همه کشور‌ها از آمریکا نمی‌ترسد.

این تحلیل‌گر سیاسی تصریح کرد: مسئله سیاه‌پوستان، مسئله جدیدی نیست، ولی به‌نوعی این جنبش‌های اعتراضی محصول همان نابسامانی شخصیت آمریکایی است که در مقاطع گوناگون برون ریخت می‌کند.

سجادی افزود: واقعیت این است که آمریکا دچار افول شده است، زیرا نتوانست آن خوش زیستی و رضایت خاطر شهروندان را بیرون از المان‌های مادی تعریف کند.

سجادی با بیان اینکه جنبش‌های اعتراضی در آمریکا به صورت آگاهانه توسط ساختار قدرت هدایت شده و فاقد لیدر است، افزود: جنبش فعلی نیز علی‌رغم اینکه بسیار گسترده و اعتراضات عمیق است، به دلیل نداشتن لیدر صرفاً یک حرکت ایضایی است که حکومت می‌تواند به‌خوبی آن را مدیریت کند.

وی پیرامون ظرفیت دستگاه دیپلماسی ایران برای حمایت از سیاه‌پوستان، ابراز کرد: دیپلماسی ما با نظامی‌گری دچار تبایین شده است، به‌این‌ترتیب که عرصه نظامی ما با ادبیات انقلاب اسلامی با قدرتمندترین مواضع در منطقه بازی می‌کند و باید دیپلماسی هم ادامه همان مسیر قدرتمند باشد که متأسفانه چنین نیست و این موضوع محصول یک خوش‌بینی ساده اندیشانه‌ای است که دولت با این تلقی که عرصه دیپلماسی عرصه مسئولیت است، حرکت می‌کند.

این دکترای علوم سیاسی به دیپلماسی عمومی اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب سال‌ها پیش با نوشتن نامه به جوانان اروپایی ابتکار عمل را در زمینه دیپلماسی عمومی در دست گرفته و بعدازآن نیز راهکار آتش به اختیار را پیشنهاد دادند که جوانان می‌توانند، عرصه دیپلماسی عمومی را در دست‌گیرند.

سجادی پیرامون ماهیت آتش زدن پرچم آمریکا توسط مردم این کشور، عنوان کرد: به نظر می‌رسد دیگر آمریکایی‌ها تعلق خاطری به این پرچم ندارند و آتش زدن پرچم کشورشان مؤید عدم دل‌بستگی مردم به کشورشان است و این ظرفیت اکتیو شده معترضانه، چون رهبر ندارد نمی‌تواند نتیجه داشته باشد مگر اینکه بتوانند خلاء‌ها را پر کنند.

این ژورنالیست پیرامون مدیریت ضعیف ترامپ در بیماری کرونا، یادآور شد: بیشترین آمار مبتلا و فوت متعلق به آمریکا است و این محصول بی‌مبالاتی در مدیریت است.

سجادی یادآور شد: در ایران که وزارت بهداشت متولی امور بهداشتی است، ولی در آمریکا بخش خصوصی حرف اول را می‌زند و همه در بخش خصوصی دنبال بیزینس هستند و خیلی دغدغه بهداشت عمومی جامعه را ندارند.

وی تأکید کرد: قبل از کرونا وضعیت ترامپ از نظر افکار عمومی برای پیروزی در انتخابات خوب بود؛ اما بعد از کرونا و دامن زدن به بی‌مبالاتی‌ها و اینکه ترامپ افسارگسیخته به دنبال پایان قرنطینه بود، می‌توان گفت: کرونا به عنوان رقیب سوم ترامپ می‌تواند پایگاه سنتی ترامپ را ضعیف کند؛ اما تضمین‌کننده این نیست که ترامپ شکست می‌خورد، چراکه او در عوام‌فریبی بسیار توانمند است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار