درروستای فرومد:

دستگاه خودپرداز آب فرومد بلا استفاده است

اداره آب و فاضلاب روستایی میامی تیرماه 96 یک دستگاه خودپرداز آب در روستای فرومد دایر کرد که با گذشت کمتر از یک سال و نیم ، مردم این روستا دیگر از آن استفاده نمی کنند.
کد خبر: ۹۰۷۴۳۷۲
|
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵

به گزارش خبرنگار بسیج از میامی،آبفار میامی دلیل نصب این دستگاه را تامین آب آشامیدنی سالم برای اهالی این روستا اعلام کرد، اما اکنون اهالی روستا معتقدند آبی که از این دستگاه می گیرند فرق چندانی با آب قنات هایشان ندارد.
چند تن از اهالی فرومد اعلام کردند: با آزمایش هایی که بر روی آب مخزن این خودپرداز انجام شد، میزان آلودگی آن همانند آب دیگر چاه ها و قنات های منطقه است.
بنابه گفته اهالی و معتمدان این روستا، بیشتر آب های این منطقه آلوده به ‘کروم ‘ بوده و مصرف مداوم آن موجب بروز بیماری هایی برای مردم می شود.
یکی از اهالی فرومد با بیان این که پس از نصب دستگاه خودپرداز آب استقبال خوبی از سوی مردم شد، گفت: این روال مدتی ادامه داشت و مردم از این که آب آشامیدنی سالم در اختیار آن ها گذاشته شده، خوشحال بودند.
علی سلیمانی افزود: پس از گذشت مدتی از آب دستگاه خودپرداز نمونه گیری و در آزمایشگاه های معتبر بررسی شد که نتیجه آن نشان دهنده آلودگی آب بود.
یکی دیگر از اهالی گفت: با روشن شدن این مساله ، اعتماد مردم به آب دستگاه خودپرداز از بین رفته و استفاده از آن به تدریج کاهش یافت.
محمدعلی رحمانیان افزود: اکنون مردم روستا آب آشامیدنی خود را با صرف وقت و طی مسیری طولانی از یک قنات در حاشیه روستا که دارای آب بهتری است، تامین می کنند.
یکی از اعضای شورای اسلامی روستا نیز با تایید این مطلب، گفت: نصب دستگاه خودپرداز آب در این روستا تجربه موفقی نبود ، مردم حاضرند از آب قنات ها استفاده کنند اما به آب دستگاه خودپرداز اعتماد ندارند.
رضا نصرتی افزود: کارشناسان استفاده از دستگاه تصفیه برای افزایش مرغوبیت آب دستگاه خودپرداز را پیشنهاد کرده اند که آن هم متضمن صرف هزینه ای حدود۳۰۰ میلیون ریال است.
وی ادامه داد: این موضوع در نشست های مختلف با مسئولان شهرستان میامی مطرح شده اما تا کنون پاسخی داده نشده است.
نصب دستگاه خودپرداز آب فرومد با هزینه یک میلیارد ریال برای نخستین بار در سمنان انجام شد.
کاهش هدر رفت آب و صرفه جویی در وقت مردم ، خرید آب به مبلغ دلخواه، قابلیت مشاهده مقدارخرید آب بصورت اینترنتی ، اعلام خرابی ها و قطع برق بوسیله پیامک از مزایای این سامانه است .
مدیر آب و فاضلاب روستایی میامی بیان کرد: منطقه فرومد به خاطر وجود معادن کروم و مس در بافت های زمین ، منبع آب مطمئن ندارد.
مسلم فدایی افزود: پس از بررسی های لازم مشخص شد آب یکی از قنات های منطقه که دبی آب کمی هم دارد، به نسبت برای آشامیدن بهتر است .
وی ادامه داد: از آنجا که آب این قنات پاسخ گوی همه نیازهای مردم روستای بزرگ فرومد نیست، تصمیم گرفته شد در چند نقطه از روستا ایستگاه های برداشت آب شیرین فقط برای آشامیدن نصب شود.
مدیر آب و فاضلاب روستایی میامی ادامه داد: آب قناتی که مردم روستای فرومد از آن استفاده می کنند بهداشتی نیست ، اما آبی که از طریق دستگاه های خودپرداز ارایه می شود، کلزنی شده و از سوی این اداره تایید شده است.
وی از راه اندازی طرح ارایه آب ۲شبکه ای در این قبیل روستاها خبرداد و گفت: با انجام این کار اهالی می توانند از آب یک شبکه برای آشامیدن استفاده کرده و از آب دیگری هم برای بقیه امور استفاده کنند.
روستای هدف گردشگری فرومد با ۲هزارتن جمعیت در ۱۱۵کیلومتری میامی و ۲۰ کیلومتری شهرستان داورزن استان خراسان رضوی قرار دارد.
مقبره شاعر بنام قرن هفتم و هشتم ایران، ابن یمین فریومدی در این روستا قرار داشته ویکی از جاذبه های گردشگری آن است.
امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان میامی ۱۲هزار و ۵۰۰ انشعاب دارد.
شهرستان میامی با ۴۰ هزار نفر جمعیت در شرق سمنان واقع شده و با ۲ بخش مرکزی و کالپوش دارای یک نقطه شهری و ۴۰روستاست.

ارسال نظرات