یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

رئیس جمهور گوش نعمت زاده و حجتی برای دفن محصولات کشاورزی را بکشد

آلبرت بغزیان گفت: رییس جمهور دولت یازدهم اقدامات تنبیهی علیه دو وزارتخانه را بکار بندد و گوش وزرای مربوطه کشیده شود. ناهماهنگی در بازار عرضه و واردات محصولات کشاورزی به شکلی برنامه ریزی شده است.
کد خبر: ۸۸۰۷۴۵۸
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، بااشاره به اینکه دفن محصولات کشاورزی اعم از پرتقال، سیب زمینی و هندوانه ناشی از تفکرات لیبرالی دولت یازدهم است اظهار داشت: در ایامی همچون عید که تقاضای فراوانی برای واردات میوه ها وجود دارد  واردات میوه تا حدی توجیه پذیر است البته مدیریت واردات میوه های خارجی باید به گونه‌ای صورت بگیرد که همزمان با فصل برداشت نشده باشد. در بسیاری از کشورهای خارجی تنها یک فصل برداشت از  باغات و زمین‌ها وجود دارد و می‌توان واردات را انجام داد این در حالی است که بارها دیده شده است دولتمردان اقدام به واردات میوه خارجی در فصول برداشت میوه ایرانی دارند و بسیاری از انبارهای کشورمان از میوه های داخلی پر شده است. 

وی با بیان اینکه واردات میوه در فصل برداشت توجیه پذیر نیست افزود: عده‌ای ار افراد با دارابودن سردخانه ، سیلو  و انبار نظم موجود در بازار را بهم ریخته و درصدد این هستند تا بتوانند منفعت بیشتری برای خود کسب کنند از اینرو در فصل برداشت میوه و محصولات کشاورزی با قیمت بسیار پایین از باغدار  و کشاورز خریداری می‌کنند؛ محصولات خریداری شده را در انبارها دپو می‌کنند و در بازار اقدام به توزیع و عرضه محصولات کشاورزی داخلی نکرده ، لذا در زمانی که کمبود کالاهای کشاورزی و متقاضی در بازار وجود دارد اقدام به واردات محصولات مورد نیاز کرده و توجیه پذیر تلقی می‌کنند.

این اقتصاددان تاکید کرد: همسویی و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت کشاورزی ضروری است این در حالی است که  وزارتخانه کشاورزی ملزم است تا اطلاعات دقیقی از فصل کاشت، داشت، برداشت محصولات مختلف کشاورزی در استان‌های مختلف ارائه دهد. در حقیقت باید نسبت به نیاز بازار مدیریت کافی به کار برده شود و پس از بررسی جوانب مختلف اقدام به واردات محصولات کشاورزی داشته باشند.

وی درباره اینکه محصولات کشاورزی در فرصت زمانی کوتاه نابود شده و بازار خود را از دست می‌دهند افزود: واردات میوه های مختلف سیب، پرتقال و سایر محصولات کشاورزی باید طبق برنامه نیاز سنجی شده و مدون شکل بگیرد و رعایت موقعیت کشاورزان داخلی در اولویت مد نظر قرار بگیرد ولی متاسفانه عدم دقت و بررسی لازم موجب شده است تا شاهد باشیم محصولاتی چون سیب زمینی، پرتقال، هندوانه در فصل برداشت در تناژ بالا توسط کشاورزان و باغداران به دلیل نبود بازار خرید دفن شوند.

بغزیان خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌های اساسی این است که توزیع نامناسب و واردات در فصل برداشت خسارت زیادی برای کشاورزان داخل کشورمان بهمراه داشته است. متاسفانه  محل‌هایی که میوه ها و محصولات کشاورزی اعم از سردخانه‌ها و انبارها تجمیع می‌شود در اختیار عده ای رانت خوار است این در حالی است که  وزارت صنعت، معدن و وزارت کشاورزی نسبت به آنچه که می‌دانند عمل نمی‌کنند و متخلفان را توقیف نمی‌کنند.

وی در خاتمه افزود: از رییس جمهور درخواست می‌شود تا اقدامات تنبیهاتی علیه دو وزارتخانه را بکار بندد و گوش وزرای مربوطه کشیده شود. آنچه که برای کارشناسان اقتصادی مشخص است نشان می‌دهد که ناهماهنگی در بازار عرضه محصولات کشاورزی به شکلی برنامه ریزی شده است.نگاه تجاری موجب شده است که واردات محصولات کشاورزی به صرفه تلقی شود و هم اینکه راحتی و سرعتی در واردات برای پوشش دادن بازار وجود دارد. از اینرو محصولات داخلی کمتر تولید می‌شود و یا اینکه در تناژ بالایی دفن می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار