خبرهای داغ:
آیت‌الله نوری‌همدانی عنوان کرد

ولایت فقیه؛نمونه عینی حکومت در جامعه اسلامی

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به ویژگی‌های حاکم جامعه اسلامی، "شجاعت" را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حاکم اسلامی خواند.
کد خبر: ۸۶۲۷۵۱۶
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با تأکید بر اهمیت نقش ولی و حاکم در اداره مملکت اسلامی، اظهار داشت: حاکم جامعه اسلامی باید مسئولیت حفاظت از جان و مال و مردم جامعه را به‌عهده داشته و باید خون و جان ملت خود را حفظ کند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه داشتن سیاست و کاردانی یکی از ضروریات حاکم اسلامی است، افزود: توسعه و وسعت ولایت در جامعه اسلامی از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است و حاکم جامعه اسلامی باید عالم به علم مدیریت باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حفظ عفت در جامعه اسلامی یکی از وظایف دیگر حاکم اسلامی است و باید در این راه از هیچ کاری دریغ نکرده و به هر صورتی در مقابل خلاف عفت بایستد.

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اهمیت مراقب حاکم جامعه اسلامی از مال مردم، تصریح کرد: حاکم جامعه اسلامی نباید نسبت به مال مردم احساس تعلق پیدا کند، آنچه از مال مردم در اختیار حاکم بوده، بیت المال است که والی باید در حفظ آن کوشا باشد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بخل حاکم اسلامی حرص و ولع او را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: حرص و ولع والی جامعه اسلامی سبب می‌شود که آن‌چنان که باید حق را به جا نیاورد، والی مملکت اسلامی نباید به مادیات دنیا حرص و طمع داشته باشد.

استاد برجسته حوزه با اشاره به اهمیت شجاعت حاکم اسلامی، اعلام کرد: حاکمی که در مقابل دشمن کوتاه بیاید و از تصمیم و اقدامات دولت‌های دیگر بترسد، حاکم مقتدری نیست و برای جامعه اسلامی مناسب نیست.

وی با ابراز اینکه حاکم ترسو به دولت‌های دیگر پناه می‌برد و استقلال ندارد، عنوان کرد: حاکم اسلامی باید در خود این توان و شجاعت را ببیند که با همه دولت‌ها و حکومت‌های مخالف برخورد کند و در مقابل آن‌ها مستقل باشد.

مرجع تقلید شیعیان با یادآوری اینکه ولایت فقیه نمونه بارز حاکم جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: سنت الهی به دستان حاکم اسلامی در جامعه گسترده می‌شود و حاکم باید با علم و فقه خود در راستای توسعه سنت الهی در جامعه تلاش کند.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه حاکمی که در امور مملکت رشوه می‌گیرد حاکم درستکاری نیست، عنوان کرد: رشوه عاملی برای انحراف انسان از مسیر حق و عدالت است و حاکمی که رشوه بگیرد حرف و عملش ثابت نیست و تغییر می‌کند.

وی علم را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حاکم اسلامی دانست و افزود: مردم پیرو حاکم خود هستند و حاکمی که جاهل باشد مردم را هم گمراه می‌کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار