خبرهای داغ:
دور جدید نشست فیلمسازان جوان انقلاب آغاز شد؛

«من مرگ می شوم»؛ اعتراف غرب به بزرگترین جنایت اتمی تاریخ

بیست و ششمین نشست فیلم سازان جوان سینمای انقلاب، با اکران و نقد مستند «من مرگ می شوم» در در حسينيه هنر برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۰۰۲۲۰
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، دور جدید نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در حسینیه هنر آغاز شد.در نخستین جلسه از دور سوم این نشست ها، مستند «من مرگ می شوم» به كارگردانی مهدی فیاضی كیا اکران و در ادامه با حضور این كارگردان به نقد و صحبت پیرامون این مستند پرداخته شد.

«من مرگ می شوم»، یک مستند آرشیوی به تهیه كنندگی مهدی نقویان است که در گروه رسانه ای راز تهیه شده است. این مستند در 40 دقیقه روایتی تاریخی از مراحل طراحی و ساخت اولین بمب اتمی توسط ارتش آمریكا در جریان جنگ جهانی دوم و حمله هسته ای به شهرهای هیروشیما و ناگازاكی ژاپن ارائه می کند.

این مستند كه جایزه پژوهش و تحقیق را از پنجمین دوره جشنواره عمار گرفته است با دادن اطلاعاتی دقیق از روند شكل گیری و طراحی و ساخت بمب اتم به رهبری دانشمند یهودی «اپن هایمر» و تصاویری كمتر دیده شده، همراه با گفتار متن مناسب ناصر طهماسب، تماشاگر را مجذوب شنیدن درباره این فاجعه بزرگ تاریخی می کند.

بنابراین گزارش، بعد از پایان نمایش مستند، حامد یامین پور، مجری این مراسم با بیان اینکه كه نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب قرار است با رویكردی ویژه به فیلم سازان متعهد بهای بیشتری دهد و به نقد و بررسی آثار آنها بپردازد از كارگردان مستند خواست توضیحاتی راجع به چگونگی اثر خود ارائه کند و به سؤالات حاضران در نشست پاسخ دهد.

كارگردان مستند «من مرگ می شوم» درباره ایده اولیه این كار گفت: موضوع هیروشیما و حمله آمریكا از لحاظ تاریخی آنقدر مهم است كه هر مستند سازی را تحریك به ساخت چنین اثری كند.

فیاضی كیا درباره به دست آوردن منابع و تصاویر آرشیوی این كار گفت: من از منابع مختلفی برای این كار استفاده كردم، از یك سری كتاب های زبان اصلی گرفته تا اینترنت و فیلم ها و منابع خارجی دیگری كه به دستم می رسید. وی افزود: برای تولید چنین آثاری، سایت هایی هم هستند كه تصاویر آرشیوی می فروشند، اما من نیازی ندیدم از اینها در كار استفاده كنم.

مهدی فیاضی کیا افزود: یک نکته مهم در بحث پژوهش فیلم های مستند، این است كه در این گونه روایت های تاریخی، من سعی می كنم از منابع و روایت های خود خارجی ها در این باره استفاده كنم، یعنی به جای اینكه دیدگاه و نظر خودم را در كار ملاك قرار دهم تا آنجا كه امكان دارد، سعیم بر این بوده كه از روایت های مستقیم خود آنها در كار استفاده كنم.

این كارگردان در پاسخ به سؤالی درخصوص چگونگی تبدیل تحقیق و پژوهش به تصاویر جذاب برای مخاطب گفت: ما باید سعی كنیم این پژوهش ها را در قالب قصه و روایت به تماشاگر تحویل دهیم. مثلاً در این كار روایت اصلی ما تولید و تهیه بمب اتمی است و در كنار آن ما به این مطلب هم پرداخته ایم كه حالا جنگ جهانی دوم در چه مرحله ای است و چه آسیب هایی به مردم بیگناه زده است و نكته دیگر اینكه شما در مرحله نخست باید به سراغ موضوع و ایده ای بروید كه ما به ازای تصویری داشته باشد و بتوانید برای آن موضوع آن تصاویر آرشیوی كه مناسب كار است، تهیه كنید.

در ادامه این نشست، یكی از حضار از فیاضی کیا پرسید چرا بعد از بمباران هسته ای توسط آمریكا، ما هیچ گونه مقاومتی از مردم ژاپن نمی بینیم و چرا شما در این مستند به گونه ای داستان را روایت كرده اید كه آمریكا حرف اول و آخر را می زند و ژاپن نیز به اجبار تسلیم می شود طوری که این به ذهنمان می رسد كه هیچ كشوری توان مقابله با آمریكا را ندارد. فیاضی کیا در پاسخ گفت: من از نگاه ژاپنی ها به این كار نپرداخته ام و مستند را نساخته ام، ولی فراموش نشود كه ژاپنی ها نیز در جنگ جهانی دوم جنایات زیادی انجام داده بودند اما پس از این حمله هسته ای آمریكایی ها، آنها نه تنها هیچ مقاومتی از خودشان نشان ندادند، بلكه به مرور جذب فرهنگ آمریكایی ها شدند.

فیاضی کیا خاطرنشان کرد: در این کار بیشتر قصد داشتم نحوه طراحی و ساخت اولین بمب اتمی را بیان كنم و بیشتر بار تحقیق و پژوهش خود را در این راه صرف كردم، من می خواستم این رویداد تاریخی را روایت کنم و بتوانم رفتار «آمریکا» در این واقعه را خوب به تصویر بکشم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها