ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی امری لازم است

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حوزه علمیه قم باید به سرعت هرچه بیشتر به سمت بحث‌های علمی و تخصصی نسبت به درخت و درختکاری و حفظ منابع طبیعی برود زیرا امری لازم و واجب است.
کد خبر: ۹۵۹۷۰۵۲
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در نشست علمی درخت‌کاری از منظر فقه محیط‌ زیست که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی قم برگزار شد، گفت: شاید نزد خیلی از ما و حوزه علمیه این ذهنیت باشد که بحث از درخت و درختکاری از یک اولویت بالایی برخوردار نیست، یا اگر هم هست یک کار اجرایی است که ارتباطی با فقه ندارد و اگر هم به آن ارتباط داشته باشد یک امر مستحبی است، و درخت‌کاری عملی مستحب و قطع آن امری مکروه است و این ذهنیت در ذهن‌ها بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این ذهنیت، ذهنیت درستی نیست. اگر بپذیریم که این ذهنیت نادرست است، حوزه علمیه قم باید به سرعت هرچه بیشتر به سمت بحث‌های علمی و تخصصی نسبت به درخت و درختکاری و حفظ منابع طبیعی برود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: آیا اگر در گذشته از استحباب درختکاری می‌گفتند اشتباه می‌کردند و الان ما می‌خواهیم تصحیح اشتباه گذشتگان را بکنیم یا آنان درست می‌اندیشیدند و ما امروز باید ذهنیت دیگری در خصوص این کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در گذشته درخت و درختکاری موضوعی نبود که مانند امروز پدید آمده است، زمانه هرچه به جلو می‌رود به هرچه تحول و روابط اجتماعی و تکنولوژی بیشتر می‌شود رابطه انسان با طبیعت و رابطه انسان با همه عناصر برپا دارنده طبیعت از جمله درخت یک رابطه ویژه می‌شود.

حجت الاسلام مبلغی اضافه کرد: در ارتباط با محیط‌زیست نظریه تبدل موضوع را داریم، یک حکمی در گذشته به گونه‌ای بوده و امروز به گونه‌ای دیگر تغییر پیدا کرده است و چون به گونه‌ای دیگر شده باید مطابق با موضوع تبدل یافته، استنباط حکم از نو صورت بگیرد و حکم قبلی تکرار نشود.
وی افزود: بسیاری از موضوعات این چنینی عوض می‌شود، در گذشته نه مشکل آب، خاک و هوا و نه مشکل منابع غذایی و محدودیت‌های آن را داشتیم، مشکل بیابان‌ها اگر در گذشته بود مشکلاتی مقطعی و برای محدوده معین بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز مشکل بیابان‌ها و ریزگردها مشکلی برای تمام مردم است؛ در گذشته این همه آلودگی هوا و آلایندگی وجود نداشت و با مشکل کمبود آب مواجه نبودیم و طبیعت در یک مخاطره جدی قرار نداشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امروز ما نمی‌توانیم مانند گذشته مسئله درخت و درختکاری را مطرح کنیم و فقط از بحث استحباب کاشت و نگهداری آن سخن بگوییم، امروز بحث درختکاری امری لازم و واجب است. کاشت درخت و نگهداری از طبیعت در شرایط امروز بسیار حائز اهمیت است.

انتهای‌پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار