کلینیک روان/

خواب خوب؛ موجب ایجاد احساس جوانی می‌شود

محافظت از خواب برای حفظ احساس جوانی بسیار مهم بوده و به نوبه خود سبک زندگی فعال‌تر و رفتارهایی را تشویق می کند که سلامتی را ارتقا می‌دهند، زیرا هم احساس جوانی و هم هوشیاری برای انگیزه ما برای فعال بودن مهم است.
کد خبر: ۹۵۹۴۷۴۶
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ آیا تا به حال متوجه شده اید که چقدر مشتاق انرژی و سرزندگی سال های جوانی خود هستید؟  احساس جوانی فقط یک موضوع ادراکی نیست و در واقع به نتایج عینی سلامتی مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده اند که احساس جوانی بیشتر از سن واقعی با زندگی طولانی تر و سالم تر همراه است. حتی مغز از سن ذهنی برای پیش‌بینی سن واقعی پشتیبانی کند و افرادی که احساس جوانی می‌کنند مغز جوان‌تری دارند.

بر اساس مطالعه ای که در مارس 2024 در معتبرترین نشریه علمی انگلستان به چاپ رسید، لئونی بالتر، محقق دپارتمان روانشناسی دانشگاه استکهلم، می گوید: «با توجه به اینکه خواب برای عملکرد مغز و سلامت کلی ضروری است، تصمیم گرفتیم آزمایش کنیم که آیا خواب، رازی برای حفظ سن جوانی دارد یا خیر»

در اولین مطالعه، از 429 فرد 18 تا 70 ساله پرسیده شد که چه سنی احساس می کنند، چند روز در ماه گذشته به اندازه کافی نخوابیده اند و چقدر خواب آلود هستند. مشخص شد که برای هر شبی که در ماه گذشته خواب ناکافی داشتند، شرکت کنندگان به طور متوسط 0.23 سال احساس پیری بیشتری می کردند.

در مطالعه دوم، محققان آزمایش کردند که آیا واقعا کمبود خواب باعث می‌شود، شرکت‌کنندگان احساس پیری کنند. بنابراین، آنها یک مطالعه آزمایشی محدودیت خواب را با شرکت 186 شرکت‌کننده 18 تا 46 ساله انجام دادند. شرکت‌کنندگان خواب خود را برای دو شب به میزان 4  ساعت محدود کردند و بار دیگر به اندازه کافی در طی دو شب و به میزان 9 ساعت خواب در هر شب، محدود شدند.

پس از محدودیت خواب، شرکت کنندگان در مقایسه با زمانی که از خواب کافی لذت می بردند، به طور متوسط 4.4 سال احساس پیری بیشتری می کردند. به نظر می رسد که تأثیر خواب بر سن ذهنی با میزان خواب آلودگی آنها مرتبط باشد. احساس بالای هوشیاری با احساس 4 سال جوانتر بودن از سن واقعی شخص مرتبط بود، در حالی که خواب آلودگی شدید با احساس 6 سال مسن تر از سن واقعی مرتبط بود.

لئونی بالتر می‌گوید: «این بدان معناست که تغییر وضعیت از حالت هوشیاری به خواب‌آلودگی، 10 سال به سن احساس پیری اضافه می‌کند.»

 پس به خاطر بسپاریم محافظت از خواب برای حفظ احساس جوانی بسیار مهم بوده و به نوبه خود سبک زندگی فعال‌تر و رفتارهایی را تشویق می کند که سلامتی را ارتقا می‌دهند، زیرا هم احساس جوانی و هم هوشیاری برای انگیزه ما برای فعال بودن مهم است.

حسين نوروزي_ مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی

ارسال نظرات
آخرین اخبار