خبرهای داغ:

کشت سماق برای اولین بار در شهرستان اهر

تبریز- مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر از کشت دو هکتار سماق در این شهرستان برای نخستین بار خبر داد.
کد خبر: ۹۵۹۱۹۷۹
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، علی نجفی در گفتگو با خبرنگاران گفت: این گیاه دارویی از محل اعتبارات طرح ستاد اجرایی فرمان امام برای اولین بار در روستاهای آقبلاغ و قراجه حومه مرکزی جهادکشاورزی شهرستان اهرکشت شده است.

وی بیان کرد: از جمله مواردی که به هنگام کشت سماق باید در نظر گرفت این است که سماق از مقاومت خوبی در برابر تغییرات درجه حرارت برخوردار است، حداقل و حداکثر درجه حرارت مطلق ثبت شده، رویشگاه‌های آن به ترتیب 25- و 40+ است. سماق در خاک‌های شنی، لومی و رسی با زهکش خوب رشد می‌کند. در ضمن توانایی رشد در خاک‌های فقیر و خاک‌های اسیدی، خنثی و قلیایی را نیز دارد. سماق گیاهی نورپسند بوده و نمی‌تواند در سایه رشد کند. این گیاه در برابر بادهای قوی، مقاوم است ولی در برابر بادهای بحری مقاوم نیست.

نجفی افزود: از جمله مزایای مصرف سماق می‌توان به مبارزه با میکروب، مبارزه با عفونت‌های قارچی، مناسب برای دیابت، جلوگیری از پوکی استخوان و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: کشت سماق در منطقه برای جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق شیبدار حائز اهمیت است.

نجفی افزود: امیدواریم با اجرای هرچه بیشتر کلاس‌های آموزشی و ترویجی در مورد مراحل کاشت، داشت و برداشت این گیاه دارویی در منطقه توسط کارشناسان فعال بخش کشاورزی شاهد افزایش کشت بیشتر سماق در سال های آتی در شهرستان اهر باشیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها