برگزاری مجمع الذاکرین برادران با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی و خیل مداحان و شاعران آئینی و مدیران وهیآت مذهبی در حسینیه حضرت علی اصغر علیه السلام هم زمان با لیالی پایانی ماه مبارک رمضان برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۹۰۸۵۷
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان،حجت‌الاسلام والمسلمین میرزا محمدی، از مداحی به عنوان نعمت یاد کرد وگفت : تا زمانی که متنعم به نعمت مداحی هستیم ،قدر و منزلت آن را باید بدانیم .

وی با بیان اینکه مداحی صرف خوانش نیست، ادامه داد :مداح و ستایشگر به عنوان یک رسانه اهل بیت علیهم السلام باید به وظیفه خود به صورت کامل عمل نماید.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی ،بااشاره به شباهت‌های مداحی و خوانندگی تصریح کرد:درست است که تمام اعضای مداحی با خوانندگی یکی است ؛اما ماهیت خادمی در عرصه مداحی کاملا متفاوت از کسانی است که در حوزه خوانندگی فعالیت دارند.

وی تسلط بر فلسفه ،سبک ومضامین شعر و تحقیق در درستی و یا نادرستی آن را از ملزومات اثرهای فاخر و دلیل متقنی برای ماندگاری آن دانست و خاطرنشان کرد:یک مداح یک شاعر پرچم احیای امر امام معصوم را بلند کرده است.

وی احیای امر را اهل بیت علیهم السلام را طبق روایات مستند ، فراگیری و آموزش علوم آن حضرات عنوان کرد .

حجت الاسلام میرزا محمدی یاد آور شد :مسیر مداحی ،سرود و ردیفهای آوازی، اجرای استودیویی ، آلبوم های موسیقی که هزاران آفت دارد، نیست ، مسیر مداحی ،مسیر نوکری اهل بیت علیهم السلام است.

وی اذعان داشت :اگر چه در مداحی از عنصر صدا استفاده می شود؛ اما هم ماهیت این عرصه و هم هدف متعالی این میدان کاملا متفاوت با خوانندگی است .

میرزا محمدی ، انفصال نسل جوان و پیشکسوت از یکدیگر را عامل مهمی در عدم آگاهی نسل جوان از ارزش‌های مداحی برشمرد و یاد آور شد :شهرت عامل سقوط و نرسیدن به اهداف مقدس مداحی است .

وی مداحی را حرکت عقربه قلبها به سمت محبت آل الله علیهم السلام توصیف کرد و اظهار داشت : هدف در مداحی ،شهرت طلبی ورسیدن به منیت نیست. در مداحی آنچه موضوعیت ندارد شهرت است .

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزا محمدی،در بخش دیگری از سخنان خود از انواع مداحی ها و مرثیه خوانی ها در تاریخ چون مداحی و مراثی سلاطین و خلفا یاد کرد و افزود :مدح و مرثیه ای، ارزش، داردکه برای اهل بیت علیهم و در وصف آنها باشد.


وی با تاکید این مطلب که مداحان رسانه و بلندگوی اهل بیت علیهم السلام هستند،خاطرنشان کرد : مردم از حنجره اخلاص ،صداقت ، فن و بیان و از زیبایی سبک شعر ،مداح ، عاشق ومجذوب اهل بیت علیهم السلام می شوند و این خود ادعای بزرگی است.

میرزا محمدی بیان داشت :مسیر اهل بیت علیهم السلام شیاطین بزرگ و خطرناکی دارد ؛چون این مسیر که همان صراط مستقیم است وتنها راه نفود شیطان است ،صراط ولایت و مسیرنوکری اهل بیت علیهم السلام است .

وی حب وعلوم اهل بیت علیهم را فراگیر و جهانی دانست و تصریح کرد:مداحی به واسطه جهان شمول بودن علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام که تمامی ادیان و مذاهب را هم در برمی گیرد باید در مسیری قرار گیرد که برای تمامی ادیان حرف داشته باشد.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی اخلاص را عامل مهمی در مداحی دانست و اظهار داشت : در نگاه اهل بیت علیهم،هر کس اخلاص دارد نور چشمی اهل بیت علیهم السلام است ولو آنکه اگرچه صدای خوبی هم نداشته باشد،در این مسیر ملاک ثبت نوکری است نه زیبایی صدا.

وی با این تعبیر که "نوکری اهل بیت علیهم السلام،اکسیر اعظم "است ،اذعان داشت :آموزش و تعلم در محضر اساتید داشتن بکا ،مطالعه و تلاش در این مسیر برای خادمی خالصانه لازمه مسیر نوکری حضرات معصومین علیهم السلام است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار