خبرهای داغ:
همدان-مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) به عنوان شهید شاخص بانوان کشور معرفی شد.
کد خبر: ۹۵۸۷۳۱۹
|
۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷

معرفی مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) به عنوان شهید شاخص بانوان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، شهدای شاخص سال ۱۴۰۳ در حوزه‌های بانوان معرفی شد.

مرضیه حدیدچی، معروف به مرضیه دباغ در سال ۱۳۱۸ در همدان به دنیا آمد و تحصیل در حد خواندن را در مکتب‌‌خانه سپری کرد ولی خود سعی کرد نوشتن را بیاموزد. او قرآن و نهج‌‌البلاغه و مفاتیح‌الجنان را نزد پدرش آموخت و در ۱۴ سالگی با محمدحسن دباغ ازدواج کرد و در سال ۱۳۳۳ به تهران مهاجرت کردند.

مرضیه دباغ در تهران مقدمات درس‌های حوزوی را فراگرفت و در ادامه درس‌‌های فقه، اصول و اخلاق را آموخت و دروس پایین‌‌تر را تدریس کرد. او پس از درگذشت سیدحسین بروجردی و آغاز نهضت روحانیون، با امام‌خمینی(ره) آشنا شد و در سال ۱۳۴۲ نخستین بار ایشان را در قم ملاقات کرد.

او ادامه تحصیلات خود را نزد سیدمحمدرضا سعیدی پی گرفت و سعیدی زمینه ارتباط او را با روحانیون مبارز فراهم کرد و در سال‌های مبارزه تکثیر اعلامیه‌‌ها و فتاوای امام‌خمینی(ره) که از نجف می‌رسید و کتاب حکومت اسلامی ایشان و نیز برگزاری اردوهای مختلف برای بانوان از فعالیت‌‌های دباغ بوده است.

مرضیه دباغ در طول مبارزات انقلابی‌اش توسط ساواک دستگیر شد و به همراه دخترش در زندان‌های مخوف رژیم پهلوی شکنجه‌های سختی شد. وی پس از آزادی از زندان به خارج از ایران رفت و در پاریس به عنوان محافظ امام او را همراهی کرد.

این مبارز انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، مأمور تشکیل سپاه غرب کشور شد و مدتی فرمانده سپاه همدان بود و در سال ۱۳۶۱ در کردستان مجروح شد. از وی به عنوان نخستین و تنها فرمانده زن سپاه یاد شده‌ است؛ سپس نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی شد.

او در هیئتی به ریاست عبدالله جوادی آملی که نامه امام‌خمینی (ره) را به رهبر اتحاد جماهیر شوروی ابلاغ کرد حضور داشت.

خانم دباغ روز ۲۷ آبان ۱۳۹۵ پس از گذراندن دوره‌ای بیماری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و در صحن آرامگاه امام خمینی (ره) به خاک سپرده شد.

معرفی مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) به عنوان شهید شاخص بانوان

انتهای پیام/

ارسال نظرات