خبرهای داغ:
کارگر:

آثار نظامی نمودار توانایی و قدرت تفکر و اندیشه وی است

همدان-پژوهشگر حوزه ادبیات گفت: مهم‌ترین اثر حکیم نظامی پنج گنج نظامی است که هر کدام نمودار توانایی و قدرت تفکر و اندیشه وی است .
کد خبر: ۹۵۸۴۳۵۵
|
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر صدیف کارگر در آیین بزرگداشت نظامی گنجوی در کتابخانه دانشجو شهرستان ملایر با ارائه شمه‌ای از زندگی نظامی گفت: این شاعر بزرگ، استعداد و نبوغش را صرف تقاضا و مدح نکرده است و باید در معیارهای جهانی به حکیم نظامی نظر کرد چراکه عمرش را مصروف منظومه‌های داستانی کرد که حکم رمان امروزی را داشت.

وی گفت: اشعار نظامی فقط غنایی نیست نگاهی هم به حماسه دارند، شاید بتوان با مسامحه گفت که حداقل در مقدمه منظومه‌ها تمایلی هم به شعر عرفانی دارند، هرچند عرفان ابتدایی و تا حدودی شبیه به سبک حکیم سنایی؛ همچنین نظامی علاوه بر موضوعات فوق یک ایرانی ملی‌گرا است، بیان احساساتش در مرگ «دارا» واقعا تکان دهنده است.

این پژوهشگر حوزه ادبیات افزود: در دستگاه بلاغی زبان شعر نظامی نیز می‌توان خصوصیات برجسته‌ای در مقایسه با دیگر شاعران ملاحظه کرد که شعر او را به عنوان یکی از شاعران صاحب سبک جلوه ای خاص می‌بخشد.

وی ادامه داد: با آنکه محتوای داستانی منظومه‌های نظامی ایجاب می‌کند که او بیشتر در اندیشهٔ بیان حوادث داستان باشد و زمینه شعر کمتر فرصت تصویرپردازی به او می‌دهد اما او از هر فرصتی که در خلال داستان‌گویی به مناسبتی پیش می‌آید استفاده می‌کند و به وصف مناظر، حوادث و جلوه‌های مختلف طبیعت و خصوصیات روحی و جسمانی شخصیت‌های داستان می‌پردازد.

صدیف کارگر با بیان اینکه از طرفی حکیم نظامی استاد تمام عیار استعاره است، گفت: همانگونه که حضرت حافظ در ایهام بی‌بدیل است، نظامی در استعاره و تشبیه بی‌نظیر است.

یکی از اساتید ادبیات نیز در ادامه گفت: مهم‌ترین اثر حکیم نظامی پنج گنج نظامی است که هر کدام نمودار توانایی و قدرت تفکر و اندیشه وی است .

دکتر فرشته جوادی افزود: نظامی در مخزن الاسرار یک عارف پرهیزگار و در خسرو شیرین یک عاشق پایدار و صحنه‌پرداز بی‌همتا است، در لیلی و مجنون باز داستان عشق است از نوع دیگری و در هفت پیکر داستان‌های عاشقانه در اوج عرفانی خود است.

وی تصریح کرد: خواننده با مطالعه و درک داستان خسرو و شیرین و لیلی و مجنون، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ایرانی و عربی را با هم مقايسه می‌کند، چنانچه در کتاب سیمای دوزن از سیرجانی، این دو داستان نظامی به خوبی تحلیل و بررسی شده است.

یکی از اساتید ادبیات گفت: هفت پیکر نظامی شکوه معماری و تمدن ایرانی است، توصیف و بیان و ویژگی‌های مستقیم وغیرمستقیم وی، دست مایه خوبی برای درک وفهم معماری گذشته وفرهنگ ایرانی است.

در ادامه دکتر زهرا زارع یکی دیگر از اساتید ادبیات شهرستان ملایر ابراز کرد: ما باید از گنجینه‌های شعر و ادب فارسی استفاده کنیم و از این گنجینه ها در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی بهره بگیریم  از جمله از اشعار نظامی که سرشار از  اشعار زیبا و با صلابت زبانی سروده شده است و مثنوی‌های زیبایی در آغاز هر کدام از پنج گنج خود داشته و در ستایش خدا در اوج فصاحت، بلاغت، زیبایی و حکیمانه است.

در حاشیه این برنامه نمایشگاهی از آثار نظامی در معرض بازدید شرکت کنندگان برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات